Plane type: | Z-400 |
Airport: | Kunovice (UHE/LKKU) |
Airline: | Let (LEK) |
Registration: | OK-HZL |
Author: | Qwak |
Date taken: | 09/2002 |
Number of ratings: | 0× |
Number of views: | 3891× |
Ano, je
Není to focené na leteckém dnu v Kunovivích roku 2002 ?
No ja nevim... Porad brecime nad tim, ze tu zadny projekt nedokonci a jak to bylo slibne... Ale napriklad takova 610 byla pry k nicemu. Nedavno jsem se bavil s pilotem, co ji zalitaval a ten rikal, ze nemela absolutne zadnou sanci proti atr. Ae-270 je totez. Nejde ani tak o to, ze letadla stejne kategorie uz existuji, ale hlavne vykonove prevysuji ty nase. Takze nrecet nad tim, ze tohle nedopadlo a tamhle to nedopadlo mo ne vzdy prijde uplne na miste. Neni to ani tak tim, ze by tu nekdo vsechno sabotoval a tuneloval, vetsinou je to tim, ze to proste nema cenu delat, kdyz by to pak nikdo nekupoval
8 minut je slušnej nálet na jeden typ :-)
...souhlas s PeterV, bohužel!!! Snad jen pro úplnost, kde je L-610M/G, Raven, Corvus, Cobra, Super Cobra, Ae270 program je na prodej, o EV-55 velké iluze nemám (můj názor). Vojenské letouny to je trochu jiný příběh, to jsou zbraně, zbraně=politika. Ještě že 410tka snad chytla druhý dech!
. . . nepřehledné, ano, ale ještě víc, smutné. Tolik zajímavých projektů se zdánlivě velkou budoucností, které však nakonec nikam nevedly. Zrovna tak jako projekt "demokratického Česka".
Zdvíhám pomyslnou rukavici - vývoj Z-400 s využitím draku SM-92 Finist začal v Moravanu v Otrokovicích a potom se to přesunulo do Kunovic (Letecké závody se tehdy jmenoval bývalý LET, který byl po bankrotu zakoupen v roce 2001 Moravanem, měly tedy obě fabriky skoro stejné vedení a majetkovou podstatu). V Kunovicích se dokončila zástavba motoru a letadlo se připravilo k záletu. Jediné dva zkušební lety provedla v Kunovicích posádka Ing. Petr Jarocký a Ing. Josef Charvát někdy v srpnu 2002, každý trval cca 4 minuty, protože se motor neúměrně zahříval. Prototyp Z-400 pak zůstal v Kunovicích pravděpodobně až do roku 2005, kdy po bankrotu Leteckých závodů byla továrna znovu prodána a až do dnešních dnů nese název Aircraft Industries, a.s. Drak Z-400 byl pravděpodobně prodán v rámci konkursní podstaty Leteckých závodů a motor Orenda asi vrácen do Kanady. osudy draku nejsou známy, ale pravděpodobně se stal objektem zástavby motoru M-601
Typové označení na popisce má tedy být správně Z-400, provozovatel byl asi tehdy Moravan. Fotografie je z Kunovic, letoun ve finální podobě v Otrokovicích nebyl. Jestli vám to všechno připadá značně nepřehledné, máte správný postřeh...
A kde je konec tomuhle ?
Určitě Albert Orlita napíše více, ale mě nesedí název letadla a ani fabrika. Jedná se o prototyp Zlinu-400, který vycházel z letounu SM-92 Finist. Dokumentaci zakoupil Moravan Otrokovice, zabudoval do letounu kanadský motor Orenda a celý projekt zkrachoval pro nedostatek financí, nedořešené chlazení motoru a konec jeho výroby.
10 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Letoun skutečně absolvoval pouze 3 zkušební lety a na leteckém dnu v Kunovicích nelétal,neboť jsme nedostali povolení k předvadění.