Plane type: | YAK38 |
Airport: | Kiev - Zhulyany (IEV/UKKK) |
Airline: | Soviet Air Force |
Registration: | 46 |
Author: | Pavel O. |
Date taken: | 10/2010 |
Number of ratings: | 0× |
Number of views: | 2408× |
Také jsem někde slyšel že když dělali pokusné starty z lodí, že si doslova "vypalovali" díry do dráhy na palubě (Nevím sice zda je to přímo u Yaku-38, ale říkali to sami piloti co s tím létali :o)
No s Harrierem si podobný rozhodně nejsou. Tento letoun používá kromě vektorování tahu hlavního motoru i "zdvihové" motory, tedy pro kolmý start a přistání (nebo krátký start a přistání) používá další dva motory za pilotní kabinou jenom k tomuto účelu (za klasického letu jsou mrtvá přítěž), zatímco harrier má jen jednu pohonnou jednotku. Tato koncepce tří motorů mimo těžiště je natolik nebezpečná, že to má automatický katapult pilota, protože když jeden z těch motorů selže začne se to tak rychle točit že pilot by se prostě vystřelit "manuálně" nestihl. Zajímavé u tohoto letadla je skutečnost, že to je praděda amerického F 35B. Následníkem yaku38 byl yak41 a yak43, který skončil jen na papíře. Ale právě pro yak43 byl vynalezen ten podivný způsob pohonu spočívající v nahrazení dvou zdvihových motorů dmychadlem. Mimochodem rusové se zdvihovými motory hodně experimentovali, důkazem je existence kolmého startu u migu21, migu23 a dalších, ale vždy zůstalo jen u jediného pokusného stroje.
Titan:No,moc podobný si nejsou!
Mě ale spíše německý VTOL VFW VAK ze začátku 60.let...proto asi v NATO code : Forger-padělatel...
Připomíná mi Harrier :)
6 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Mechanik: ale na jeho kráse mu to neubere :-)