Leteckému průmyslu může chybět titan

  • 2024-09-22 17:22

Prezident Putin požádal vládu rozpracovat opatření na omezení vývozu některých strategických surovin, jmenovitě titanu a uranu.

V prvním pololetí koupily západní společnosti v Rusku titan v hodnotě okolo 265 milionů dolarů. Mezi zákazníky byl údajně Airbus i Boeing. Airbus přitom již několik let ujišťuje, že hledá alternativní dodavatele titanu. V roce 2022 ujistil, že s dovozem ruského titanu končí v roce 2023. V dubnu 2024 si přesto zajistil výjimku EU na dovoz ruského titanu. Airbus neuvedl, jak dlouhé období výjimka pokrývá.

Závislost Airbusu na ruském titanu je asi 60 %, přičemž výrobce navyšuje výrobu letadel výrazně rychleji než Boeing, takže potřeba titanu je akutní. Jak prohlásil generální ředitel Airbusu Guillame Faury, zákaz dovozu ruského titanu by způsobil Airbusu velké problémy, ale měl by jen malý dopad na Rusko.

Výjimku ze sankcí získal rovněž Bombardier. Bombardier upřesnil, že ruský titan nenakupuje v Rusku přímo, ale kupuje komponenty vyrobené z ruského titanu od svých subdodavatelů.

Boeing sice tvrdí, že ruský titan nenakupují, ruské údaje to však nepotvrzují. Boeing v roce 2022 uvedl, že kontrakt na nákup titanu z Ruska byl pozastaven (nikoliv zrušen). Tehdejší šéf Boeingu Dave Calhoun během prezentace pro investory potvrdil, že “je dostatečně zásoben titanem, ale ne na vždycky”. 

Ruská VSMPO-AVISMA je největším světovým výrobcem titanových dílů pro letectví na světě. Nejde pouze o titan, ale také o titanové komponenty, které musí být certifikovány. Přejít na alternativní dodavatele není snadné a titanu je nedostatek. Největší zásoby má Čína.

Uvádí se, že konstrukci Airbusu A350 tvoří titanové díly 14 % hmotnosti, u Boeingu 787 je to asi 15 %.  Kromě výrobců letadel používají titan také výrobci motorů. Titan vykazuje vysokou pevnost při nízké hmotnosti, a proto je významným konstrukčním materiálem v letectví.

(Foto: Research Gate, ScienceDirect.com, planes.cz)


Article photographs



Related articles

Comments



cyklista - unsigned guest (...93.119...)
2024-09-25 11:38
Já bych

panu Putinovi věřil. Vždyť třídenní speciální operace jde přesně podle plánu už třetí rok. Přišli o dvě třetiny příjmů z plynu a ropu prodávají spekulantům hluboce pod cenou. Vykázaný růst hospodářství jim Ukrajina vzápětí úspěšně likviduje na frontě. Pokud chtějí přijít o další zdroj financí, tak klidně.

Armin Tamzarian - unsigned guest (...81.123...)
2024-09-23 15:45
@Radek

Právě takto si to maloval Airbus i Boeing v roce 2022. Tvrdili že přechod na jiného dodavatele titanových dílů a polotovarů bude trvat maximálně půl roku a bili se do prsou jak tim Rusko potrestají. Jenomže se ukazuje, že to propagandou vykreslované, zaostalé Rusko je svým know-how a především kapacitou titanového průmyslu, při aktuální poptávce, nenahraditelné.

M_V (...80.127...)
2024-09-23 15:07
Dostupnost titanu

Titan je devátý nejrozšířenější prvek v zemské kůře, ale velmi obtížně se redukuje. Dostupnost rudy (TiO2 či FeTiO3) je tudíž menší problém než výroba čistého kovového titanu a následně součástek pro letecký průmysl. Jak už napsal Radek, pokud nebudou levné titanové díly z Ruska, budou dražší odjinud. Ale nikdo nechce platit víc než musí.

Podobně obtížné je získat čistý křemík z písku nebo hliník z bauxitu, přestože písku i hlíny je všude dost.

Kelso - unsigned guest (...255.243...)
2024-09-23 09:21

"požádal vládu rozpracovat" - vy máte ty rusismy v krvi, co? Česky by se řeklo "požádal vládu, aby rozpracovala..."

nezdolný - unsigned guest (...47.103...)
2024-09-23 09:08

Dostanou od našich páníčků další sankce a tím se problém jistě vyřeší. Pan prezident Putin už musí změnit názor :D

Miroslav - unsigned guest (...73.21...)
2024-09-23 08:30
Na okraj...

O tomto probléme sa vie dlho a iste tiež sú u Boeingu a Aurbusu už dlho na stole návrhy riešení, ktoré sú pravdepodobne súčasťou ich obchodného tajomstva. Globálne zdroje titánu sú relatívne koncentrované a nerovnomerne rozdelené a sú kontrolované štyrmi najväčšími svetovými najväčšími obchodníkmi so zdrojmi titánu. Najväčšími svetovými producentmi horniny na získanie titánu - ilmenitu a rutilu sú Čína, Austrália, Kanada, Mozambik, Južná Afrika a India. Hlavnými spotrebiteľmi sú Čína, Spojené štáty americké, Rusko, európske krajiny, Japonsko a rozvíjajúce sa krajiny a regióny (Ázia a Tichomorie, Latinská Amerika, Stredný východ atď.).

Radek - unsigned guest (...192.86...)
2024-09-23 07:37
Levnější rusové.

Titan umí vyrábět ještě USA, Čína a Japonsko. Titanovou houbu vyrábí nejvíc Čína a Japonsko, Japonci kvůli nízké ceně brali titan z Ruska. Bude to tedy trochu dražší a budou muset víc testovat. Rusko si tak ale odřezává další zbyteček vlivu a peněz.

Komárek - unsigned guest (...11.96...)
2024-09-22 22:46

Jak si toto mohou ti zlí Russsssssssssové dovolit? Okamžitě přijmout další balík sankcí!!!

Radek - unsigned guest (...81.84...)
2024-09-22 20:32
:-D

To je panečku překvapení :-D

9 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details