Boeing uzemnil s okamžitou platností všechny zkušební 777X

  • 2024-08-20 10:06

Pravidelná poletová prohlídka třetího prototypu letadla Boeing 777-9 (WH003/N7779XY) odhalila únavové trhliny v upevnění motoru GE9X. Prototyp absolvoval 16. srpna zkušební let v délce 5 hodin a 31 minut.

Následně byly únavové trhliny zjištěny rovněž na dalších dvou zkušebních letadlech. Boeing proto v pondělí s okamžitou platností všechna zkušební letadla 777-9 uzemnil a přerušil certifikační lety.

Boeing potvrdil, že uzemnění celé flotily zkušebních letadel bude mít dopad na certifikační program. Bližší informace o defektu nesdělil.

„Náš tým vyměňuje součást a zaznamenává veškeré poznatky o ní, a zkoušky letadel obnoví, jakmile bude připraven,“ uvedl Boeing ve svém prohlášení. Boeing informoval Federální úřad pro letectví a své zákazníky. 

Boeing předpokládá, že letadlo získá certifikaci příští rok a koncem roku nastoupí do komerčního provozu. Řada zákazníků však již dříve prohlásila, že nepředpokládá, že by Boeing tyto termíny dodržel.

Vývoj letadla doprovází řada potíží. Prodej letadel 777X byl zahájen na Dubai Air Show v roce 2013, a to s plánovaným nástupem do komerčního provozu v roce 2020.

Boeing nyní na letadla řady 777X eviduje celkem 481 objednávek. (Foto: paineairport.com, @Truth2Pwer, the air current, @b777xlovers, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



O. M. - unsigned guest (...231.2...)
2024-08-21 11:30
s543:

Přijde na to, co konkrétně bylo poškozeno. Pokud závěsy, tak je stačí zesílit, a to půjde poměrně rychle. Pokud ty "thrust links" (táhla?, vzpěry?), tam to může být složitější, protože příčinou můžou být třeba i jejich rezonance při určitém tahu motorů a to se odhaluje dost blbě (i když, tohle by taky měli umět namodelovat už ve fázi návrhu).

Kosta - unsigned guest (...188.139...)
2024-08-20 18:31

Někde jsem četl že při rutinní kontrole jednoho letadla našli praskliny na uchycení motorů a při kontrole zbylých letadel je našli taky

s543 (...22.66...)
2024-08-20 17:39

... ví Bůh jak dlouho budou ten eeeeextrémně namáhaný kousek předělávat - to nebude hotové za týden ani za měsíc.... aby to bylo za rok.

MichalC (...70.52...)
2024-08-20 11:52

Kulica: zatim ne a letos uz se to nestihne. Emirates pocitaji s nastupem 777X v roce 2026. Takze testovani v realnych podminkach u Emirates se stihne.

kulica - unsigned guest (...117.130...)
2024-08-20 11:31

Neví někdo, zda se podle požadavku Emirates testuje jeden prototypy v pouštních podmínkách?
Info proběhlo u nějakého rozhovoru s CEO Emirates, ale od té doby jsem další informace nezachytil.

Jan - unsigned guest (...101.182...)
2024-08-20 11:31

A je konec.

petrp (...80.19...)
2024-08-20 11:07

zajímací, jen jsem nikde (samozřejmě nejen tady) nenašel, o co se konkrétně jednalo. Vypadá to, že to bylo na všech třech letadlech, tedy není to náhoda , což je podle mě dost velká komplikace, protože se (to co nezveřejnili) bude muset překonstruovat a následně znovu zahájit certifikaci, protože závěs motoru je jeden z nejkritičtějších uzlů celého letadla.

7 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details