Aeroflot leteckému průmyslu zamíchal karty

  • 2024-06-21 17:28

Jak jsme již informovali, Aeroflot počátkem června dokonale zaskočil výrobce letadel UAC (United Aircraft Corp) a vlastně celé odvětví ruské letecké dopravy požadavkem na restrukturalizaci objednávky 339 letadel. Jedná se o objednávku, kterou Aeroflot podepsal právě před rokem. Objednávku 210 letadel MC-21, 89x SJ-100 a 40x Tu-214 požaduje změnit na 339 letadel Jak MC-21-310. O SJ-100 a Tu-214 nemá zájem.  

Zvýšený zájem Aeroflotu o MC-21 je pro UAC paradoxně špatná zpráva. Objednávky Aeroflotu totiž tvořily jádro objednávek letadel SJ-100 a Tu-214. UAC pracně zvyšují výrobu v situaci, kdy objednací kniha může náhle prořídnout. Tím však špatné zprávy pro UAC pouze začínají.

Dalším překvapením je požadavek, aby konvertovanými letouny byla „zkrácená“ varianta MC-21-210. Ta sice byla v minulosti rozpracována, ale nakonec UAC daly přednost prodloužené variantě MC-21-410, kterou požadují ostatní aerolinky, zejména charterové. Vývoj MC-21-410 je tudíž prioritou. Nebo alespoň dosud byl.  

Pokud UAC požadavku na další MC-21 vyhoví (a nic jiného UAC nezbývá), opozdí dodávky těchto letadel ostatním zákazníkům. Pokud upřednostní vývoj verze -210 na úkot -410, pak se dostupnost prodloužené verze posune nejspíš až do poloviny příští dekády, což ruské dopravce nepotěší. Kromě toho UAC přijdou o část zisku, protože na prodejích MC-21-410 by dosáhly větší ziskové marže, než na verzi -210 (viz A321neo vs A320neo).

Verze -210 je odvozena od -310 zkrácené o asi 8 m. Kapacita cestujících se sníží na 136 až 165 míst, a to proti verzi -300 s kapacitou 160-211 míst. Obě varianty pohání stejné motory, tj. Aviadvigatěl PD-14.

Verze -210 je možná kromě Aeroflotu dobrým řešením pro regionální provozovatele, jako jsou např. Azimuth a Red Wings, kteří mohou číst objednávek SJ-100 změnit na větší MC-21-210. Ani toto není dobrá zpráva pro UAC, neboť tím poklesne zájem o SJ-100. Ze 150 objednávek, které výrobce eviduje, je 89 od Aeroflotu. Ztráta objednávek Aeroflotu a případné snížení počtu objednávek SJ-100 dalších aerolinek perspektivu letadla ohrožuje. Podobně ztráta většiny objednávek Tu-214 může znamenat, že návrat těchto letadel do civilního letectví skončil ještě dříve, než vůbec začal. Pro armádu a státní správu výroba Tu-204/214 samozřejmě poběží dále.

Mohlo by se zdát, že vloni podepsaná objednávka Aeroflotu nebyla dobře promyšlená a uvrhla UAC v chaos. Není tomu tak. Aeroflot v poslední době zaznamenává takřka 50% meziroční růst poptávky po mezinárodních letech a 20% po letech vnitrostátních. To je bezprecedentní růst, se kterým ještě v nedávné minulosti nikdo nepočítal. A vzhledem k sankcím počítat nemohl. Aeroflot neupřesnil, kam míří s variantou -210, ale je možné, že ji bude nasazovat na delší linky.

V odvětví civilního letectví nejsou masové konverze objednávek nijak neobvyklé, jak ukazuje posun od objednávek A320neo k A321neo či A321neo k A321XLR.

Protože civilní letectví je důležitou součástí národního hospodářství, má jasnou politickou rovinu. Aeroflot je zjevně v silném postavení, neboť jeho bývalý generální ředitel se po letošních prezidentských volbách stal viceprezidentem. Další nově jmenovaný viceprezident a bývalý ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov potřebu Aeroflotu nejspíš podpoří.

Pokud UAC požadavku Aeroflotu vyhoví, bude muset narychlo (a nikoliv beze ztrát) zatlumit dříve přijatá opatření pro urychlení tempa výroby letadel SJ-100 a Tu-214 a naopak zajistit dodatečné kapacity na výrobu MC-21. To je něco, co se zcela jistě nepodaří udělat přes noc bez dodatečných nákladů. (Foto: UAC, RussianPlanes.net, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



Radek - unsigned guest (...212.223...)
2024-06-24 08:09
Vitaly Savelyev

Jde o Vitalije Saveljeva, 2009-2020 ředitel Aeroflotu, pak ministr dopravy, od 7.května 2024 Deputy Prime Minister for Transport - v ruské vládě něco jako vice premiér. Je jich 9 ve vládě. Prostě vysoko posazený politik, byrokrat.

Haim - unsigned guest (...133.2...)
2024-06-23 23:46

Bývalý generální ředitel je nyní viceprezidentem?! Čeho proboha?! Rusko nemá žádné víceprezidenty...

Glagol - unsigned guest (...29.58...)
2024-06-23 13:42
milhaus

1.

milhaus (...80.18...)
2024-06-22 17:48
To Václav:

On Aeroflot primárně nemá zájem provozovat žádný ruský letadlo, ale je politicky nucenej něco objednávat. Tak to změnama objednávek tlačí k co nejpozdějšímu dodání, zřejmě doufá, že putlerovi časem praskne cévka, k moci se dostane někdo normální a budou moci zase normálně kupovat A+B.

Pan Václav z Prahy - unsigned guest (...188.159...)
2024-06-22 15:29
SJ-100 špatný

Tuší někdo proč nemají o další SJ-100 zájem?

5 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details