Jak jsme již informovali, Aeroflot počátkem června dokonale zaskočil výrobce letadel UAC (United Aircraft Corp) a vlastně celé odvětví ruské letecké dopravy požadavkem na restrukturalizaci objednávky 339 letadel. Jedná se o objednávku, kterou Aeroflot podepsal právě před rokem. Objednávku 210 letadel MC-21, 89x SJ-100 a 40x Tu-214 požaduje změnit na 339 letadel Jak MC-21-310. O SJ-100 a Tu-214 nemá zájem.
Zvýšený zájem Aeroflotu o MC-21 je pro UAC paradoxně špatná zpráva. Objednávky Aeroflotu totiž tvořily jádro objednávek letadel SJ-100 a Tu-214. UAC pracně zvyšují výrobu v situaci, kdy objednací kniha může náhle prořídnout. Tím však špatné zprávy pro UAC pouze začínají.
Dalším překvapením je požadavek, aby konvertovanými letouny byla „zkrácená“ varianta MC-21-210. Ta sice byla v minulosti rozpracována, ale nakonec UAC daly přednost prodloužené variantě MC-21-410, kterou požadují ostatní aerolinky, zejména charterové. Vývoj MC-21-410 je tudíž prioritou. Nebo alespoň dosud byl.
Pokud UAC požadavku na další MC-21 vyhoví (a nic jiného UAC nezbývá), opozdí dodávky těchto letadel ostatním zákazníkům. Pokud upřednostní vývoj verze -210 na úkot -410, pak se dostupnost prodloužené verze posune nejspíš až do poloviny příští dekády, což ruské dopravce nepotěší. Kromě toho UAC přijdou o část zisku, protože na prodejích MC-21-410 by dosáhly větší ziskové marže, než na verzi -210 (viz A321neo vs A320neo).
Verze -210 je odvozena od -310 zkrácené o asi 8 m. Kapacita cestujících se sníží na 136 až 165 míst, a to proti verzi -300 s kapacitou 160-211 míst. Obě varianty pohání stejné motory, tj. Aviadvigatěl PD-14.
Verze -210 je možná kromě Aeroflotu dobrým řešením pro regionální provozovatele, jako jsou např. Azimuth a Red Wings, kteří mohou číst objednávek SJ-100 změnit na větší MC-21-210. Ani toto není dobrá zpráva pro UAC, neboť tím poklesne zájem o SJ-100. Ze 150 objednávek, které výrobce eviduje, je 89 od Aeroflotu. Ztráta objednávek Aeroflotu a případné snížení počtu objednávek SJ-100 dalších aerolinek perspektivu letadla ohrožuje. Podobně ztráta většiny objednávek Tu-214 může znamenat, že návrat těchto letadel do civilního letectví skončil ještě dříve, než vůbec začal. Pro armádu a státní správu výroba Tu-204/214 samozřejmě poběží dále.
Mohlo by se zdát, že vloni podepsaná objednávka Aeroflotu nebyla dobře promyšlená a uvrhla UAC v chaos. Není tomu tak. Aeroflot v poslední době zaznamenává takřka 50% meziroční růst poptávky po mezinárodních letech a 20% po letech vnitrostátních. To je bezprecedentní růst, se kterým ještě v nedávné minulosti nikdo nepočítal. A vzhledem k sankcím počítat nemohl. Aeroflot neupřesnil, kam míří s variantou -210, ale je možné, že ji bude nasazovat na delší linky.
V odvětví civilního letectví nejsou masové konverze objednávek nijak neobvyklé, jak ukazuje posun od objednávek A320neo k A321neo či A321neo k A321XLR.
Protože civilní letectví je důležitou součástí národního hospodářství, má jasnou politickou rovinu. Aeroflot je zjevně v silném postavení, neboť jeho bývalý generální ředitel se po letošních prezidentských volbách stal viceprezidentem. Další nově jmenovaný viceprezident a bývalý ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov potřebu Aeroflotu nejspíš podpoří.
Pokud UAC požadavku Aeroflotu vyhoví, bude muset narychlo (a nikoliv beze ztrát) zatlumit dříve přijatá opatření pro urychlení tempa výroby letadel SJ-100 a Tu-214 a naopak zajistit dodatečné kapacity na výrobu MC-21. To je něco, co se zcela jistě nepodaří udělat přes noc bez dodatečných nákladů. (Foto: UAC, RussianPlanes.net, planes.cz)
Bývalý generální ředitel je nyní viceprezidentem?! Čeho proboha?! Rusko nemá žádné víceprezidenty...
1.
On Aeroflot primárně nemá zájem provozovat žádný ruský letadlo, ale je politicky nucenej něco objednávat. Tak to změnama objednávek tlačí k co nejpozdějšímu dodání, zřejmě doufá, že putlerovi časem praskne cévka, k moci se dostane někdo normální a budou moci zase normálně kupovat A+B.
Tuší někdo proč nemají o další SJ-100 zájem?
5 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Jde o Vitalije Saveljeva, 2009-2020 ředitel Aeroflotu, pak ministr dopravy, od 7.května 2024 Deputy Prime Minister for Transport - v ruské vládě něco jako vice premiér. Je jich 9 ve vládě. Prostě vysoko posazený politik, byrokrat.