Pozůstalí po obětech katastrofy konvertoplánu V-22 Osprey americké námořní pěchoty žalují firmy Boeing a Rolls-Royce. Při katastrofě 8. června 2022 zahynulo pět příslušníků námořní pěchoty. Během cvičného letu způsobila porucha spojky a převodovky ztrátu kontroly nad letadlem a jeho zřícení. Žaloba obviňuje výrobce, že dlouhodobě vědí, že vojenské víceúčelové konvertoplány s překlopnými motory jsou nebezpečné.
Chronická nespolehlivost hlavní převodovky a spojky, které jsou kritickým elementem pohonu a řízení konvertoplánu, byla Boeingu údajně známá více než deset let.
Žaloba obviňuje Boeing (a Bell Textron) z nedbalosti, návrhu nezpůsobilého letadla a zatajování pravdivých informací o jeho bezpečnosti.
Přestože letadlo „neplní závazné parametry bezpečnosti a spolehlivosti, zůstává nadále v provozu. Letadlo není spolehlivé ve vertikálních režimech letu, horizontálním letu ani v jakémkoliv přechodném nebo jiném režimu mezi nimi.“
V loňském roce utrpěl Osprey dvě katastrofy. První v srpnu 2023 v Austrálii, při které zahynuli tři příslušníci námořní pěchoty, a v listopadu 2023 v Japonsku, kdy zahynulo osm osob, což donutilo úřady letadla uzemnit. Provoz V-22 byl následně obnoven v březnu 2024, avšak s omezením, že let může trvat max. 30 minut a V-22 musí startovat z vhodné plochy. (Foto: New York Post, Task and Purpose, The Aviationist, planes.cz)
1 record
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
V letech 2012-2022 byly Ospreye velmi spolehlivé. Vypadá to, že se zhoršila kvalita výroby a údržby, což by u Boeingu asi nebylo překvapivé. Co na to Pentagon?