Zpoždění certifikací sníží dodávky ruských letadel do roku 2030 z plánovaných 1036 na 994

  • 2024-05-29 16:59

Kvůli zdržením vyvolaným dodatečnými nároky na certifikace ruského vybavení letadel byl snížen počet letadel, které ruský letecký průmysl dodá aerolinkám do konce roku 2030, a to z původně plánovaných 1036 na 994.

Ruské aerolinky nyní provozují okolo 400 letadel západní provenience, které bude v průběhu času nutno nahradit. Kromě toho je nutno nahradit i domácí An-24/26 a An-2, jakož i L-410. Těchto letadel je v provozu rovněž okolo 400.  

Na výrobu domácích letadel Rusko uvolní ze státního rozpočtu 3,1 miliardy dolarů. Další prostředky byly uvolněny na vývoj a výrobu motorů PD-14 (pro MC-21) a PD-8 (SJ-100) a turbovrtulových Klimov TV7-117ST.

Ruský průmysl má aerolinkám dodat letadla Jak SJ-100, Jak MC-21, Il-114-300, Tu-214, UZGA TVRS-44 Ladoga a LMS-901 Bajkal. Všechna zmíněná letadla nesmí využívat komponent ze zemí, které se připojily k sankcím.  

Asociace leteckých dopravců varuje, že pokud výroba nenabídne potřebný počet nových letadel, omezí to další růst počtu přepravených cestujících. V letošním roce přepraví ruské aerolinky kolem 115 milionů cestujících proti 104 milionům v roce 2023.

MC-21 splnil podmínky certifikace celokompozitní kýlové plochy

Institut CAGI uskutečnil certifikačním zkoušky celokompozitní kýlové plochy letadla Jak MC-21, která je vyrobena domácí technologií pro výrobu kompozitních částí letadel.

Kýlová plocha prošla simulací 10 tisíc cyklů, aniž by došlo k poškození. Dále bylo simulováno zatížení na úrovni 1,5násobku max. provozních zatížení. Výsledky měření budou předány kanceláři Jakovleva pro zpracování finálních podkladů pro certifikaci.

V dalším kroku bude testován celokompozitní stabilizátor.

Podíl kompozitních materiálů letadla Jak MC-21 dosahuje 30 %. Největší kompozitní částí je křídlo letadla. Kromě úspory hmotnosti umožňuje kompozitní materiál vyrobit tenčí a pevnější křídlo s vhodnějšími aerodynamickými vlastnostmi.

ICAO Cat. IIIA

V těchto dnech absolvoval prototyp MC-21(73051) zkoušky automatického přistání podle kategorie ICAO IIIA, která předpokládá výšku rozhodnutí ne méně než 30 m a dráhovou dohlednost ne méně než 200 m. Zkoušky absolvoval prototyp vybavený domácími motory Aviadvigatěl PD-14 a domácí avionikou, která nahradila původní západní avioniku podléhající sankcím.

Termín nasazení MC-21 posunula podmínka „rusifikace“ asi o dva roky. Nyní se předpokládá nástup do komerčního provozu v roce 2025 nebo 2026.

V hale finální montáže v Irkutsku probíhá paralelně k certifikačním zkouškám montáž desátého exempláře.  (Foto: UAC Jakovlev, CAGI, Rostech, planes.cz)  


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



MC - unsigned guest (...246.166...)
2024-05-30 19:15

Amrine, to ze je ich "dopravne letectvo strategicka zalezitost" neznamena vobec nic. Budu do toho sypat dalsie prostriedky, tie sa budu rozkradat a to bude asi tak vsetko co sa stane. Takze zostanu "troubami s mindraky" a nepochopia zbytocnost tohoto postupu.

Gajda - unsigned guest (...49.246...)
2024-05-30 17:13

Když jich dodaj 300, budou hodně rádi a bude to malej zázrak. Pak je otázka, kolik jich bude moct denně z těch 300 ještě lítat.

Armin Tamzarian - unsigned guest (...81.123...)
2024-05-30 13:20

Dopravní letectví je pro Rusko, z důvodů zcela zřejmých, strategická záležitost. A strategické záležitosti dokázali v této zemi řešit i v devadesátých letech, kdy tam jinak vládl absolutní bordel.
Do vývoje domácích platforem už vrazili tolik prostředků, že jen troubové s mindráky (které algoritmus Googlu vždy natáhne ze všech možných děr, protože Rusko...) si můžou myslet, že by s tím v tak pokročilém stádiu vývoje sekli.

MK. (...84.252...)
2024-05-30 08:52

Ta domáci avionika je postavená na CPU Bajkal?

Komárek - unsigned guest (...66.187...)
2024-05-30 08:47

Letadlo je výsledek toho, co ti prašiví komunisti stihli okopírovat z A320. Jenomže ten Airbus má servisní zázemí po celém světě a při počtu vyrobených strojů a neustálému vývoji hraje úplně jinou ligu. Tak to na světě funguje.

milhaus (...178.96...)
2024-05-29 21:57
To jsou novinky

To jsou teda novinky, ten Novičok soudruhúm pěkně vyžral makovice. Jestli postavěj do roku 2030 sto letadel tak budou rádi....

kulica - unsigned guest (...81.91...)
2024-05-29 20:58
To: Shp

Kdo by na tom měl tratit?
Airbus, který má na A320 rodinu vyprodanou kapacitu na hromadu let dopředu? Nemyslím si.
Boeing? Nemyslím si. Tady se ukáže spíš Čína se svým letadlem.
Naopak jestli se vyplní to, o čem se kolem výkonů letadla MC po předělání na součásti komplet z Mordoru šušká, tak jeho výkony nebudou nijak zajímavé a navíc přijdou při případném exportu problémy, které známe ze SSJ, kde v zahraničí žádnou díru do světa neudělal, to zvládnul udělat jen do jedné hory ...

MC - unsigned guest (...246.166...)
2024-05-29 19:29

Shp myslite fabriky, ktore im po vojne postavili zapadne firmy alebo ktore si odviezli z Nemecka ? Pripadne, to co okopirovali ?
I ruSSaci teraz hovoria o tom, ze urobia maximalne 500 ci 600 lietadiel do roku 2030 a i to je skor priane nez realita. To, ze tam nasypu hromadu penazi nic neznamena pri ich urovni rozkradania.
Prosim rezervujte mi miesto v prvej rade na to divadlo.

Shp - unsigned guest (...81.82...)
2024-05-29 18:26

Nic, jen čistě k nadpisu: jde tedy o 42 létadel do roku 2030? No, to se Putinovo impérium nejspíš zhroutí...
Ale co, uvidíme jak se jim zadaří, zdroje mají obrovské. Zvládli to po 2. válce, nejspíš to zvládnou i teď. A jediný, kdo na tom všem bude tratit je - hádejte kdo? Eh.

Martin - unsigned guest (...111.73...)
2024-05-29 18:22
To bych chtěl vidět... 994ks :-)

I těch 994ks je z říše pohádek :-)

10 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details