Boeing si prolobboval výjimku z nových standardů ICAO

  • 2024-05-12 16:33

Boeing opět potvrdil své mimořádné schopnosti prolobbovat si u amerických zákonodárců všemožné výjimky z certifikačních a dalších pravidel.

Regulátor FAA se v roce 2022 formálně připojil k novým standardům ICAO týkajícím se emisí a hluku. Tento fakt zjevně nebránil FAA předložit a Kongresu USA schválit výjimku z přicházejících standardů ICAO, a to pro letoun 767F. Nové standardy vstoupí v platnost od 1. ledna 2028, výjimka je udělena na pět let, tj. do roku 2033.

Nové standardy nesplňují Boeingy 777 a 767. Boeingu 777 však kolize s nadcházejícími standardy nehrozí, protože na jeho místo přijde verze 777X. Nástupce 767 zatím není na obzoru.  

Pravidla ICAO zakazují od 1. ledna 2028 výrobu letadel nesplňujících nově přijímané standardy. Udělená výjimka znamená, že Boeing bude moci vyrábět verzi 767F pouze pro domácí zákazníky a domácí použití. Provoz letadel vyrobených do 31. prosince 2027 novými standardy dotčen není.

Boeing si výjimkou kromě dodatečného zisku zajistil zejména dodatečný čas, aby se pokusil připravit pro trh model 787F. Boeing již dříve indikoval, že 787F připravuje.

Boeing rovněž studoval možnost remotorizace letadel 767, avšak zkušenost z remotorizace 737NG ukázala, že se může jednat o složitý úkol. V dané době byla hlavní prioritou Boeingu potřeba vyřešit krizi modelu 737 MAX.

Boeing 767F je mimořádně úspěšným nákladním letadlem a zároveň platformou tankovacího letadla KC-46A.  

O možnosti, že si Boeing prosadí výjimku, se dlouho spekulovalo. Předpokládalo se však, že prosadit výjimku ještě během prezidentského období Joe Bidena bude obtížné, a to vzhledem k jeho zaměření na „zelenou“ agendu. (Foto: The Air Current, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



s543 - unsigned guest (...22.66...)
2024-05-12 20:58

Já bych to pochopil spíš, že nikdo jiný si je nesmí koupit a provozovat - ono je ale nikdo jiný než firmy z USA stejně nekupuje, takže.....

MichalC (...70.53...)
2024-05-12 20:34

Zatim to tak vypada. Vyroba i provoz jen v US. To samozrejne neplati pro KC-46, tech se ICAO netyka

Marek - unsigned guest (...188.176...)
2024-05-12 18:21
Domácí použití?

Termín pro domácí použití je u letadla zajímavý. Letadla vyrobená v 28 nebudou moct létat za hranice USA?

3 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details