Dodávky MC-21 se zpozdí do roku 2025 až 2026

  • 2024-03-04 17:24

Letoun Jak MC-21 s domácími motory Aviadvigatěl PD-14 byl certifikován koncem roku 2022 a s jeho uvedením do provozu se počítalo koncem roku 2024: prvním uživatelem letadla bude společnost Rossiya. Rostech a jeho dceřiná společnost United Aircraft Corporation (UAC) nyní oznámily skluz v dodávkách.

Letadlo se podle nových informací dostane do komerčního provozu v roce 2025. Šéf Rostechu Sergej Čemezov však dne 29. února připustil riziko, že uvedení do provozu může sklouznout až do roku 2026. Zdržení souvisí s nutností lokalizovat letadla kvůli západním sankcím na domácí avioniku a domácí systémy a zajistit jejich certifikaci. V rámci lokalizace je nutno zaměnit 36 základních systémů využívajících západní komponenty za domácí. Ze stejných důvodů může dojít i ke zpoždění u SSJ-100.  

Rostech charakterizuje projekt Jak MC-21jako inovativní. Zdůrazňuje, že všech soudobých dopravních letadel je MC-21 z největší části (64 %) zhotoven z kompozitních materiálů a ve své kategorii je prvním s celokompozitním křídlem. V řízení letadla je využíván aktivní sidestick. Pro větší komfort má letadlo větší průměr trupu než letadla řady A320 či Boeing 737.

Regionální SSJ-100 s avionikou a dalšími systémy plně zaměňujícími západní komponenty vykonal první let koncem srpna 2023. Zkušební let proběhl na letounu vybaveném původními motory PowerJet SaM-146, domácí PD-8 dostane prototyp v tomto roku a s nimi bude certifikován.

Koncem roku 2023 uzavřel Aeroflot smlouvu s leasingovou společností Aviakapital-Servis na dodávku 18 letadel Jak MC-21 a 34 letadel SJ-100. Jedná se o první část rámcové objednávky na 89 letadel SSJ-100 a 210 MC-21. Všechna letadla mají být dodána do roku 2030.

Tu-214 sice nevyžaduje žádné certifikace a jedná se o typ, který je již v sériové výrobě, ale více než 70 letadel výrobce do roku 2030 nedodá, neboť prioritou je výroba vojenských letadel.

Ruský letecký průmysl má leteckým společnostem do roku 2030 dodat 140 SSJ-100, 270 MC-21 a 70 Tu-214. (Foto: dzen.ru, ntv.ru, russianplanes.ru, planes.cz)  


Article photographs


Related photos


Comments



O. M. - unsigned guest (...231.2...)
2024-03-05 14:08

Přitom je to škoda, takový Superjet se mi vyloženě líbil, na ruské poměry je to IMO velmi povedené letadlo.

O. M. - unsigned guest (...231.2...)
2024-03-05 14:03

Jak vidno, zatím ještě nevyvinuli. kdyby jejich carputin nezmagořil, tak už mohli vesele létat s érama s východní aerodynamikou (fyziku oni vždycky uměli) a západní avionikou (a dalšími komponenty). Takhle to musejí dodatečněvyvíjet sami, což znamená zpoždění, a ještě je to znamená zvýšené náklady. A protože teď fabriky budou muset víc makat pro armádu, tak ta éra jen tak nebudou - určitě ne v potřebném počtu.

Mengo - unsigned guest (...102.235...)
2024-03-05 12:52

Sankce funguji. Hmm. Tak ted je to konecne donutilo si vyvinout vse potrebne bez pomoci zapadnich firem a budou si delat letadla sami. Vse spatne je pro neco dobre. Jako vzdy.

tonic - unsigned guest (...85.142...)
2024-03-05 10:54

tak tie vilky v taliansku a dubaji sa nekupia same od seba...

Radek - unsigned guest (...212.223...)
2024-03-05 07:34
Sankce

Sankce fungují. Podívejte se na věčné sliby - rusifikace se prosazovala už od roku 2014, ale jen naoko. Teprve 2-3 roky to dělají vážně a zatím jsou výsledky chabé, nemají ani Tu-214, ani SSJ-100, ani MS-21. Motory PD-8 pořád nejsou. O PD-14 se budou dělit s armádou, která má prioritu. Zářivá budoucnost ruského civilního letectví je hodně vzdálená...

MK. (...192.13...)
2024-03-04 21:46

Hm ... jejda, asi nekdo nepochopil sarkasmus :-)

MC - unsigned guest (...246.166...)
2024-03-04 21:09

MK: porad melete jedno a to same.

MK. (...192.13...)
2024-03-04 19:43

Tak je vlastně klika, že ty sankce nefungují ...

MC - unsigned guest (...246.166...)
2024-03-04 18:20

Sklouznout muze nejen do roku 2026, ale i do 2027, 2028, 2029, 2030, atd.

https://www.youtube.com/watch?v=cETpHs_v6aE

9 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details