Jak jsme již dříve informovali, v roce 2023 dosáhlo letiště Katovice nejlepších výsledků v historii. Zaznamenalo rekordní výsledky v celkové přepravě cestujících, a to jak v pravidelném, tak i charterovém provozu. Vloni letiště odbavilo 5 609 022 cestujících, +26,9 % více než v roce 2022. Letiště vloni překonalo zatím nejlepší výsledek z roku 2019, kdy bylo odbaveno 4 843 889 cestujících.
V roce 2028 odbaví letiště 7,5 milionu cestujících a v roce 2033 dosáhne 10 milionů odbavených cestujících.
Skupina Upper Silesian Aviation Group zveřejnila ambiciózní investiční strategii pro období 2024-2028. Rozšíření a modernizace letištní infrastruktury se bude týkat značné části letištní infrastruktury. Cílem je zlepšit pohodlí pro cestující a zejména připravit kapacity letiště na další růst. Hlavní investiční cíle jsou následující:
Terminál: bude vybudován centrální terminál o ploše 49 000 m2, který bude vybaven nástupními mosty k letadlům. Pasová a bezpečnostní kontrola budou centralizovány. Tunel o délce 270 m propojí terminál s železniční stanicí „Pyrzowice Lotnisko“. Terminál tak perspektivně poslouží jako multimodální přestupní uzel.
Dokončení modernizace železniční tratě v úseku Tarnowskie Góry – Katovice zásadně zkrátí dobu cesty na letiště, což se bude týkat i cestujících přijíždějících např. z Ostravska.
Víceúrovňové parkoviště: s růstem počtu odbavených cestujících je nutno vybudovat parkoviště s kapacitou 8 000 parkovacích míst. Parkoviště bude spojeno s centrálním terminálem.
Cargo a údržba: bude vybudován čtvrtý hangár a druhý cargo terminál. Cílový roční výkon cargo terminálu bude 75 000 tun.
Překladiště a zásobování palivem: v jihovýchodní části letiště bude do června 2026 vybudováno centrum pro překládku a nakládku zboží z železnice, a to včetně leteckého paliva.
Centralizace záchranných složek: výstavba centrálního terminálu si vynutí přemístit letištní složky záchranných služeb, což umožní jejich centralizaci. Stejně tak budou přemístěna některá další provozní oddělení letiště.
Realizace zmíněných plánů si vyžádá investice v objemu 1,5 miliardy zlotých (asi 8,7 miliardy korun), z nichž 950 milionů zlotých činí investice do výstavby centrálního terminálu. Letiště k tomu využije vlastních prostředků a grantů z EU.
Kromě pravidelných letů zajišťují Katovice v Polsku největší objem charterových letů. Z nich zřejmě nejzajímavější jsou pravidelná charterová linka Plus Ultra na venezuelský ostrov Margarita nebo charterová linka Katovice-Hurgada-Zanzibar o délce 6 600 km, na které létá Boeing 737-800. V loňském roce na charterových linkách letiště odbavilo takřka polovinu všech cestujících.
Letiště Katovice usiluje posílit své postavení regionálního letiště v Polsku a významného evropského letiště. Dynamická růstová strategie přinese výhody ekonomice i obyvatelstvu tím, že zajistí další růst počtu odbavených cestujících.
V poloměru do 50 km od letiště žije asi 8 milionů obyvatel, v poloměru do 100 km od letiště přes 13 milionů obyvatel. Letiště Katovice se stane mimořádně důležitým centrem letecké přepravy nákladů.
Podrobnější informace o letišti lze nalézt zde. (Obr: Katowice Airport, planes.cz)
Škoda, že v Ostravě nemají zájem, aby lidé měli možnost cestovat
2 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Lenka: myslim, ze tato poznanka patri spise Praze. Ostrava se alespon snazi a ma nejake vysledky. S Katovicemi soutezit jasne nemuze