Stávající postup vyšetřování ukazuje, že Boeingy 737 MAX 9 ještě nějakou dobu zůstanou na zemi. Regulátor svým rozhodnutím z 6. ledna uzemnil 171 exemplářů. Původně se předpokládalo, že inspekce každého stroje zabere 4 až 8 hodin. Regulátor však ještě k 9. prosinci neschválil návod Boeingu na provedení inspekcí. Aerolinky dotčené nehodou letadla N704AL společnosti Alaska Airlines (na fotografii) tak musí čekat na závazné pokyny k inspekcím, které musí uskutečnit před návratem letadel do provozu.
Varianta MAX 9 není příliš rozšířena, proto je výpadek kapacit za desetinou čárkou z hlediska celého odvětví zanedbatelný. Podstatný však může být pro některé provozovatele.
Nejvíce MAXů 9 provozují United, 79 exemplářů. Alaska je na druhém místě s 65 exempláři. Percentuálně jsou nejvíce postiženy Icelanadair, u kterých lety MAX 9 představují takřka 30 % všech letů letadel 737. Přehled uživatelů a podíl Boeingů MAX 9 na letech dopravců je podle serveru Airways následující:
Icelandair |
29,4 % |
Alaska Airlines |
25,2 % |
Copa Airlines |
23,9 % |
United Airlines |
17,6 % |
Aeromexico |
14,6 % |
Turkish Airlines |
4,2 % |
SCAT |
2,3 % |
Lion Air |
1,10 % |
flydubai |
1,7 % |
Uzemnění se (alespoň) prozatím netýká těch letadel MAX 9, jejichž konfigurace místo zaslepovacího trupového panelu využívá nouzový východ. Nejspíš tak nebudou dotčena letadla společností Lion Air, flydubai a SCAT.
Největší podíl letů Boeingů 737 provozovaných variantou MAX 9 vykazují Icelandair (29,4 %), nejmenší Turkish Airlines (4,2 %)
Odlišný pohled nabízí plánované týdenní sedačkové kapacity MAX 9 jednotlivých dopravců. Ty přirozeně odráží rozměr flotily MAXů 9 a jejich využití:
United Airlines |
316 472 |
Alaska Airlines |
198 826 |
Copa Airlines |
100 456 |
Aeromexico |
99 369 |
Turkish Airlines |
24 505 |
Incelandair |
17 088 |
Lion Air |
8 360 |
SCAT |
2 385 |
flydubai |
2 064 |
Během tohoto týdne plánovalo devět uvedených společností uskutečnit MAXy 9 celkem 4 324 letů. (Foto: PAhomepage, @kientan74, Los Angeles Times, reddit, planes.cz)
Přímo z článku: Uzemnění se (alespoň) prozatím netýká těch letadel MAX 9, jejichž konfigurace místo zaslepovacího trupového panelu využívá nouzový východ. Nejspíš tak nebudou dotčena letadla společností Lion Air, flydubai a SCAT.
Icelandair má v tuto chvíli 3 737max9 ve vzduchu,takže jim je nějaký regulator u .....e
3 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Úřad EASA v odpovědi na dotaz redakce serveru planes.cz sdělil, že letadla Icelandairu uzemnění nepodléhají. Informace však neobsahovala vysvětlení.