Ryanair hrozí kvůli zvýšení poplatků škrtnout v Dublinu 17 tras a 19 MAXů

  • 2023-09-23 08:39

Dne 21. září zveřejnil Ryanair video, ve kterém kritizuje provozovatele letiště Dublin za neuvážené investice a nárůst letištních poplatků o 45 %. V zimním letovém řádu chce proto škrtnout 17 tras a všech 19 letadel Boeing 737-8200 převést na báze na evropských letištích, která nabízejí slevy za nasazení letadel s menšími emisemi CO2 a hluku.

Provozovatel letiště, polostátní společnost daa, plánuje dále zvýšit již nyní vysoké letištní poplatky, a to o 45 % do roku 2026. Důvodem strmého růstu poplatků jsou podle Ryanairu zbytečné a „imidžové“ investice. Letiště chce podle Ryanairu investovat asi 3 miliardy eur „do portfolia zbytečných projektů, které cestujícím nepřinesou žádnou výhodu.“

Ryanair kritizuje jmenovitě výstavbu čtyřproudového podzemního tunelu, jehož výstavba má přijít na 250 milionů eur, a který je neprosto zbytečný. Jak společnost uvádí, jedná se o tunel „nikam“, který má podle letiště sloužit k přepravě nákladů či usnadnit pohyb záchranných složek po letišti. Náklady lze přitom snadno přepravovat po existujících komunikacích. „Zbytečný podzemní tunel nikam“ za 250 milionů eur nebude sloužit zákazníkům, kteří však jeho výstavbu budou platit ve zvýšených letištních poplatcích.

Letiště sice tvrdí, že chce kapacity zvýšit na 40 milionů cestujících za rok, ale přitom nemá podle Ryanairu nemá žádný rozvojový plán pro Terminál 1 a 2, které provozovatel postavil s přemrštěnými náklady. Příkladem budiž T2, který byl investicí 2 miliardy eur otevřen v roce 2010, ale který nelze kapacitně dále rozšířit. Jde o špatnou budovu na špatném místě. Chybné investiční kroky a přemrštěné náklady letiště pak platí cestující v letištních poplatcích.

„Tunelové vidění provozovatele daa je špatné pro cestující, zaměstnanost, konektivitu a růst irské ekonomiky,” uvedl mluvčí Ryanairu. Irsko je jako ostrovní stát kriticky závislé na letišti a růstu letecké dopravy. Razantní zvýšení cen růst letecké dopravy zpomalí.

Vysoké provozní náklady daa, mrhání investicemi a nedostatečná infrastruktura letiště spolu s vysokými poplatky hrozí, že Irsko dopadne jako Německo, které dosahuje pouze 75% zotavení, a to kvůli vysokým nákladům, které řadu aerolinek odpudily. To co se stalo v Německu, se může stát i Irsku, ale ještě rychleji.

daa nedefinovalo žádný program, který by zahrnoval pobídky pro provozovatele letadel s nižšími emisemi a nižší hlukovou stopu.

Ryanair apeluje na daa, aby směrovaly investice tam, kde jsou nutné, a kde pomohou dalšímu růstu počtu odbavených cestujících. Struktura letištních poplatků by měla zahrnovala pobídky pro nasazení ekologicky přívětivějších letadel tak, jak je tomu na mnoha letištích v EU.

Ryanair investoval miliardy do nákupu letadel 737-8200, které emitují méně emisí a hluku a přepraví více cestujících. Letos navíc dopravce objednal 300 letadel Boeing 737-10.

Letiště Dublin se svou tiskovou zprávou ohradilo a popřelo „falešná tvrzení" Ryanairu. Letiště zejména popírá, že by příští rok chtělo zvýšit poplatky o 45 %, zvýšení bude pouze 6% [Ryanair ve své informaci uvádí, že letiště zvýší poplatky o 45 % během období do roku 2026-pozn. red.]. Růst poplatků podléhá souhlasu regulátora IAA.

Generální ředitel daa Jacobs napsal: „Jsem překvapen a zklamán tím, že by Ryanair chtěl přeformátovat svá letadla na základně v Dublinu pro zimní sezónu, když by mohl platit ještě nižší ultra-nízké poplatky, pokud by využil pobídek, které jsme navrhli pro rok 2024. Jsem zmaten, proč by jakákoli letecká společnost s ambicemi v oblasti udržitelnosti odmítla příležitost provozovat letadla s nižším emisemi CO₂ a nižším hlukem a odmítla slevové programy. Rozhodnutí Ryanair snížit svoji flotilu letadel MAX na letišti Dublin příští zimu zvyšuje náklady společnosti, když by ve skutečnosti mohla v roce 2024 platit méně než v roce 2023.“

Společnost daa dále uvádí, že není pravda, že nemá plán na investice do nové a lepší infrastruktury a již oznámila významné kapitálové infrastrukturní plány jak pro Terminál 1, tak pro Terminál 2.

Tunel je údajně bezpečnostním projektem, který má přispět k efektivnějším leteckým operacím. (Foto: daa, Business Insider, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



O. M. - unsigned guest (...72.203...)
2023-09-25 00:32

Jim hlavně vadí, že časem to letiště nebudou mít za hubičku.

Jen - unsigned guest (...14.232...)
2023-09-23 16:48

Tak ryanair už začne kecat i do řízení letist a narizovat jim, co si postaví?

To PR ryanairu už začíná byt poněkud otravné.

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details