Dne 8. srpna Boeing poprvé uvolnil pro veřejnost strukturu nevyřízených objednávek letadel řady 737 MAX. Informaci přinesly The Seattle Times. K tomuto datu činil počet nevyřízených objednávek na letadla této řady 4.339 objednávek.
Podle očekávaní drtivou většinu (63 %) letadel řady 737 MAX tvoří nevyřízené objednávky 737-8, kterých je 2.751. Dalších 344 objednávek (8 %) získal Boeing na modifikaci 737-8-200. Model -8 včetně modifikace 8-200 tvoří 71 % nevyřízených objednávek letadel 737 MAX.
Velmi nízký počet objednávek eviduje Boeing na 737-10, a to přesto, že dopravci v posledních letech upřednostňují pořizování modelů s větší kapacitou cestujících. Důvod je zřejmý – vývoj letadla se o několik let zpozdil, letadlo má být certifikováno až v příštím roce a termín dodávek zůstává nejistý.
Z tohoto důvodu řada zákazníků změnila objednávky 737-10 na 737-8 a -9 či rovnou objednali modely -8 a -9. V horším případě přešli k Airbusu, který s modelem A321neo bezkonkurečně vede prodeje v jednouličkovém segmentu. Airbus evidoval k 3. srpnu na konci července 5.334 objednávek A321neo, z čehož nevyřízených je 4.225.
Letadel 737-10 je objednáno celkem 810, z čehož 300 si objednal Ryanair. Objednávek je tudíž relativně málo a zákaznická základna je velmi málo diverzifikovaná.
Nejmenší 737-7 se objednalo pouze 297, tj. asi 7 %. Pokud jsme u modelu -10 zmínili nízkou diverzifikaci zákaznické základny, tak u 737-7 to platí dvojnásob. Zdaleka největším zákazníkem jsou Southwest Airlines, které původně objednaly 271 letadel 737-7. Vzhledem ke zpoždění dodávek Southwest konvertovaly 34 objednávek v červnu na model -8. Celkový počet objednávek -7 se tak snížil na 237. Model -7 má být certifikován letos, první dodávky se očekávají v příštím roce.
Dalším faktorem je, že řada provozovatelů v posledních letech přešla od Boeingu k Airbusu, přičemž jedním z důvodů bylo právě omezené portfolio a absence vysokokapacitního jednouličkového letadla. Airbus dnes může zákazníky uspokojit v jednouličkovém segmentu kompletní produktovou linií od A220-100 až po A321neo.
Struktura objednávek 737 MAX kontrastuje se strukturou objednávek letadel řady A320neo, kde 62 % tvoří letadla A321neo. Na A319neo, nejmenšího představitele řady A320neo, má nyní Airbus pouhých 16 nevyřízených objednávek.
Je zjevné, že potřeby provozovatelů se nemohou principiálně lišit. Vzhledem k trendu pořizovat vyšší letadla je pravděpodobné, že se zahájením dodávek 737-10 se objednávky přesunou právě k tomuto modelu.
(Obr.: Leehman News and Analysis, Boeing, foto: AP, planes.cz)
A kým tu bude minimálne Ryanair a Southwest, ktorí majú také kvantum 737, tak oni budú tlačiť na Boeing, aby 737 modelovo zachovali čiastočne a oni nemuseli tak drasticky preškoľovať pilotov a zabezpečovať im nový type rating, predpokladám....
MichalC: Ja si za seba myslím, že s tými problémami, ktoré mal Max, a ktoré dodnes má Boeing, tak je nepravdepodobné, že dobehnú A321 neo v dohľadnom čase, oni by sa asi mali sústrediť už na novú generáciu 737, lebo Airbus teraz má boom 321 neo, to by mal Boeing využiť, keď už ich s Maxom asi nepredbehnú, tak urobiť si náskok pri novej generácií (predpokladám, že ešte minimálne 1 generácia 737 bude, nemyslím, že s problémami, ktoré im spôsobil Max, sa budú púštať do úplne nového modelu v dohľadnom čase, ktorý má priamo nahradiť Maxa a ukončiť tak 737, a asi ani marketingovo by to nebolo OK.
Tom: jak řekl Udvar-Hazy, šéf Air Lease, Boeing musí nabídnout aerolinkám A321neo, a ten nemá. Pro aerolinky neni řešením větší -9, to co potřebují je velký letoun, který by se vyrovnal A321neo. Tomu se přiblíží až -10, a to ještě ne zcela. Model -9 je údajně problematický na menších letištích kvůli požadavkům na dráhu. Model -9 netlačí proti A321neo dokonce ani Boeing, protože ví, že to je bez šance. Všeobecně se soudí, že -9 nedozná velkého rozšíření. A rozhodně ne kvůli "krátkým nožičkám". Nepochybuji, že letadlo není letadlo horší než -8 nebo -10.
Dobrý den, pokud by jediným důvodem pro nízký počet objednaných 737-10 byl fakt, že nejsou ve výrobě a platil argument o přesunu k větším letadlům, jak vysvětlíte 3% podíl 737-9? To letadlo je zjevně větší než 737-8 a je ve výrobě... Jestli on tam nebude hrát nějakou roli i ten fakt krátkých nožiček (menší úhel rotace, požadaky na délku dráhy atd) a menšího doletu oproti 737-8?
5 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
MAX je poslední generací B737, FAA ani EASA už žádnou novější verzi B 737 nehodlá certifikovat.