Deset let Airbusu A350

  • 2023-06-24 17:00

Airbus na veletrhu v Paříži připomněl deset let svého vlajkového a velmi úspěšného letadla Airbus A350. A podepsal další objednávky.

První let exempláře MSN001 se uskutečnil 14. června 2013. Letadlo bylo vyvinuto jako odpověď na Boeing 787. Airbusu se letadlo zdařilo a jeho prodeje překonaly původní očekávání. Jak se ukázalo, A350 je velmi dobrou platformou, která nyní dovoluje vcelku bezproblémový vývoj nákladní verze A350F a další zlepšování verzí pro přepravu cestujících.

První exemplář A350 byl dodán Qatar Airways 15. ledna 2015. Na konci května 2023 Airbus evidoval celkem 928 objednávek, dodáno bylo 535 exemplářů 49 zákazníkům. Průběh veletrhu nasvědčuje, že červen přiblíží počet objednávek první tisícovce.

Z objednaných letadel je 755 ve variantě A350-900 a 173 ve variantě -1000. Airbus uvádí, že program A350 generuje zisk (na rozdíl od stále ještě ztrátového programu Boeingu 787).

Letadlo A350 bylo vyvinuto z nuly a v jeho konstrukci je z asi 50 % využito kompozitních materiálů. To umožnilo snížit hmotnost letadla a dosáhnout příznivých aerodynamických parametrů. Pod tlakem konkurenčního Dreamlineru probíhal vývoj velmi rychle. Odhaduje se, že vývoj letadla přišel Airbus na asi 10 až 12 miliard dolarů, zatímco vývoj Dreamlineru na takřka 25 miliard dolarů.

Airbus A350-1000 je o asi 7 metrů delší než A350-900. Nejde pouze o prodloužení trupu a zvýšení kapacity pro přepravu cestujících. Kvůli rozdílům v maximální vzletové hmotnosti mají letadla při stejném rozpětí 64,75 m různá křídla (a různou plochu křídla). Křídla -900 mají plochu 442 m2, verze -1000 plochu 463 m2. Airbus se musel vejít do standardu ICAO Aerodrome Reference Code E, který s ohledem na vybavení letišť umožňuje maximální rozpětí 65 m.

Stejně jako v případě řady A320 překonává úspěch řady A350 očekávání Airbusu. Airbus více sázel na A330neo, neboť předpokládal vyšší prodeje existujícím zákazníkům A330. Pro srovnání, na konci května 2023 Airbus na typ A330neo evidoval „pouhých“ 289 objednávek.

Psát o verzích -900 a –1000 by bylo příslovečným nošením dříví do lesa. Jsou dostatečně známé. Méně známým či již zapomenutým faktem je, že Airbus na Farnborough Air Show 2006 oznámil vývoj nikoliv dvou, ale tří verzí: -800, -900 a –1000.

A350-800

Na zkrácenou verzi A350-800 získal Airbus celkem 182 objednávek, což rozhodně není špatný výsledek. Záměr Airbusu byl zkrátit verzi -900 o 6 m. V podstatě by tak Airbus opakoval zkušenost z řady A330, kde verze -200 je proti -300 zkrácena o stejných 6 m. Zkrácení se přitom projevilo zvýšením doletu verze -200 na 13 400 km, a to proti 11 300 km u verze -300. To je samozřejmě silný prodejní argument. Kromě toho je verze -200 platformou pro nákladní verzi – 200F a víceúčelový transportní A330 MRTT.

Podobný efekt se očekával u A350-800. Vývojáři však shledali, že zkrácení trupu by způsobilo natolik výrazné zhoršení aerodynamických vlastností, že celkový přírůstek doletu by byl pouhých 100 km. Vyvíjet takový letoun pochopitelně nedává smysl a Airbus zákazníkům -800 nabídl konverzi objednávek na verze -900 nebo -1000 či na A330neo.

Kromě toho Airbus potřeboval uvolnit kapacity na verzi -1000 a remotorizovaný A330neo, což bylo v konkurenčním boji s Boeingem daleko důležitější než pokračovat v práci na vývoji A350-800.

Na odepsání verze -800 je přesto možná ještě brzy. Proslýchá se, že po roce 2025 by mohlo dojit k „dovývoji“ letadla a jeho vybavení motory Rolls-Royce UltraFan. 

A350-2000

Airbus připravoval také prodlouženou verzi A350-2000. Před šesti lety vývoj této verze formálně odpískal tehdejší šéf prodeje Airbusu John Leahy, s tím, že -1000 je dostatečně veliké letadlo, které může nahradit letadla Boeing 777-300ER.

Dalším argumentem bylo, že mezera mezi A350 (pro až 440 cestujících) a Airbusem A380 s kapacitou 500 až 600 míst není dost veliká, aby vývoj verze měl ekonomický smysl. Již tehdy se Airbus zabýval úpravami interiéru, které by umožnily umístit v ekonomické třídě 10 sedaček v řadě, čímž by se Airbus A350-1000 kapacitou dále přiblížil A380.

A350F

Dostatečně známou je připravovaná nákladní verze A350F, která by měla nastoupit na trh v roce 2026. Airbus hodlá s A350F otřást hegemonií Boeingu v této oblasti. Letoun A330-200F se na trhu příliš neujal, naproti tomu šance verze A350F jsou slibné. To dokládá fakt, že Airbus ke konci května získal 39 objednávek. V souboji s Boeingem 777-8F tak koncem května zaujímá A350F v daném segmentu 42% tržní podíl. Potřebné úpravy letadla nejsou nijak závažné.

Vznikne verze, která je rozměrově mezi verzí -900 a -1000, má zpevněnou konstrukci v oblasti centroplánu a je vybavena 4,4 m širokými nakládacími dveřmi na boku, o kterých Airbus uvádí, že jsou nejširší na trhu.

Na briefingu před Paris Air Show Airbus oznámil, že zvýšil maximální užitečné zatížení letadla o 2 tuny na 111 tun. Letadlo má dostat optimalizované motory Rolls-Royce XWB-97 se zlepšeným teplotním managementem a dalšími úpravami.

Letadla A350 plní nový emisní standard ICAO (Annex 16), který stanoví přísné emisní limity platné od roku 2028. Letadla, která jsou nyní ve výrobě a nové limity neplní, nebude možné od roku 2028 dále vyrábět. To postihne konkurenční Boeingy 777F a 767 (pokud si neprolobují výjimku).

Motor GE-90-115 letounu 777F emituje (CO EI) 35 g/kg spáleného paliva, Rolls-Royce Trent XWB-97 má podle EASA indexu CO EI pouze 7,74 g/kg spáleného paliva.

480 cestujících

Koncem roku 2021 získal Airbus od evropského regulátora EASA certifikaci A350-1000 pro až 480 cestujících. Certifikaci umožnilo použití širších evakuačních východů A+ (a evakuačních skluzů).

Nový typ vnitřní izolace a některé další úpravy interiéru umožnily vyšetřit další prostor, a také několik centimetrů vnitřního průměru trupu, což umožnilo vměstnat do kabiny turistické třídy 10 sedaček v řadě. Teoreticky tak úpravy přinesou dalších až 40 míst a kapacitu zvýšit na 480 cestujících. Airbus to eufemisticky označuje jako „new cabin standard“.

Asi nikdo neočekává, že by o tuto variantu projevily zájem prémiové aerolinky, které využívají A350 v kapacitách typicky okolo 350 cestujících. Naneštěstí trend zhušťování sedaček je permanentní, takže verze se na trhu zcela jistě uchytí. 

A350-900 pro Finnair a verze ULR

Některé úpravy vznikly na základě potřeb individuálních zákazníků. Například Finnair postižený uzavřením ruského vzdušného prostoru potřebuje upravit letadla A350-900 tak, aby mohla dosáhnout destinací v jihovýchodní Asii bez mezipřistání. Airbus a Finnair proto dodatečně upraví 10 ze 17 letadel A350-900 tak, aby se užitečné zatížení zvýšilo o 7 až 12 tun, čehož lze využít pro dodatečné palivo.

Qantas převezmou od Airbusu 12 letadel A350-1000 ULR (Ultra Long Range) pro ultradlouhé lety v rámci programu Sunrise. Non stop linky projektu spojí Sydney s Londýnem (17 016 km) a New Yorkem (16 013 km). Kromě rekonfigurace interiéru pro dvacetihodinové lety Airbus přistoupil k mírným úpravám verze -1000, které umožňují vzít více paliva.

Proti A350-900ULR s doletem 18 000 km, kterými Singapore Airlines úspěšně provozují nyní nejdelší non-stop linku světa, musí letadla A350-1000ULR projektu Sunrise na lince Syndney-Londýn zvládnout o 2000 km delší trasu.  


Article photographs


Related photos


Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details