Začíná právní bitva mezi Go First a výrobcem motorů Pratt & Whitney

  • 2023-05-14 08:30

Indický nízkonákladový dopravce Go First (Go Airlines India Ltd.) vyhlásil tento měsíc dobrovolně úpadek. Ze svého bankrotu obviňuje výrobce motorů Pratt & Whitney, neboť kvůli defektům motorů GTF byla asi polovina z 54 letadel A320neo společnosti dlouhodobě mimo provoz. Dopravce argumentuje tím, že výrobce ignoroval rozhodnutí singapurského arbitrážního soudu a včas neposkytl náhradní motory. To bezprostředně přivodilo krach

Go First se proto s žalobou proti Pratt & Whitney obrátily na soud v Delaware s cílem vymáhat arbitrážní rozhodnutí.

Podle právníků Pratt & Whitney je však tvrzení společnosti, že krach způsobily poruchy motorů, nepodložené. Pratt & Whitney upozorňují, že Go First dlouhodobě dlužily za údržbu a leasingové poplatky, a proto byly služby výrobce pro společnost Go First pozastaveny. Pratt & Whitney dále uvádí, že Go First dlouhodobě porušovaly své smluvní závazky. Tuto informaci přineslo zpravodajství Reuters. Podle Pratt & Whitney jsou za krachem společnosti především „chybná rozhodnutí managementu společnosti a pandemie“.

Společnost Go First informovala server FlightGlobal, že v posledních letech vyměnila u svých letadel na 510 motorů GTF, přičemž jen za březen evidovala 64 incidentů těchto motorů. Podle the Indian Times nalétaly Go First na motorech GTF v průměru 7 000 hodin, zatímco projektovaná životnost je 12 000 hodin. Nedostatek motorů způsobil, že společnost musela během posledních tří let odstavit zcela nová letadla A320neo na celkem 17 244 dní, tj. ekvivalent 47 let, přičemž zároveň musela nadále platit leasingové poplatky.

Čtvrtá největší indická společnost získala 10. května u indického soudu (the National Company Law Tribunal) v Dillí ochranu před věřiteli. Pokusí se získat čerstvý kapitál pro obnovení provozu a v rámci restrukturalizace renegociuje kontrakty s leasingovými společnostmi, zaměstnanci a dalšími partnery. Společnost se přitom potýká se s nedůvěrou cestující veřejnosti a začali od ní odcházet piloti. Řízení společnosti se ujal profesionální správce Abhilash Lal z konzultační firmy Alvarez & Marsal, který byl jmenován indickým soudem.

Společnost nyní plánuje v omezeném rozsahu obnovit lety 24. května. Doufá, že se do provozu podaří vrátit alespoň 20 letadel a provozovat 1 200 letů týdně. Aby se tak stalo, musí regulátor DGCA schválit podmínky letů a počty letadel, které bude společnost v přechodném období používat. Go First se specializují na lety do populárních indických dovolenkových destinací.

Firma Go First dluží věřitelům asi 798 milionů dolarů. Vlastníkem je Wadia Group, která 3. května ujistila, že neplánuje odchod z Go First.

Leasingové společnosti SMBC Aviation Capital, Jackson Square Aviation a Bank of China Aviation již vyjádřily obavu, že se jim pronajatá letadla nepodaří získat zpět.

Problém motorů Pratt & Whitney GTF není ani zdaleka izolovanou záležitostí Go First. Podle odhadů vyřadily poruchy a nepřiměřeně dlouhé termíny oprav motorů GTF z provozu až 13 % letadel řady Airbus A320neo (poháněných motory GTF) a řady Airbus A220.

Je nepochybné, že vzhledem k masivním problémům motorů GTF budou mít v následujících týdnech a měsících právníci výrobce Pratt & Whitney (součást Raytheon Technologies) plné ruce práce.

Tržní analýzy Airbusu a Boeingu shodně vypovídají, že indický trh bude v nejbližších 20 letech největším odbytištěm letadel na světě. O to citlivější je pozice Pratt & Whitney ve sporu se čtvrtým největším domácím provozovatelem. Ne nadarmo se říká, že „i špatná dohoda je lepší než jakýkoliv rozsudek“. (Foto: Go First, NDTV, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details