Problémy motorů Pratt & Whitney omezují flotily Airbusů A220

  • 2023-05-11 13:00

airBaltic mají podle vyjádření svého generálního ředitele kvůli problémům motorů Pratt & Whitney PW1500G mimo provoz 9 letadel z flotily 41 letadla A220-300. Další dva letouny podstupují plánovanou údržbu. Z dat serveru Flightradar24.com vyplývá, že čtyři exempláře nejsou v provozu od prosince loňského roku. Martin Gauss prohlásil, že místo obvyklé průměrné doby opravy 90 dní je nyní průměrná doba oprav u výrobce osm měsíců.

Dalším velkým evropským provozovatelem jsou Swiss s flotilou 30 letadel. Jak společnost informovala 4. května, mimo provoz je v různé době od šesti do osmi letadel, a to v závislosti na situaci s dodávkami náhradních dílů. V průměru dvě až tři letadla podstupují pravidelnou údržbu.Swiss si paradoxně na překlenutí výpadku letadel pronajaly letadla A220 s posádkami, údržbou a pojištěním (ACMI) od airBaltic.

Ukazuje se, že větší problémy mají provozovatelé, jejichž letadla létají v horkém, vlhkém a prašném prostředí. To se týká např. indických provozovatelů, kteří používají motory PW1100G pro pohon letadel řady A320neo, nebo letadel A220, která provozují EgyptAir, Iraqi Airways, Air TanzaniaAir Senegal.

Iraqi Airways mají odstavenu celou flotilu A220 (z rozhodnutí regulátora), EgyptAir z 12 letadel A220 odstavil 6, přičemž tři letadla nelétají již od konce roku 2021, šesté bylo zaparkováno koncem roku 2022.

Korean Air, Air FranceAir Canada mají odstaveno zhruba 10 % svých letadel A220. Překvapivě dobře jsou na tom americké aerolinky JetBlue, Breeze, které provozují všechna letadla A220, a Delta Air Lines, které mají mimo provoz jediné.

Přitom však američtí provozovatelé letadel řady A320neo HawaiianSpirit oznámili výrazné počty odstavených letadel poháněných motory PW1100G.

Samozřejmě některá z odstavených letadel mohou být mimo provoz z jiných důvodů než kvůli motorům. Čísla a délka odstávek jsou však alarmující.

Dopravci se nechtějí příliš dělit o podrobnosti svých případů, neboť v zákulisí nepochybně probíhají citlivá jednaní o kompenzacích, které by přílišná publicita ohrožovala. (Foto: Skies Mag, baltictimes.com, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Comments



petrp (...160.44...)
2023-05-13 07:46

...no já bych článek z Airways nedával,pokud by tento byl objektivní.

petrp (...160.44...)
2023-05-13 07:42

E....nakonec autor je mi volný,vždy komentuji a případně něco dodám k obsahu článku.Osobni fizlovani co kdo kde rekl nebo prevzal mě nezajímá, natožpak moralizování takovýchto Elementů.

E. - unsigned guest (...241.208...)
2023-05-12 23:36

petrp: Jasně, jediná vaše starost je o to, zda je někdo registrovaný nebo ne. I registrovaný člověk může být anonymní, protože nikdy nevíte, co tam kdo zadal a zda vystupuje pod svým pravým jménem. Tudíž je to úplně jedno.

A pokud už někomu vyčítáte, že nepíše k věci, tak se nejdříve podívejte na své příspěvky. Vy si vůbec nevidíte do úst. Hned ten první u tohoto článku je co? Všechno možné, jen ne k věci. Stejně tak první příspěvek zde - https://www.planes.cz/cs/article/207579/co-nam-boeing-zamlcel-o-vyrobnich-defektech-trupu-737 nebo zde - https://www.planes.cz/cs/article/207586/problemy-motoru-pratt-whitney-omezuji-flotily-airbusu-a220 A takových vašich "plácání játrama" by se dalo najít nespočet. Takže se laskavě uklidněte. Začněte se chovat slušně. Pokud budou vaše příspěvky k věci, obsahově zajímavé, nemám s nimi problém. Pokud budete napadat kde koho, tak si takové móresy pěstujte třeba se svýma kámošema v hospodě, ale tady jedině kazíte atmosféru. Nic vám diktovat nemíním, snad jste natolik rozumný a dospělý, abyste se nad sebou dokázal zamyslet sám.

A mimochodem, máte povolení od webu Airways.cz, že zde můžete diskuzi tapetovat jejich články? Asi by se jim to moc nelíbilo.

petrp (...160.44...)
2023-05-12 12:44

Ještě bych chtěl doplnit z Airways z dneška
Společnost Pratt & Whitney obrátila na soud v USA, aby se postavila proti snaze indické společnosti GoFirst vymáhat arbitrážní rozhodnutí proti americké společnosti ohledně dodávek náhradních motorů. Tuto informaci s citováním soudního spisu v Delaware přinesla včera agentura Reuters. Na tento soud se totiž jako první obrátila ještě před návrhem na insolvenci indická letecká společnost GoFirst poté, co v Singapuru vyhrála arbitrážní řízení proti společnosti Pratt & Whitney, která podle ní nedodala motory včas.

Indický nízkonákladový dopravce, který tento měsíc vyhlásil úpadek, se dostal do finanční krize, kterou vyvolaly podle jeho slov "vadné" motory Pratt & Whitney, jež uzemnily přibližně polovinu z 54 letadel Airbus A320neo. Právníci společnosti Pratt & Whitney, která je součástí společnosti Raytheon Technologies, uvedli, že neexistuje žádný důvod pro tvrzení společnosti GoFirst, že společnost International Aero Engines (IAE), jejímž akcionářem je Pratt & Whitney, měla v úmyslu způsobit úpadek společnosti GoFirst. Tvrzení společnosti GoFirst, že dodané motory způsobily její krach, je podle právníků Pratt & Whitney neopodstatněné, a americký výrobce motorů poukázal na fakt, že letecká společnost roky neplatila za údržbu a leasingové poplatky, které měla nasmlouvané, což vedlo k nutnému pozastavení služeb údržby, oprav a provozu. Z tohoto důvodu podle právníků společnosti Pratt & Whitney neexistuje žádný důvod pro tvrzení společnosti GoFirst, že společnost International Aero Engines (IAE), jejímž akcionářem je Pratt & Whitney, měla v úmyslu způsobit úpadek společnosti GoFirst. Podle právníků Pratt & Whitney GoFirst není obětí, ale ve skutečnosti "nesolventní leteckou společností, která po několik let podstatně porušovala své smluvní závazky vůči IAE tím, že včas nezaplatila mnoho desítek milionů dolarů, které Go First nepochybně dluží".

petrp (...160.35...)
2023-05-12 12:03

E:..prosím Vás nediktujte mi co mám dělat a pokud máte něco k věci, budu rád , když to sdělíte, Váš příspěvek je o anonymním dohadování se kdo co jak má dělat a ,bohužel, je vidět v každé diskusi pod jakýmkoli článkem na jakýchkoli stránkách , byl bych rád, kdybyste měl nějaký příspěvek související s článkem a případně se neschovával do anonymity.

E. - unsigned guest (...189.100...)
2023-05-12 10:21

petrp: Tak tady neotravujte a neprovozujte masochismus a dobře bude vám i nám. Opravdu nestojíme o vaše neustále nakyslé příspěvky. Udělejte si vlastní web a tam se můžete realizovat.

petrp (...160.44...)
2023-05-12 10:19

...a poslední, že se to mele dokola.
Krize motorů Pratt & Whitney GTF nabývá vážných rozměrů
06.05.2023 09:30

petrp (...160.44...)
2023-05-12 10:06

Pro zajímavost můžu dodat:
Transport Canada vydal nouzovou směrnici o letové způsobilosti (EAD) CF-2019-37, která omezuje nastavení N1 na 94 % nad FL290, což vyžaduje odpojení automatického tahu , aby byl dodržen tento limit.
To je tři roky a od té doby Air Baltic neměl vypnutí motoru za letu
Poslední jsem našel u Air Canada 12-2022 , kde byly třísky v oleji, tedy zcela jiný problém a druhý případ nízký tlak oleje také u Air Canada v létě lonského roku.
Iraqi Airways pravděpodobně detaily nezveřejnuje..

petrp (...160.44...)
2023-05-12 09:40

Lajk:....tak přestože vystupuješ anonymně, odpovím.
Vůbec nemáme informace, co se s motory děje, to za A.
Za B někomu ty motory až na drobnosti fungují
Za C stejný článek tu byl nedávno.
...mě to přijde, že zrovna Air Baltic nakoupil tolik letadel, že neví co s takovým počtem má dělat a jak to zaplatit a hlavní důvod budou kompenzace za stojící letadla, stejně tak možná i kvalita provozovatele, protože čím větší "exot" tím víc mu stojí letadel.
Swiss trochu vybočuje ,ale asi proto , že má jedny z nejstarších letadel a tedy s největším náletem a pravděpodobně dostupnost náhradních dílů bude problematická.
A příště se nestyd za svoje jméno:-)

Lajk - unsigned guest (...111.245...)
2023-05-12 08:41
Dotaz na experta

Rád bych se zeptal největšího leteckého odborníka (minimálně v diskusním fóru Planes.cz) petrap co je na tomto článku laického nebo snad dokonce nepravdivého. Děkuji za konstruktivní odpověď, ne za kecy.

11 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details