První letadla MC-21 ze sériové výroby převezmou dopravci již příští rok

  • 2023-04-11 17:00

Ruský ministr průmyslu a obchodu Denis Manturov potvrdil, že prvních šest sériových letadel MC-21 převezmou letecké společnosti příští rok. Letadla budou vybavena domácími motory Aviadvigatěl PD-14 a ruskou avionikou.

Ze státního rozpočtu bylo na projekt MC-21 na následující dva roky vyčleněno 32 miliard rublů (asi 10 miliard korun). K roku 2030 by tempo výroby MC-21 mělo dosáhnout 72 exemplářů/rok.

Kvůli západním sankcím nebude vyráběna varianta MC-21-300 s motory Pratt & Whitney PW1400G. Sériová výroba domácích motorů PD-14 byla zahájena počátkem dubna. Do roku 2030 plánuje výrobce dosáhnout tempa výroby 160 motorů/rok.

Letadlo MC-21 je vybaveno celokompozitním křídlem, což spolu s motory PD-14 umožní efektivní provoz. Rusko využívá pro zhotovení křídel unikátní technologie OOA (out of autoclave), která dovoluje, aby křídlo bylo lehčí, pevnější a štíhlejší něž při použití klasické metody CFRP, která se používá při výrobě křídel letadel Airbus A350, A400M a Boeing 787.

MC-21 má širší průměr kabiny (4,06 m) proti Airbusu A320 a výrazně širší proti Boeingu 737.

Dalším krokem ve vývoji má být prodloužená verze MC-21-400LR s doletem až 12 000 km a kapacitou až 260 cestujících (v jednotřídním uspořádání). Ta má být vybavena výkonnějšími motory PD-18R, které jsou nyní ve vývoji.

Do rozvoje technologické suverenity v civilním letectví vyčlenila vláda 237 miliard rublů. Do roku 2030 by domácí letecký průmysl měl dodat civilnímu sektoru na 1000 letadel a vrtulníků.

Podle vyjádření premiéra Mišustina by od roku 2026 měl domácí průmysl dodávat leteckým společnostem přes stovku dopravních letadel ročně.

Aeroflot převezme do konce roku 2025 celkem 63 letadla: 18x MC-21, 34x SuperJet SSJ NEW a 11x Tu-214. (Foto: mavink.com,  RussianPlanes.net, aex.ru)


Article photographs



Comments



Antonín - unsigned guest (...102.82...)
2023-04-22 21:49

Rusové nic neumí a jejich letadlo je jen mizernou kopií Airbusů a Boeingů, to přeci ví každý Čech, co se v tom trochu vyzná.

Milan - unsigned guest (...160.59...)
2023-04-16 10:30
Lusknutí prstu?

Tak ono to lusknutí prstu trvá už 17 let - od začátku vývoje v 2006 do prvních sériových letadel u zákazníků ve 2024 (další z několika deklarovaných termínů). Ale myslím, že jste to myslel asi tak trochu ironicky, o čemž svědčí to srovnávání inovačního potenciálu Ruské federace a USA ….

Uvědomělý občan - unsigned guest (...165.97...)
2023-04-13 16:35
Nové letadlo lusknutím prstu

Tak to teda smekám, vytvořit zcela nové letadlo prakticky "lusknutím prstu" a to i s vlastními motory! Kam se hrabe Boeing se svým 72 let starým letadlem, které vždy jen lehce modernizuje a přilepí mu nějaký přídomek, jako např. MAX a vydává to za nový produkt. V usa je to běžná politika, viz. Apple apod. pokrok stojí, vydělává se na "ojetých" technologiích.

petrp (...160.14...)
2023-04-13 06:35

O.M.....nemyslím, že by bylo o co hrát, dřívější země východního bloku musely sovětská letadla kupovat a na jiných trzích nebyla brána vážně, mohu vzpomenout na Jaky-40 General Air, Avioligure či jejich testovací provoz u Olympic airways,Tupolevy-134A Aviogenexu byly dodány této , jinak spediční firmě, místo dlužených nedobytných valut a ani jinde se sovětská civilní technika moc neujala, viz třeba Egypt, který Tu-154 vrátil a kde je konec TU-154 Air cairo......snad až na AN-24 a ke konci své životnosti provozované IL-18/76/AN12/24/08 atd. v Africe se nijak sovětská letadla ve světě neprosadila.Poslední příklad jsou Suchoje odstavené kdesi v irsku, která krátkou dobu používal i Brussels airlines na lince do Prahy a jejich velmi podobný konec v Mexiku, takže na nějakého hráče moc nevěřím.V současné době létají jen tam, kde je na západní techniku embargo...

O. M. - unsigned guest (...231.2...)
2023-04-12 13:30
Armin:

To "ani neškrtnou" rozhodně nehrozí. Na ruském trhu tedy pravděpodobně ano, ale na čínském určitě ne. Takové kapacity, aby pokryl byť jen domácí poptávku, čínský letecký průmysl zatím nemá. A v kategorii širokotrupých letadel zatím nemají nic, a zdá se, že CR929 bude mít zpoždění.
Ale určitě je dobře, že do hry vstoupí někdod další.

Rampa - unsigned guest (...92.252...)
2023-04-12 13:21

Vtipný je, že oni si to ani neumí spočítat. Tvrdí, že od r. 2026 budou dodávat 100 letadel ročně (tj. celkem 500), ale přitom do r. 2030 mají plán dodat jich 1000. To znamená, že odteď do konce r. 2025 musí dodat těch zbylých 500, což je samozřejmě blbost (jakkoli to vyjádření zahrnuje i vrtulníky).

milhaus (...160.63...)
2023-04-12 13:06
To A.T.

Až lilipuťka vypadne z okna tak zase k Airbusu a Boeingu přilezou

cyklista - unsigned guest (...93.119...)
2023-04-12 12:56
Jasně,

Čína umí řiditelné balony, tak přestane kupovat Airbusy a Boeingy. A rusáci to vytrhnou. S ekonomikou velikosti Itálie.

Armin Tamzarian - unsigned guest (...183.193...)
2023-04-12 11:41

Jestli ty termíny budou splněny, nebo nebudou, není podstatné. Podstatné je, že si Boeing ani Airbus už na dvou velkých východních trzích ani neškrtnou, což je bude bolet zejména s ohledem na Čínu, která není blbá a vezme si z aktuální situace velké ponaučení...

Petr - unsigned guest (...85.228...)
2023-04-12 10:33
Přicmrndávač západu

Raději budu přicmrndávač západu, než otrok v Sovětském svazu ;-)

Taky mě zajímá, na kolik jsou to propagandistická čísla a co z toho v realitě zbude. Snad ne hromádka ohořelého hliníku a těl.

15 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details