Podle všeho směřují k úspěšnému závěru jednání Tata Group s Airbusem a Boeingem o objednávce až 500 letadel pro Air India. Pokud se tak stane, bude se jednat o vůbec největší objednávku civilních letadel na světě. Případ Air India je tedy názornou ukázkou, jak se slavná a úspěšná letecká společnost může dostat do úpadku ve vlastnictví státu a rozvíjet se po privatizaci.
Objednávka má šanci překonat zatím historicky největší objednávku 460 letadel (260x Airbus A320 a 200x Boeing 737) společnosti American Airlines z roku 2011. Hodnota objednávky byla v katalogových cenách 38 miliard dolarů.
Druhou největší byla objednávka amerického fondu Indigo Partners na 430 Airbusů řady A320neo z roku 2017. Ta zahrnovala letadla pro Wizz Air, Volaris, JetSMart a Frontier, a to včetně typu A321XLR.
Na indickém domácím trhu podepsaly rekordní objednávku v roce 2019 IndiGo, a to na 300 letadel řady A320neo. Rovněž tato objednávka zahrnuje typ A321XLR. Hodnota objednávky činí v katalogových cenách 33 miliard dolarů.
I pokud by objednávka pro Air India zahrnovala méně letadel než předpokládaných 500, stále má vysokou šanci stát se největší objednávkou z hlediska katalogové hodnoty. Vzhledem k rozsahu potenciální objednávky a významu Air India na největším odbytišti civilních letadel v následujících dvaceti letech získá Tata Group zcela jistě impozantní slevu.
Objednávku v pondělí předeslal předseda představenstva AirLease Corp Steven Udvar-Hazy na konferenci Airline Economics.
Uvedl, že řada společností opatrně vyčkávala, jak se bude vyvíjet zotavení trhů, a nyní jsou připraveny objednat nová letadla: „Budeme mít objednávku na 500 letadel z Indie, z toho 400 jednouličkových. Pravděpodobně mix Airbusů A320neo a Boeingů 737 MAX. A stovku širokotrupých, která bude zahrnovat Boeing 787, 777X, možná i 777F a Airbusy A350.“
Udvar-Hazy sice nezmínil konkrétně společnost Air India, ale jeho slova potvrzují prosincovou zprávu Reuters, že Air India plánuje objednávku až 500 letadel. Poté, co společnost v žalostném stavu odkoupil od státu konglomerát Tata Group, se nový vlastník nijak netají odhodláním vrátit společnosti bývalou slávu.
Air India sdělení nijak nekomentovala, stejně tak Airbus a Boeing.
Udvar-Hazy rovněž prohlásil, že řada leteckých společností připravuje velké objednávky. Nová letadla budou určena především k obnově parků. Očekává rovněž, že vzhledem k potížím programu Boeing 777X se zájem v širokotrupém segmentu přenese na širokotrupá letadla střední velikosti.
Program 777X má zpoždění pět let a další zpoždění programu nejsou vyloučena. Po pětiměsíční pauze způsobené problémy motorů General Electric GE9X obnovil Boeing letové zkoušky předsériového prototypu (N779XX) teprve 13. ledna. (Foto: Air India,the Hindu Business Line, planes.cz)
No comments added.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS