V úterý americký Kongres již podruhé odmítl, aby se dodatek o výjimce z certifikace pro Boeingy 737 MAX 7 a MAX 10 stal součástí návrhu zákona o obranném rozpočtu.
Protože obranný rozpočet musí být letos schválen, někteří zákonodárci navrhli uzákonit výjimku pro certifikaci verzí MAX 7 a MAX 10 právě dodatkem v tomto zákoně. Boeingu by to umožnilo certifikovat tyto verze příští rok ještě podle certifikačních předpisů, jejichž platnost letos končí.
Certifikační předpisy se v roce 2023 podstatně mění a MAX 7 a MAX 10 je ve své stávající podobě nesplňují. Zákon přijatý Kongresem v roce 2020 po katastrofách letadel 737 MAX Lion Air a Ethiopian totiž požaduje, aby všechna komerční letadla schvalovaná od roku 2023 byla vybavena pokročilým systémem pro vyhodnocení stavů a poplachů EICAS.
Evropský regulátor EASA se před několika dny vyjádřil, že schválení MAX 7 a MAX 10 implementací systému EICAS nepodmiňuje. V roce 2020 přitom evropský regulátor implementaci EICAS výslovně požadoval.
Vybavit MAX 7 a MAX 10 takovým systémem by bylo příliš nákladná. To ohrožuje perspektivu MAX 7 a MAX 10, a tím i celé řady 737 MAX. Boeing považuje požadavek zákona za nadbytečný a tvrdí, že letadla jsou bezpečná i bez EICASu.
Přes opakované odmítnutí Kongresu je stále velmi pravděpodobné, že Boeingu se podaří výjimku na poslední chvíli prosadit. Schválení výjimky má významnou podporu zejména mezi republikánskými zákonodárci. (Foto: Reuters, planes.cz)
EASA vidí, že letoun je bezpečný. Stačí dostatečný výcvik posádky. V USA už jde o politiku - Boeingu dlouho procházely různé sviňárny, a tak ho teď dusí. Reálně by mohl Boeing zbankrotovat, pokud zaříznou MAX7 a 10, a to nikdo nechce. B787 je pořád v problémech, stejně jako KC-46 a B777X. Všechno to jsou ekonomické katastrofy, kvůli neschopnosti vedení Boeingu v posledních 10 letech.
Ono to bude přesně naopak. Přestali dominovat splašení právníci a dostalo se sluchu odborníkům. Po světě létají tisíce B737 a jiných letadel bez EICASu či ekvivalentního systému, a na bezpečnost létání to nemá žádný zásadní vliv.
Jednoduché skratky pre jednoduchých ľudí...
-> Mysel
A co je prosím racionálního na tom, že EASA stáhne ocas a prohlásí, že EICAS už není důležitý? Když ještě nedávno důležitý byl. Co se tak významného mezitím změnilo?
Protože Boeing místo konstruktérů raději najme právníky a lobbisty, tak najednou už EICAS není pro americký kongres potřebný. No a protože americký kongres šéfuje i Evropě, tak ani pro Evropu už není potřebný. Jak jednoduché.
@Uvědomělý občan:
A to odvozujete jen z toho zcela racionalniho postoje EASA?
Ještě někomu tady není jasné, že z nás amerika udělala jen služebnickou kolonii? V neposlední řadě to ukazuje právě vyjádření EASA
7 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Mal som to šťastie si zalietať na A320, B777, B787 a tiež na B737. Myslím si, že to, že 737 MAX nemá EICAS je veľká chyba. Boeing púšťa na trh v roku 2023 lietadlo s technológiou starou pol storočie. Warning systém na 737 je extrémne zastaraný. Benefity EICAS/ECAM (vo svete Airbusu) sú obrovské a naozaj predstavujú zvýšenie bezpečnosti. Chápem, že ekonomické argumenty sú silné, ale čisto z pohľadu pilota je to absolútne jednoznačné.