Na kanále @stewardess_notes sítě Telegram se objevily fotografie MC-21-300 (73054), který v lakovně Spektr-Avia v Uljanovsku dostal barvy společnosti Rossiya. Označení 73054 je tovární a není registrací letadla v registru RA. Video z lakovny je zde.
Jedná se o čtvrtý prototyp původně vybavený motory Pratt & Whitney PW1400, které budou zaměněny na domácí Aviadvigatěl PD-14.
Domácím motorem PD-14 byl vybaven pátý prototyp MC-21 (MC-21-310), který absolvoval první let koncem roku 2020. První čtyři prototypy vybavené motory PW1400 přechází na motory PD-14, neboť s výrobou verze -300 se kvůli západním sankcím nepočítá. „Rusofikována“ bude také avionika, kdy západní avioniku a komponenty nahradí domácí či dovezené ze zemí, které neuplatňují sankce vůči Rusku.
Vývoj domácí avioniky byl zahájen již před dvěma lety a první výlučně „nezápadní“ exemplář by měl být podle plánu připraven v roce 2023. K aerolinkám mají první letadla přijít koncem roku 2024.
Šéf UAC udává, že v roce 2025 bude vyrobeno 36 exemplářů a v dalším období 72 exemplářů ročně. Rossiya je se 85 objednávkami největším zákazníkem. Rossiya bude letouny používat v jednotřídní konfiguraci pro 211 cestujících.
Irkut SSJ-New s motory PD-8
Podobnou „rusofikací“ prochází i SuperJet – New, který bude poháněn motory Aviadvigatěl PD-8 a vybaven domácí avionikou. V těchto dnech absolvovala maketa SSJ-New (s motory PD-8) testováním ve větrném tunelu. Ověřování se dělo na rychlostech Mach 0.75-0.82 a mělo kromě aerodynamických vlastností ověřit, zda nedochází k nežádoucím vibracím zavěšení motoru.
Uspořádání a vybavení kabiny SSJ-New by mělo být podobné kabině MC-21, aby se zjednodušila údržba, zjednodušil výcvik posádek a přechod mezi typy. (Foto: @stewardess_notes, CAGI, planes.cz)
Mne zaujal počet plánovaných letadel vyrobit v r.2025. Jestli dodají polovinu tak to bude úspěch. Jinak nesedl bych do něj ani do čínského...
A co se týče Číny - zatím je ještě v hrsti nemá, ale už Rusko pěkně ohlodává (zvláště na východě).
Zase Rusy tak moc nepodceňujte. Celé desítky let byli schopní všechny ty komponenty vyrábět sami. Jistě, bylo pro ně výhodnější (a možná i levnější) prodat ropu, plyn, titan, a za utržené doláče nakoupit ty letecké díly. Teď (s trochou nadsázky) opráší výkresy k TU-154 a pojedou dál - budou mít problémy s výrobními kapacitami, kvalitou, ale bude jim to (muset) stačit.
Motory jsou jen jeden z problémů, asi ten nejsnáze řešitelný. Co brzdy, hydraulika, pneumatický systém a elektronika? To bude trvat léta, leda by dovezly čínské verze. Pak je bude mít Čína v hrsti.
Je to opravdu v Rusku? Tam by nalakovali i Il-96-400M
Osobně věřím C919, že to bude použitelný bezpečný letadlo, s dostupným servisem a dílama. Ale do MC-21 bych sedl až po hodně dlouhé době co bude v provozu. Mám totiž obavy, že bude opět všechno doopravdy ruské, nejen avionika a motory.
7 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
v Moskvě začali znovu vyrábět Moskviče, jenže je to čínské auto vyrobené v Číně, rozmontované, převezené do Ruska a opět skládané v AZLK, takže vyrobit nové letadlo nebude už vůbec žádný problém.