Problémy dodavatelských řetězců brzdí úpravy letadel KC-46A

  • 2022-11-16 17:00

Boeingu se zatím nepodařilo upravit tankovací ráhna letadel KC-46A. Výrobce se odvolává na problémy dodavatelů. Ráhna ve své stávající podobě kvůli své tuhosti nedovolují doplňovat palivo za letu bitevníkům A-10C Thunderbolt II.

Vojenské letectvo před čtyřmi lety zjistilo, že řadu letadel USAF nelze z KC-46A dotankovat, a to zejména kvůli tuhosti a mechanice ráhna. Boeing proto v roce 2019 získal kontrakt na úpravu zařízení v hodnotě 55,5 milionu dolarů.

V září 2022 velitel Air Mobility Command (AMC) generál Mike Minihan oznámil, že A-10 zůstávají po úpravách zařízení KC-46A jediným letadlem, které není schváleno pro doplňování paliva z KC-46A. Podle mluvčího AMC si vyřešení tohoto problému vyžádá další tři roky. V mezidobí budou A-10 doplňovány ze starších KC-135 Stratotanker a KC-10 Extender.

Dalším problémem KC-46A je defektní fungování zařízení RVS (Remote Vision System). Systém kamer je určen pro řízení a vizuální kontrolu průběhu tankování. Nový systém RVS 2.0 má být k dispozici v roce 2025. Podle vyjádření výrobce je program opožděn v důsledku „specifických technických problémů“.  

Armáda původně chtěla A-10 z výzbroje vyřadit, což však neprošlo Kongresem, který se za letadla postavil. Nyní Air Force žádá v rámci předloženého rozpočtu v hospodářském roce 2023 vyřadit z flotily 260 letadel A-10 pouze 21 letoun.

Na vyřešení nedostatků letadel KC-46A vynaloží Boeing asi 7 miliard dolarů. Na programu již Boeing odepsal 33 miliard dolarů. Jedinou a zároveň nejjednodušší možností, jak se Boeing může z této ztráty dostat, je zajistit si masivní pokračování programu KC-X. Ve hře je zrušení programu KC-Y, což by vyřadilo konkurenční LMXT – Lockheed Martin a Airbus A330 MRTT. To by Boeingu zajistilo další objednávky US Air Force. Zrušení program KC-Y se přitom jeví pravděpodobným. Spolu s exportem by to program KC-46A dostalo do zisku. Americké letectvo zatím z objednávky 179 letadel převzalo 62 letadla.

Letectvo zároveň začne zpracovávat požadavky na inovativní tankovací letadla KC-Z, která by měla nastoupit do služby po roce 2030. (Foto: USAF, US Air National Guard, planes.cz)


Article photographs



Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details