Evropská komise varuje organizaci ICAO, že Rusko podkopává její autoritu

  • 2022-08-11 17:00

Evropská komise přivítala (více zde)  dne 4. srpna 2022 rozhodnutí Mezinárodní organizací pro civilní letectví (ICAO) vyzývající Rusko okamžitě zastavit porušování mezinárodních pravidel a obnovit pravidla a principy zachování bezpečnosti letecké dopravy. 

Pokračující porušování bezpečnostních procedur stanovených ruskou vládou podkopává podle Evropské komise autoritu ICAO. Rusko jako členská země rady ICAO pracuje aktivně proti principům, které bezpečnost letecké dopravy zajišťují. Šéf evropské diplomacie Josep Borrell v tom shledává očividné pohrdání mezinárodními pravidly, které ohrožuje lidské životy, a to včetně životů ruských občanů.

Komisařka pro dopravu EK Adina Valean ve stanovisku EK uvádí, že “nejdůležitější povinností pro všechny členské země je obhájit mezinárodní pravidla pro leteckou dopravu a zajistit bezpečnost posádek a cestujících“.

Porušování pravidel spočívá zejména ve dvojí registraci letadel západních leasingových společností, která provozují ruské letecké společnosti a provoz letadel, která s přepisem do ruského registru ztratila letovou způsobilost.

Výzva EK předchází jednání valného shromáždění organizace, které se uskuteční od 27. září do 7. října 2022. Hlavním a nejvýbušnějším bodem agendy valného shromáždění bude právě výše zmíněná otázka dvojí registrace a sankcí proti ruské civilní dopravě vůbec.  

Chicagská úmluva jednoznačně zapovídá dvojí registraci, resp. přepis letadla do jiného registru, aniž by bylo vyřazeno z registru původního. Tyto operace může provést pouze vlastník letadla. Z hlediska ICAO jde o hrubé porušení Úmluvy.

V této věci se nepochybně rozvine velká a zajímavá právní bitva.

Rusko argumentuje, že registrace a letové způsobilosti byly pozastaveny z důvodů sankcí přijatých EU a USA, které nebyly schváleny OSN.  Pokud jde o letovou způsobilost, tu schvaluje ruský regulátor. V Rusku nemohou být provozována letadla, který ruský regulátor necertifikoval.

Porušením Chicagské úmluvy je podle Ruska zejména zastavení dodávek náhradních dílů, služeb a informací, které mají vztah k bezpečnosti provozu. Chicagská úmluva ukládá povinnost výrobcům letadel tyto služby poskytovat.

Rusko uvádí, že leasingové společnosti nemají podle kontraktu právo vypovědět leasingovou službu “ze dne na den”. Ruské letecké společnosti přitom i přes vypovězení smluv pokračují v platbách leasingových poplatků v souladu s leasingovou smlouvou. Tyto platby však nemohou leasingové společnosti přijímat kvůli západním sankcím.   

Aby to nebylo tak jednoduché a jednoznačné, proti zastavení poskytování náhradních dílů vystupuje dlouhodobě Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), která argumentuje, že zastavení dodávek ohrožuje bezpečnost civilní dopravy. Přitom bezpečnost dopravy je podle IATA hlavním smyslem činnosti jak IATA, tak i ICAO. Pozice IATA je v tomto bodě principiální a netýká se specificky Ruska.

V choulostivé situaci a etickém dilematu jsou výrobci letadel a poskytovatelé služeb v letecké dopravě. Pokud by kvůli nedostatku náhradních dílů, neposkytnutým informacím či službám došlo ke katastrofě, poškodilo by to jejich reputaci.

Je pochopitelné, že výrobci nemusí být nijak nadšeni perspektivou, že odepíšou dodávky na jeden z největších světových trhů. Podle prognóz Airbusu a Boeingu bude Rusko v následujících dvaceti letech potřebovat okolo 1.500 nových letadel. To představuje zhruba dvouletou produkci Airbusu či Boeingu. Podobně nadšené nemusí být ani leasingové společnosti, kterým Rusko zadržuje na 700 letadel, a které mohou tento trh také odepsat.   

Dalším pikantním bodem agendy bude projednání vyšetřovací zprávy k případu letu Ryanair 4978, které bylo vloni 23. května donuceno k přistání v Minsku a na jeho palubě zadržen běloruský disidentský novinář Roman Protasevič s partnerkou. Během letu vzdušným prostorem Běloruska bylo letadlo Ryanairu letící do Vilniusu přinuceno k přistání v Minsku, a to na základě falešné informace o bombě na palubě.

Zatímco předběžná zpráva ICAO nenašla za nuceným přistáním ruku státu (resp. jeho orgánů), finální zpráva Bělorusko obviňuje. Důkazem je analýza hlasu na pozadí komunikace dispečerů s posádkou, která dokazuje přítomnost a zapojení pracovníka KGB na pracovišti řízení letového provozu. Bělorusko se hájí, že pokud jde o výhružku bombou na palubě (či jiný násilný čin proti letecké dopravě), pak dohled KGB je běžné režimové opatření. Pokud by se jednalo o USA, nikoho by zapojení FBI asi nepřekvapilo. Stejně tak vyslání letadla MiG-29 k doprovodu letadlu Ryanairu je podle Běloruska v těchto případech standardní procedurou, a to stejně jako v dalších zemích.

Bude rozhodně zajímavé valné shromáždění sledovat. Průlom ve věci zadržených letadel západních leasingových společností či sankcí proti Rusku je zřejmě vyloučen. Obě strany vyzbrojené právníky budou nepochybně setrvávat na svých pozicích.

Jednání přesto přinese velký užitek, neboť na nezávislé půdě se důkladně a zejména odborně projednají a osvětlí všechny argumenty. A to je pro budoucí zdraví světové civilní letecké dopravy jenom dobře. (Foto: Reuters, planes.cz)


Article photographs



Comments



Václav Paluzga (...177.43...)
2022-08-12 00:30

...neboť na nezávislé půdě se důkladně a zejména odborně projednají a osvětlí všechny argumenty...

Co se asi tak dá odborně projednávat s ruskem, když všichni jeho představitelé už půl roku jenom odporně lžou.

Rampa - unsigned guest (...24.140...)
2022-08-11 18:55

"Aby to nebylo tak jednoduché a jednoznačné, proti zastavení poskytování náhradních dílů vystupuje dlouhodobě Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA), která argumentuje, že zastavení dodávek ohrožuje bezpečnost civilní dopravy."

Tento postoj IATA mi připadá absurdní. Pokud ruské společnosti nemohou pro nedostatek náhradních dílů zajistit bezpečnost, tak jim nezbývá nic jiného než pozastavit provoz. Jestliže to neudělají a létají dál, pak je to z jejich strany hrubé porušení bezpečnosti a ohrožení cestujících. To nelze svalovat na výrobce nebo na státy, které vyhlásily sankce.

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details