IndiGo experimentují se zkrácením doby obrátky letadel

  • 2022-08-09 13:00

Největší indický nízkonákladový dopravce IndiGo ověřuje možnost použít u svých Airbusů k výstupu cestujících třetích dveří. Informoval o tom generální ředitel Ronojoy Dutta. Výstup cestujících v tomto případě probíhá nejenom z (obvyklé) levé strany, ale také ze zadních dveří na straně pravé.

Tradičně se z levé strany odbavují cestující, z pravé obsluhuje letadlo. Ostatně právě kvůli tomu se levá strana (při pohledu vpřed) někdy označuje s historickou námořní analogií jako „port-side“.

Doba obrátky letadla by se podle předpokladů IndiGo mohla 3dveřovou strategií snížit až o 6 minut. IndiGo testuje tuto hypotézu na vybraných stojánkách letišť Dillí, Bombaj a Bengalúr. Pokud se strategie trojích dveří osvědčí, bude jí aerolinka používat v 70 % případů.

IndiGo denně provozuje 1600 letů, takže případný efekt zkrácení obrátky letadla o pouhých pět až šest minut by byl masivní. Typický čas obrátky se dnes u IndiGo pohybuje okolo 30 až 35 minut, což je nejkratší čas z indických leteckých společností.

Výstup cestujících trvá u A321 společnosti IndiGo obvykle 13-14 minut, v případě využití trojích dveří by se doba mohla snížit na 7-8 minut.

Experimenty se zkrácením doby obrátky, resp. nástupu a výstupu cestujících, nejsou ničím novým. Zkrátit dobu, kdy je letadlo na zemi znamená zkrátit dobu, kdy letadlo generuje náklady, ale nevydělává.

Čtenář si možná vzpomene, že např. easyJet ve svých začátcích sedačky cestujícím neurčoval a předpokládal, že „volný hon“ na atraktivní místa dobu nástupu zkrátí, což se však nepotvrdilo. Model prodeje atraktivních míst se ukázal jako výhodnější.

Lufthansa zavedla v listopadu 2019 metodu „Wilma“ (Window-Middle-Aisle), kdy nejprve nastupují cestující sedící u oken, poté ve středu a nakonec v uličce. Lufthansa se odvolávala na studii zpracovanou v USA, která uvádí 35% urychlení nástupu. (Foto: Newsdrum, CNBC, planes.cz)  


Article photographs



Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details