Ministr dopravy (a bývalý generální ředitel Aeroflotu) Vitaly Saveljev v minulém týdnu podrobně informoval o zajištění potřeb civilní letecké dopravy. Západní sankce postihly právě odvětví letecké dopravy zřejmě nejvíce.
V letošním roce ruské společnosti podle ministerstva přepraví okolo 100 milionů cestujících, z toho 90 milionů na vnitrostátních a 10 milionů na mezinárodních linkách. Vláda vyčlenila na subvence letecké dopravy v letošním roce 100 miliard rublů.
Rusko vzhledem k sankcím nemůže využít v mezinárodním provozu letadla leasingových společností a nemůže také použít vzdušný prostor západních zemí. To před letní sezónou vytváří výrazný deficit letadel použitelných na mezinárodních linkách a omezuje destinace, které mohou ruské letecké společnosti obsluhovat.
Do dovolenkové sezóny bez letadel
Ministr dopravy informoval, že mezinárodní linky může obsluhovat nanejvýš 193 letounů. Jedná se zejména o 148 SuperJetů a 45 letadel západní provenience, které jsou ve vlastnictví leteckých společností a nemohou být tudíž zabrány leasingovými společnostmi.
Na „bílém“ seznamu západních letadel je 20 letadel Utair (Boeingy 737, 767-200), 10 letadel Aeroflotu (Airbusy A321 a Boeingy 737-800) a dalších několik západních letadel společnosti Rossiya (mezi nimi i Boeingy 747-400). Dále může Aeroflot létat bez omezení na Sri Lanku, která garantovala nedotknutelnost letadel Airbus A330. Velmi pravděpodobně podobné záruky získá Rusko i od některých dalších zemí, které neuplatnily sankce a jsou závislé na turistickém ruchu.
Vzhledem k silnému rublu je nutno očekávat vysokou poptávku po dovolených v zahraničí. Nedostatek letadel přivodí zvýšení cen letenek na mezinárodních linkách.
Vítězem situace jsou Turkish Airlines, které již uzavírají kontrakty s cestovními kancelářemi na letní přepravu turistů do tureckých přímořských resortů. Turecko opakovaně potvrdilo, že letecké spojení s Ruskem nijak omezovat nebude. Istanbul je dnes a na nějakou dobu zůstane hlavním hubem Ruska pro lety do zahraničí. Ceny letenek mezi Istanbulem a Moskvou tomuto výsadnímu postavení odpovídají.
Tu-214 se vrací
Na deficit letadel reagovala společnost UAC, která zvýší výrobu SuperJetů a zahajuje výrobu 20ti kusové série Tu-214 pro letecké společnosti. Do roku 2030 chce OAK dodat ruským aerolinkám 70 exemplářů. Letadla Tu-214 jsou dnes jediným v Rusku sériově vyráběným dopravním letadlem, které není závislé na dodávkách dílů ze západu. Tu-214 jsou vyráběny pro potřeby armády a státních institucí.
Tu-214 je poháněn motory Aviadvigatel PS-90, má kapacitu až 210 cestujících a max. dolet 6 500 km.
Sankce zbrzdí program MC-21. Komerční start se posunuje z příštího roku do roku 2024, kdy má do služby nastoupit rovnou „ruská“ verze MC-21-310 s domácími motory PD-14. Co se stane se stávajícími prototypy a rozpracovanými letouny MC-21-300, které počítaly s motory Pratt & Whitney není jasné.
Zotavení letiště Praha se přibrzdí
Nepříznivý geopolitický vývoj okolo Ruska, Ukrajiny a Běloruska zpomalí zotavení letiště Praha po pandemii. Přitom dopady války na Ukrajině budou dlouhodobější než pandemie samotná. Rusko bylo před pandemií s 1,3 miliony odbavenými cestujícími pro Prahu třetí nejoblíbenější destinací, Ukrajina před invazí zase trhem s prakticky neomezenými růstovými možnostmi a agilními start-upy.
Zvýšené provozní náklady spojené s nutností vyhnout se vzdušnému prostoru Ruska mohou rovněž ohrozit podzimní návrat linky Korean Air příp. spuštění přímých letů Bamboo Airways z Vietnamu.
Ze středně a dlouhodobého hlediska však lze očekávat, že příchod několika milionů migrantů z Ukrajiny do Evropy bude po ukončení konfliktu stimulovat obrovskou dodatečnou poptávku po dostupném leteckém spojení s Ukrajinou. Během nějaké doby tak Ukrajina výpadek Ruska nahradí. (Foto: UAC, planes.cz)
Tuším turecký premiér ohlásil vznik novej leteckej spoločnosti pre ruských turistov so sídlom v Antalyi. Zloženie leteckého parku ani veľkosť nepoznám.
Jsem zvědavý, která letecká společnost ze skupiny Turkish Airlines bude zmíněné chartery z Ruska do Turecka provozovat. Nevěřím, že to bude přímo THY. Avšak to znamená snížení atraktivity spottingu na letišti Antalya, kde až do loňska byla dechberoucí rozmanitost letadel z Ruska a dalších zemí východního bloku, které jsou pod ruským vlivem např. Kazachstán
Na jakém principu může Srí Lanka garantovat nedotknutelnost A330? Jakože tamní úřady budou bojkotovat vymáhání práva leasingovými společnostmi? A co hrozba následné arbitráže?
4 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
ono to s tou Srí Lankou nebude tak, jak se tady píše, protože jinak bude mít od MMF utrum ...
https://www.patria.cz/zpravodajstvi/4967902/sri-lanka-je-ve-vazne-ekonomicke-krizi-zeme-docasne-pozastavila-splaceni-zahranicniho-dluhu.html