Airbus, Boeing, ATR a Embraer – rekapitulace Dubai Airshow

  • 2021-11-19 08:00

Airbus triumfoval. Zajistil si takřka 500 objednávek

Airbus v Dubaji jednoznačně překvapil. Připsal si 408 zakázek (269 pevných objednávek a 139 závazků). Připočteme-li k tomu číslu předkupní práva a další instrumenty, dělá to takřka 500 zakázek. Jak podotkl šéf společnosti Guillaume Faury, je to signál, že odvětví letecké dopravy míří ke zotavení. Plné zotavení očekává výrobce v roce 2024-2025.

O jednotlivých zakázkách jsme během týdne podrobně informovali. Je mezi nimi i sedm závazků na nákladní letouny Airbus A350F, jejichž prodej byl na Dubai Airshow formálně zahájen. Zákazník, Air Lease Corp. (ALC), převezme první exemplář v roce 2026. Očekává se, že ještě během tohoto roku oznámí Airbus další zákazníky.

Kromě komerčních letadel se Airbusu na veletrhu podařilo získat také několik vojenských zakázek. Emiráty koupily pro své vojenské letectvo další dva letouny A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport), indonéské si objednalo dva letouny A400M.

Před veletrhem Airbus zveřejnil svou prognózu poptávky do roku 2040, která předpokládá potřebu 39 000 nových letadel, ze kterých 40 % půjde na obnovu a zbytek na růst (graf 1). Drtivá většina letadel, konkrétně 76 %, budou jednouličková letadla. Těžiště poptávky se přesunulo do regionu Asie-Tichomoří a do Číny (graf 2). Nejmenší pochází tradičně z Afriky. Největší podíl prodejů širokotrupých letadel připadá na region Střední východ. Zde budou představovat třetinu všech nových letadel.

Boeingu se nedařilo. Neprodal ani stovku letadel.

Účast Boeingu v Dubaji byla zklamáním. Kromě debutu 777X a (očekávaného) kontraktu na 72 MAXů pro Akasa Air toho Boeing věru moc nepředvedl. A tak zřejmě největším momentem tohoto týdne byla informace, že čínský regulátor se v brzké době chystá schválit do provozu Boeingy 737 MAX. Akcie na tuto informaci reagovaly růstem o 5 %.

Boeing si poněkud upravil statistiky, když uvádí 101 objednávek. Do tohoto počtu totiž zahrnul 11 přestaveb 737-800BCF a devět konverzí 767-300BCF. Skutečný počet objednaných nových letadel tím klesne o 20. Proti 408 zakázkám Airbusu je to hubený výsledek.

Zřejmě ještě větším překvapením je, že Boeing nepublikoval žádná data o připravovaném nákladním letadle 777XF, a to přesto, že je známo, že o prodeji těchto letadel jedná přinejmenším s Emirates, Qatar a DHL Express.

Boeing také čelil kritice Sira Tima Clarka, šéfa Emirates, týkající zpoždění dodávek a technických problémů 777X. Emirates jsou největším zákazníkem typu, mají objednáno 115 exemplářů. Etihad zase varovaly, že budou nuceny proškrtat objednávky letadel. Také šéf Etihadu kritizoval Boeing, že není schopen určit termín dodávek letadel 777-8 a 777-9.

Naopak pozitivní zprávou je, že Boeing posunul plánovaný termín nasazení 777-9 do provozu (EIS) z konce roku 2023 na polovinu roku. Firma zároveň informovala, že verze 737-7 dosáhne certifikace příští rok a o rok později také 737-10. Boeing vyjádřil optimismus, že v krátké době obnoví dodávky letadel 787.

Prototyp Boeingu 777X z Dubaje přeletěl do Dauhá. Určitě ne náhodou. Očekává se, že Qatar bude prvním zákazníkem verze 777-8F. (Foto: traveldailymedia.com)

 

Překvapil ATR

Celkem 15 letadel a jednu opci si z Dubaje odnáší ATR. To je velmi dobrý výsledek. Navíc firma podepsala memorandum s japonským start-upem Toki Air s tím, že přesný počet objednaných letadel bude ještě upřesněn. Firma ATR poskytne společnosti konzultační pomoc.

Na veletrhu byla představena remotorizovaná verze ATR 42/72 s motorem PW127XT. Tu si v Dubaji objednaly Air Corsica a Afrijet.

Jen šest zakázek pro Embraer

Embraer v pondělí představil v Dubaji rodinu bezemisních letadel pro splnění emisních cílů 2050. Tomuto tématu se věnujeme v dalších novinkách.

Pokud však jde o prodeje, účast Embraeru lze jen těžko považovat za úspěch. Firma si zajistila až 6 objednávek na Embraer 175 od nigerské Overland Airways. Z toho tři jsou pevné a tři opce. Firma nezískala jedinou zakázku na letadla E-Jet E2. 


Article photographs



Comments



No comments added.

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details