Hned dva incidenty s padajícími součástmi letadel byly zaznamenány 20. února.
Součásti padající z nákladního Boeingu 747-400 (VQ-BWT) společnosti Longtail Aviation zranily dvě osoby a způsobily menší hmotné škody v nizozemské obci Meerssen nedaleko Maastrichtu. Součásti odletěly z hořícího motoru č. 1 (PW4056) krátce po vzletu Boeingu z Maastrichtu. Stroj letící do New Yorku vyhlásil poruchu (PAN) a po vypuštění paliva po hodině letu přistál na letišti v Lutychu.
Po vzletu Boeingu 777-200 (N772UA) United Airlines směřujícího z Denveru do Honolulu došlo k poruše a požáru pravého motoru PW4077. Velké části motoru dopadly do rezidenční čtvrti Broomfield. Naštěstí nedošlo k žádnému zranění a zřejmě ani hmotným škodám. Posádka vyhlásila nouzi a letadlo s 241 osobami na palubě se po 23 minutách letu bezpečně vrátilo na letiště.
Video zachycené cestujícím inkriminovaného letu působí rozhodně dramatičtěji než strohý popis události.
Aktualizace 09:10:
Šetření NTSB (Národní rady pro bezpečnost dopravy) ukazuje, že u motoru praskly dvě lopatky oběžného kola turbíny a další lopatka byla poškozena. Regulátor FAA proto v neděli vydal nouzovou direktivu, která provozovatelům Boeingů 777-200 a -300 s motory Pratt & Whitney 4000-112 nařizuje okamžitou inspekci lopatek motorů a zkrácení intervalu kontrol na polovinu. Boeingy 777 vybavená těmito motory provozují pouze aerolinky v USA, Japonsku a Koreji.
United pozastavily provoz všech 24 letadel. Japonský regulátor Japan Civil Aviation Bureau uzemnil všech 32 letadel společností All Nippon Airways a Japan Airlines vybavených těmito motory. Očekává se, že korejský regulátor uzemní 18 letadel Korean Air Lines.
Podle údajů výrobce je v aktivním provozu 69 letadel vybavených motory Pratt & Whitney 4000-112 a dalších 59 je z důvodů nízké poptávky dlouhodobě odstaveno. Drtivá většina Boeingů 777 (777-300ER, 777-200LR) je poháněna motory GE90.
(Foto: ca.finance.yahoo.com, Broomfield Police)
No comments added.
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS