Podrobná závěrečná zpráva senátního Výboru pro obchod, vědu a dopravu, zveřejněná v pátek 18. prosince, tvrdě kritizuje Boeing a zejména FAA za fiasko 737 MAX. Kritika Senátu se mohla Boeingu dotknout pouze okrajově, a to vzhledem k probíhajícímu kriminálnímu vyšetřování Boeingu, do kterého Senát nechce a nesmí zasahovat.
Senát zahájil své vyšetřování v dubnu 2019, pouhých několik týdnů po katastrofě Boeingu 737 MAX společnosti Ethiopian Airlines. Závěrečnou zprávu vydává na základě 20měsíčního vyšetřování. Předseda výboru komise Roger Wicker (republikán – Mississippi) sdělil, že během šetření byly vyhodnoceny informace od 50 „informátorů“, vyslechnuta řada pracovníků FAA a revidováno na 15 tisíc stran relevantní dokumentace k případu.
Senát zdůraznil, že nepřipustí jakékoliv uvolnění standardů, které by ohrozilo bezpečnost. Konstatuje, že je zjevné, že FAA musí obnovit svůj dohled nad odvětvím, aby pro cestující veřejnost zajistila bezpečnost.
Hlavní zjištění Senátu:
Většina „informátorů“, kteří kontaktovali, výbor obviňuje vedení FAA, že před zjištěními inspektorů FAA upřednostňuje názor provozovatelů. Rozsáhlá dokumentace, kterou „informátoři“ předložili výboru nasvědčuje, že vedení FAA uplatňuje „těsný“ vztah k dopravcům, což vyvolává obavy.
Boeing na zveřejnění zprávy reagoval sdělením, že „ke zprávě přistupuje vážně a dokument pečlivě studuje“.
FAA v pátek uvedla, že všechny nedostatky vedoucí ke katastrofám letadel Lion Air a Ethiopian byly vyřešeny v rámci recertifikačního řízení a provedené změny schváleny nezávisle FAA a partnery. Řada obvinění Senátu přitom míří nejenom na minulé vedení regulátora, ale i na stávajícího šéfa FAA Steva Dicksona, který vede úřad od srpna 2019.
Úplná zpráva Výboru je uvedena zde. (Foto: The Millennial Source, NBC News)
1 record
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Zdá se, že americký Senát k šetření přistoupil opravdu poctivě a nesnažil se celou záležitost zamést pod koberec. To se mi líbí. Obávám se, že v mnoha jiných státech by se tak nestalo. Ještě by bylo potřeba (a to bude nejspíše složitější) dostat bývalé i současné vedení FAA, Boeingu a zřejmě i Southwest Airlines před soud a do vězení.