Skončil komerční provoz legendárních Tu-154 v Rusku

  • 2020-10-28 17:00

Dnes, 28. října, vykonal letoun Tu-154M (RA-85757) společnosti Alrosa svůj poslední komerční let, a to z letiště Mirnyj do Novosibirska (video zde). Tím také končí éra komerčního provozu těchto legendárních letadel v Rusku. Tupolevy Tu-154 v Rusku dále provozuje armáda, vládní letka, atd. 

RA-85757 byl vyroben v roce 1992, sloužil v Iránu, Ázerbájdžánu a Bělorusku. V roce 2002 nastoupil službu u společnosti Alrosa, kde letoun létá v konfiguraci C8Y142. U Alrosy nalétal 27 500 letových hodin a přepravil na 160 tisíc cestujících. V poslední době byl letoun nasazován na linkách z Mirnyj do Irkutska a Novosibirska.

Vloni 20. května vyřadila Alrosa poslední Тu-134 (RA-65693), který byl v komerčním provozu v Rusku. Letoun přeletěl 22. května 2019 do Novosibirska, kde se stal exponátem tamního leteckého muzea.

Ve stejném muzeu je umístěn rovněž legendární Tu-154 (RA-85684), foto 2, který se 7. září 2010 proslavil úspěšným nouzovým přistáním na 1300 m dlouhé přistávací dráze vyřazeného letiště v Ižmě. Letoun poté létal u Alrosy až do 29. září 2018, kdy vykonal svou poslední cestu do muzea.

Tupolev Tu-154 si zapsal první let 3. října 1968 a do provozu byl nasazen 9. února 1972. Bylo vyrobeno okolo tisíce letadel. Ve své době byl Tu-154 nejrozšířenějším tryskovým letadlem provozovaným v Rusku. Tu-154 byl prvním tryskovým letadlem z Tupolevovy kanceláře, které bylo od samého počátku předurčeno službě v civilní dopravě a nebylo derivátem vojenského letadla. (Foto: Alrosa, video: Kommersant)


Article photographs


Related photos


Comments



O. M. - unsigned guest (...231.2...)
2020-11-03 12:20
komárek:

154 samozřejmě do zemí EU létaly. A rozhodně to nebyly jediné stroje z období 70., resp. 80. let, které hlukovým předpidům postupně přestaly vyhovovat.
Byly to dobré stroje, moje nejoblíbenější. Vždy, když jsem s ním letěl, tak to bylo pohodlné svezeníčko.

Rampa - unsigned guest (...24.44...)
2020-10-29 11:50
ad Komárek

Až na to, že podobnost mezi B727 a Tu-154 nebyla ani zdaleka taková, jako mezi B727 a H.S.121. A z těch dvou to nebyl Boeing, kdo vzlétl první...

tonic - unsigned guest (...197.243...)
2020-10-29 11:34

Posledny let a video urobia ako so zemiakom

doktorpj - unsigned guest (...177.69...)
2020-10-29 10:07
Výkon motorů

Komárek: Pokud vím tak s výkonem motorů (alespoň na začátku) byl naopak problém problém u B727 kdy se testovali pro Mexicanu pomocné startovací rakety.

Jinak o motorech je zmínka zde:
TU-154 se lišil od svých současníků vysokým koeficientem tahu (poměrem tahu motorů ke vzletové hmotnosti), který měl hodnotu 0,35-0,36 oproti 0,22-0,27 u letadel ostatních firem. To sice snižovalo hospodárnost letadla, ale přebytek tahu skýtal možnost provozovat letadlo na letištích s vzletově-přistávacími dráhami o délce 1500-1800 m, na vysokohorských letištích a na letištích s horkým klimatem. Na rozdíl od Boeingu B-727, jehož optimální výška letu se pohybovala mezi 7 600 – 9 150 m, byl zkonstruován tak, že jeho nejvýhodnější cestovní výška se nacházela v rozmezí 11 000 - 12 000 m. Ke splnění tohoto požadavku bylo vybráno křídlo s nosnou plochou 180 m2 ( B-727 145 m2), které umožňovalo získat přijatelné hodnoty spotřeby paliva.
(zdroj: https://www.planes.cz/cs/article/200697/tu-154-pod-ceskoslovenskou-vlajkou)

Komárek - unsigned guest (...42.239...)
2020-10-29 08:28

Ve své podstatě to byl okopírovaný Boeing 727, ikdyž jak je v Rusku zvykem za cenu méně výkonných motorů a větší hlučnosti motorů, která těmto strojům uzavřela cestu do zemí evropské unie.

petrp (...188.185...)
2020-10-29 06:35

..Tu-104 samo, omlouvám se překlep.

petrp (...250.28...)
2020-10-28 22:17

Honza:...tu -134 byl odvozen z TU-124, takže asi nee, dokonce první dva prototypy TU-134 byly vzaty z linky na výrobu TU-124 a přestavěny, hlavním znakem byl nižší podvozek.No a TU-124 vznikl z TU-140..a tam je původ jasný.
Tu-144 vzlétl později, takže asi ano, až tedy na ten podvozek:-D

Tryskáček - unsigned guest (...139.121...)
2020-10-28 20:06

Ještě, že jsem to vloni stihl. Byl to let na téže lince. Dva dny před tím jsem navíc zažil Tu134 na svým posledním vyřazovacím letu. Jo, každým dnem něco krásnýho končí

Petr - unsigned guest (...144.80...)
2020-10-28 19:14
Tu154...

Jsem nikdy neletel. Nejčastěji jsem létal Tu134 a to se mi jako dítěti moc nelíbilo. Často byl problém přednostní cargo na stroji kvůli kterému nám nepřijely kufry a muselo se pro ne na letiště za 3 dny. Občas jsem měl možnost letět Il62 a ten stroj jsem jako dítě miloval. Byl takový majestátní, proste dospělé letadlo. A pak jsem vyrostl.

Honza - unsigned guest (...210.8...)
2020-10-28 17:38
TU154

Myslel jsem si, že první ruské tryskové letadlo vyvinuté pro civilní účely bylo už TU-134.

14 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details