Levné letenky povzbudí oživení letecké dopravy

  • 2020-06-09 08:00

Organizace IATA odhaduje, že s obnovou letecké dopravy poklesnou ceny letenek o 25 % proti loňským cenám. Vychází přitom z vývoje čínského trhu vnitrostátní dopravy, který se jako první velký trh postupně vrací do normálu. IATA předpokládá, že podobný vývoj uvidíme i v Evropě.

IATA se domnívá, že cesta k ziskovosti bude dlouhá a jen letos připraví pandemie letecké společnosti o 314 miliard dolarů výnosů. IATA varuje, že nízké ceny budou pro mnoho společností znamenat bankrot.

Sázku na levné letenky přijímají nízkonákladové společnosti Wizz Air, Ryanair i ruská Poběda. Ta částečně obnovila provoz 1. června a nabídla tarify s až 50% slevou proti cenám obvyklým. Díky tomu dosáhla 90% využití sedačkové kapacity. To naznačuje, že nízké ceny letenek letadla zaplní.

Velké nízkonákladové společnosti se silnou finanční pozicí této situace nepochybně využijí k tomu, aby na pozadí krize získaly tržní podíl slabších konkurentů. Slabší konkurence, která obvykle nemá výrazný podíl zajištění cen paliva, postupně ztrácí svou konkurenční výhodu, neboť ceny leteckého paliva rychle stoupají. Evropské nízkonákladové společnosti jsou přesvědčeny, že se jim vrátí zákazníci rychleji než klasickým společnostem. 

Dilema cestujících (i leteckých společností) bude odhadnout vývoj cen letenek. Vzhledem k tomu, že podobná situace v minulosti nebyla, není jasné, zda se nyní spíše vyplatí kupovat letenky v předstihu nebo naopak na poslední chvíli. (Foto: focus.ua, planes.cz)

 


Article photographs



Comments



Ovi1 - unsigned guest (...181.79...)
2020-06-10 08:34
Co je cestujícímu do platů zaměstnanců?

Když se jim nelíbí plat, tak ať to nedělají... letušky se nosily, jako princezny a jsou to jen obyčejné průvodčí...

JUJ - unsigned guest (...49.233...)
2020-06-09 18:33
2jirp

RYR je jedna z nejziskovejsich spolecnosti protoze vyuziva dotace mensich letist ktere chteji pritahnout provoz a odpusti jim poplatky. A take mimo jine vyuziva svoji velikost a natlakem si snizi vse co potrebuje. (od ceny novych letadel, po handling a dopravu na letisti)
Nicmene ten provoz stejne nekdo zaplati - a jste to vy a ja, resp. my nebo jiny poplatnici z okolnich statu.

Prokazani dumpingovych cen neni samozrejme jednoduche, ale neni to nemozne.
Nicmene prodej po cenou poplatku znamena hodne, spousta lidi na to jde a berou tim padem zakazniky ostatnim spolecnostem. Uz z logiky veci, ma toto byt ohlidano zakonem, pokud zamestnanecke letenky stoji 2x vice nez letenky s RYR je neco spatne. Vy take nechodite do prace za nizsi cenu nez utratite za jidlo a dopravu ne?
Ale to je ovsem jina pohadka.
Neni to o nicem jinym nez o zdravem rozumu, RYR ceny tlaci dolu diky sve agresivni politice a sve velikosti, kdy si muze dovolit vyvijet silny natlak na vsechno okolo. (a taky to dela...)
Staci se pobavit s par lidma co pro RYR delaji / delali. Ve vysledku ta firma tlaci na vsechny tolik, ze to delaji na hrane preziti. A dopada to potom tak, ze na menzies v PRG delaji rampaky ukrajinci co neumi poradne cesky a dost casto nerozumi tomu co po nich chcete.

2Nove:
Ano zakaznikovi je to jedno, coz je v poradku. Druha stranka veci ovsem je, ze neni normalni aby nekdo vyuzival velikost sve firmy a s trochou nadsazky ( a mozna i bez ni) se to da oznacit jako zneuziti dominantniho postaveni na trhu kdy svymi cenami donuti jit spolecnost nerealne nizko.
Vy letite za 500,- v poradku, nekdo ne. Rozhodnuti ja na kazdym zvlast - je to ovsem cesta do pekel a kazdy kdo kdy videl za jakych podminek jejich zamestnanci pracuji situaci minimalne pochopi.
O odborarich jako takovych nemluvim.
Ovsem to ze dostanete letenku za nerealne nizkou cenu, se nekde projevit musi. A projevuje se to tak jak jsem zminil na prikladu s tema rampakama napr.

Nove - unsigned guest (...24.218...)
2020-06-09 18:00
JUJ

Je mi úplně jedno, jestli je cena dumpingová nebo s obrovskou marží. Jako zákazník se chovám tak, že něco poptávám a někdo mi to nabízí. Uplatňuju politiku (a nabídce taky) ber nebo nech ležet. Ostatně ten odborář z článku - neznám jediného odboráře, který by nebyl neschopný (nebo všehoschopný) darebák. Tihle lidé většinou neumí nic, za co by jim byl někdo ochoten zaplatit. Narozdíl od těch, proti kterým "bojují". A tenhle to potvrzuje.

jirp (...63.98...)
2020-06-09 14:39
dumping

Juj: prokazat dumping je nesmirne obtizne. Prodej pod cenou poplatku vubec nic neznamena, kdyz prumerna letenka s doplnkovymi sluzbami je vyssi. Ale to necht resi pravnici.
Ryanair je jedna z nejziskovejsich spolecnosti, takze s dumpingem to neni tak horke.
A pokud jim letiste nabidnou slevy nebo je dotuji, tak to neni problem Ryanairu, ale je to vec obchodni politiky letist.

JUJ - unsigned guest (...49.233...)
2020-06-09 13:06
2Jirp

Dumpingove ceny se daji urcit pomerne jednoduse, pokud se prodava letenka pod cenou poplatku je to jasna dumpingova cena. Neni proste normalni aby cena letenky byla levnejsi nez poplatky nutny k provedeni letu.
Neco podobnyho bylo v USA / Kanade velice rychle zakazano.
Spolecnosti jako RYR sice snizily cenu letenek nizko, ovsem za cenu toho ze to ohlo cele odvetvi. Vydelava totiz prevazne na "poplatkach", napali vam tedy naprosto cokoliv co muze, zamestnanci jsou pod velkym tlakem a maji velice nizke platy, natlaky na letiste a handling aby stlacilo poplatky na minimum pripadne je vubec neuctovalo.
Ano neni to problem zakaznika, problem je ovsem ten ze to pusobi jako rakovina, kdy se cele odvetvi umira zevnitr.

A spolecnosti normalnich hodnot pak nemaji sanci cokoliv vydelavat - protoze od nich najednu stranu vsichni ocekavaji prvotridni servis, nadruhou stranu prevazna vetsina lidi kouka na cenu.

Staci se taky podivat jaky penize KLM, AF, LH potrebovalo aby se ted aspon nejak udrzelo nebo na to kolik v predchozich letech vydelavaly. Protoze posledni rok uz nebylo ziskovy ani KLM ani LH.
Proto taky nemaji letecke spolecnosti zadne vaty, protoze jsou tlaceny agresivni cenovou politikou RYR nekam na hranici marze (a ta marze se spise rovna 0).
RYR, WIZZ a easy jsou spolecnosti s velkym kapitalem, ktere vydelavaji na necem uplne jinym nez jsou letenky. (ackoliv RYR je z nich uplne nejagresivnejsi)
Jenze to ze je jako celek ta sluzba vyjde draz nez regulerni letenka uz resi malokdo.

Poplatky drive nebyly v takove mire, protoze vsechno platil a dotoval stat (vc. aerolinek samotnych).
Jsou tu povinne modernizace kvuli bezpecnosti, je tu hafo sdruzeni obvinujici letiste a aerolinky ze zabijeni lednich medvidku motorovou pilou.
Dnes je to proste bohuzel jinak, a to zejmena diky zelenejm hlavickam ktery nenavidi jakykoliv plastovy brcko.

A spolecnosti jako RYR naopak z penez danovych poplatniku zijou (nebo si minimalne pomahaji) i kdyz se Vam to nemusi zdat.
Uz jen kvuli tomu jak tlaci ceny dolu, musi staty kolikrat mensi letiste (a provoz na nem) dotovat.
Proto tam taky RYR lita.

Komárek - unsigned guest (...42.239...)
2020-06-09 12:54

Tohle asi Travel Servisu srazí vaz.

jirp (...63.98...)
2020-06-09 12:04
dumpingove ceny

To by me zajimalo, jak se stanovi dumpingove ceny. Tim spise v cele EU.
Hlavne kdyz to lobbuji spolecnosti, ktere prezivaji na penezich danovych poplatniku.

petrp (...250.28...)
2020-06-09 11:29

Když ještě vycházely tištěné letové řády, Zimní a Letní, tak věřte nevěřte, byly ceny v letovém řádu vytištěny:-) Letištní poplatky se platily jen sem tam např. ZRH byl dlouho bez poplatků.......no co dodat.....letecká doprava se sestává z x poplatků a doufejme, že to nezavedou i na dráze.......

JUJ - unsigned guest (...49.233...)
2020-06-09 10:00
eh....

Kazdej kdo vi z ceho se sklada cena letenky se u tohodle lame hlavu...
V rakousku schvalili zakon proti dumpingovym cenam, tzv zadna letenka tam nemuze byt levnejsi nez poplatky zrovna jak je u RYRu zvykem, a doufam ze se to schvali co nejdriv v cele EU - protoze soucasny system je silne postaven na hlavu.
+ si staci precist jak se RYR k zamestnancum chova a co tim podporujete

https://www.e15.cz/byznys/doprava-a-logistika/v-ryanairu-se-nemuzete-citit-bezpecne-natoz-mu-duverovat-rika-sef-ceskych-odboru-pizzolato-1370379

9 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details