Dopravci dále omezují spojení s Čínou. Opatření postihnou i Českou republiku

Nákaza koronavirem se šíří rychleji (viz graf) než se předpokládalo a s tím roste i rozsah opatření přijímaných v letecké dopravě a turistice. Řada leteckých společností od zcela ruší nebo omezuje lety do Číny, což je vyvoláno masivním propadem poptávky. Některé cestovní kanceláře hlásí propad poptávky o cesty do Číny o více než polovinu, některé portály prodej letenek do Číny zastavují úplně.

Agentura Cirium uvádí, že od 23. ledna do 28. ledna bylo v důsledku epidemie zrušeno 10 tisíc letů, což představuje asi 11 % celkového počtu letů do/z a v Číně.  Z toho letů do Wu_chanu bylo v tomto období zrušeno 92 %. Nejvíce byla postižena společnost China Eastern Airlines, která musela změnit nebo zrušit 1591 letů (1529 vnitrostátních a 62 mezinárodních). 

Minulý týden se vyvíjel i názor české vlády. Zatímco ministr zdravotnictví Adam Vojtěch (ANO) ještě před týdnem zdůrazňoval, že zákaz přímých letů mezi Čínou a ČR není racionální, premiér Babiš koncem týdne prohlásil „uvažuju o tom, že pokud se něco zásadního neuděje, tak bych v pondělí navrhl vládě, abychom dočasně zakázali veškeré lety z Číny.“ Protože se virus šíří rychle, je možné zákaz přímých letů očekávat.

Praha má přímé spojení se čtyřmi čínskými destinacemi. Tři čínské letecké společnosti (Hainan Airlines, Sichuan Airlines a China Eastern Airlines) provozují mezi Prahou a těmito destinacemi dvanáct spojů týdně. Na přímých letech do/z Číny bylo vloni odbaveno 188 tisíc cestujících (v obou směrech). Pokud jde o Prahu, zatím bylo ohlášeno pouze přerušení spoje s Čcheng-tu, a to od 12. února do 28. března.

Zřejmě jedinou změnou, která se okrajově týká domácího dopravce (kromě případného poklesu poptávky) je přesun odbavení letů na letišti Šeremetěvo z terminálu F do terminálu E. Šeremetěvo izolovalo všechny „čínské“ lety do terminálu F, kde uplatňuje řadu dodatečných opatření na kontrolu cestujících z Číny.

Osud přímých linek mezi Prahou a Čínou závisí na pondělním rozhodnutí vlády příp. rozhodnutí čínských dopravců samotných. Kromě přímých spojení z Číny se ve světě začínají omezovat i lety s přestupem. Singapur např. zastavil vydávání víz pro držitele čínských pasů, a to včetně bezvízového tranzitu na singapurském letišti. Cestujícím, kteří byli v posledních dnech v Číně, nebude transit přes Singapur umožněn. Cestujícím, kteří nová pravidla poruší, může být uložena pokuta 10 000 USD a až 6 měsíců vězení.

Austrálie a USA zakazují vstup do země cizincům, kteří pobývali posledních 14 dní v Číně. To platí i pro cestující v tranzitu. Austrálie navíc počínaje 1. únorem nařizuje všem příchozím z Číny uzavřít se na dobu 14 dní do „samoizolace“. Totéž požadují americké úřady od cestujících, kteří pobývali v provincii Chu-pej. 

Vydávání víz držitelům čínského pasu zastavilo Rusko, které navíc uzavřelo svou východní hranici s Čínou. Rusko v sobotu odmítlo povolit přistání německého vládního speciálu, který evakuuje německé občany z Wu-chej. Rusko evakuuje své občany z Číny letadly vojenského letectva.  

Epidemie představuje kromě zdravotních rizik vážné riziko pro letecké společnosti, neboť obavy z šíření nemoci snižují poptávku pro cestování a zpomalují světový obchod. Akcie globálních dopravců proto pokračují v poklesu, stejně tak jako burzovní indexy. (Foto: ft.com, graf: ft.com)


Article photographs


Related photos


Related articles

Related categories

Comments



Joshua - unsigned guest (...41.138...)
2020-02-03 19:46

Vladni reseni zda se byti lehce populisticke. To ze zakazeme prime linky, lehce snizime riziko, ale neeliminujeme (napr. EK zatim bez vyznamnych omezeni). Chybi tady jednotny postup v ramci EU, to je o co tu bezi.

MK. (...84.252...)
2020-02-03 11:44

Vláda to skutečně zakázala, od neděle

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details