Pozastavení výroby 737 MAX bude mít značné dopady na subdodavatele. Tlak na rezignaci generálního ředitele Boeingu zesílí.

  • 2019-12-20 17:00

Představenstvo společnosti Boeing rozhodlo v pondělí o pozastavení výroby letadel 737 MAX od ledna 2020. Důvody k tomuto rozhodnutí jsou především finanční, neboť společnosti postupně dochází „cash“. V důsledku uzemnění letadel má Boeing nyní uskladněno na 400 letadel 737 MAX, které nemůže dodat zákazníkům a nikdo neví, kdy bude možno dodávky obnovit. Dodání uskladněných letadel zákazníkům (po recertifikaci) bude nákladný a zdlouhavý logistický proces.

Investoři rozhodnutí vesměs považují za racionální, ale vyjadřují nespokojenost, že je vedení Boeingu opakovaně ujišťovalo o nerealisticky časné recertifikaci letadla, ke které nakonec nedošlo. To vyvolává pochybnosti o kvalifikovanosti managementu. Tlak na rezignaci CEO společnosti Boeing Dennise Muilenburga proto nepochybně zesílí.  

Boeing ujistil svých 12 tisíc zaměstnanců závodu v Rentonu, že budou dočasně převedeni na jiné práce a nemusí se obávat propuštění. Závažnější dopady však má pozastavení výroby na dodavatele, kteří jsou kriticky závislí na dodávkách pro 737 MAX. Nejviditelněji se to týká závodu Spirit AeroSystems ve Wichitě, jehož výnosy tvoří z 50 % dodávky pro 737 MAX. Když v dubnu rozhodl Boeing omezit výrobu na 42 letadel měsíčně, souhlasil, že Spirit AeroSystems udrží výrobu na úrovni 57 trupů/měsíčně. Snížení produkce na 42 letadel by přivedlo firmu ke krachu.

Jak oznámil CEO společnosti Tom Gentile, Spirit má nyní uskladněno asi 90 trupů, které nemá kam poslat. Oznámil zaměstnancům, že otázka výroby v roce 2020 zůstává nejistá. Společnost proto rozhodla prodloužit novoroční celozávodní dovolenou.

Závod zaměstnává 13 500 zaměstnanců a ve Wichitě jde o největšího zaměstnavatele. (Foto: Reuters)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



JUJ - unsigned guest (...114.240...)
2019-12-22 04:00
2tryskacek

Doporucuju vzit si tu pilulku co mas v supliku

Tryskáček - unsigned guest (...236.222...)
2019-12-21 07:52

Myslím si, že v roce 2020 zasáhne svět obří ekonomická krize způsobená právě tímto průšvihem. Pokud vlajkové lodi amerického leteckého průmyslu dochází "cash" začne USA uvalovat cla a sankce konkurenčním firmám mimo USA, a to dopadne i na nás. Konec konců jsme to zažili již letos nejen u Airbusu... Což teprve, až začnou letecké společnosti požadovat kompenzaci ušlého zisku. Rozsah finanční krize ještě zesílí a USA bude ekonomicky slabá jako nikdy v novodobé historii. Nechci ani domýšlet, jak bude chtít Trump a kongres získat svůj ekonomický vliv zpátky. To už známe z jejich akcí v zemích s "černým zlatem".
Jediné, koho krize patrně neafektuje bude Rusko a další "izolované" země. Těmto zemím to naopak přijde vhod.

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details