Pro svůj projekt non-stop ultradálkových letů Sunrise vybrala společnost Qantas letadla Airbus A350-1000 ULR. Kontrakt na letadla se připravuje. V březnu se na základě podnikatelského plánu představenstvo společnosti s konečnou platností rozhodne, zda se projekt Sunrise bude realizovat.
Jak Airbus, tak Boeing považovaly tuto zakázku za mimořádně významnou a vysoce prestižní. Předpokládá se, že nová letadla jako jsou A350 nebo 777X otevřou atraktivní trh ultradálkových letů a vítězství v soutěži pro Qantas je velmi silným doporučením.
Airbus šel do výběrového řízení s letadlem A350-1000 ULR, Boeing nabídl 777X. Po detailním vyhodnocení preferuje Qantas nabídku Airbusu. Za Airbus mluvily mj. pozitivní zkušenosti, které má Singapore Airlines s provozem A350 na nejdelší lince světa ze Singapuru do New Yorku. Modifikace letadla ULR pro Sunrise předpokládá mírné zvýšení max. vzletové hmotnosti a instalaci další palivové nádrže. A350 je osvědčené letadlo, zatímco 777X neabsolvoval zatím ani první let. Navíc Boeing odložil na neurčito vývoj a výrobu varianty 777-8, která by pro ultradálkové lety byla příhodnější než větší 777-9, který však má menší dolet. Boeing proto navrhoval použít 777-9 s omezením max. počtu cestujících.
Qantas bude nyní s Airbusem pracovat na konkrétních podmínkách kontraktu pro pořízení 12 letadel. Komerční lety mají být zahájeny v první polovině roku 2023. Prvními spoji projektu Sunrise budou non-stop lety ze Sydney a Melbourne do New Yorku a Londýna (obr. 2).
Společnost musí zajistit kromě jiného i souhlas regulačního úřadu CASA (Civil Aviation Safety Authority), který předběžně indikoval, že pro schválení ultradlouhých letů nevidí překážky.
Qantas musí rovněž dosáhnout dohody s odborovou organizací pilotů (AIPA) týkající se úpravy mezd a zajištění pracovních podmínek pro piloty. Piloti mohou v případě nedohody celý projekt vetovat. (Vizualizace: Qantas)
1 record
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Překvapilo by mne,kdyby za současné situace vyhral B777. Tak snad se protinozci dockaji.