V úterý ohlásila skupina IAG překvapivý záměr pořídit až 200 problémových letadel 737 MAX. Odbornou veřejností i finančními trhy to bylo přijato jako důležitý, průlomový signál důvěry v 737 MAX. Jde o vůbec první poptávku po modelu 737 MAX po katastrofě Boeingu 737 MAX společnosti Ethiopian v březnu letošního roku. Již předtím sice oznámil Ryanair zájem pořídit další letadla 737 MAX „za správnou cenu“, avšak Michael O'Leary podmínil rozhodnutí recertifikací typu. Ta zatím není dokončena, byť se očekává, že Federální úřad pro letectví může potřebné úpravy schválit ještě během tohoto měsíce. Návrat 73 MAX na linky v Evropě však bude vyžadovat také schválení evropskou agenturou EASA.
Zajímavá byla reakce finančních trhů. Akcie Boeingu stouply o 5 %, akcie skupiny IAG propadly o takřka 5 %.
Nikdo nepochybuje, že sleva, kterou bude muset Boeing nabídnout IAG, bude mimořádná, a je velmi nepravděpodobné, že by na prodeji těchto letadel Boeing vůbec vydělal. IAG tedy může získat podstatné množství letadel za bezkonkurenčně nízké ceny. Proto se nabízí otázka, proč akcie IAG tak silně poklesly. Navíc v situaci, kdy se jedná o závazek a obchod je podmíněn „podpisem formální smlouvy“. Pokud by tedy došlo k naprosto neočekávanému zvratu, např. neudělení recertifikace pro 737 MAX, pro IAG to žádné riziko nepředstavuje.
Výhodnost obchodu je na první pohled zřejmá. Pokud by však neexistovalo několik odůvodněných, vážných obav akcionářů:
Lze tedy shrnout, že skupina IAG přijala vysoké riziko, které vyplývá z jednorázového nákupu velkého počtu letadel nového typu (v minulosti sice ve velkém používala 737 Classic, ale to už je dnes málo relevantní), a to na přesyceném evropském trhu. Navíc s rizikem, že cestujícím může trvat dlouho, než 737 MAX vezmou na milost.
Airbus tímto obchodem nic neztrácí, neboť jeho výrobní linky tak jako tak jedou naplno. Boeing, bez ohledu na finální cenu letadel, vychází z transakce jako vítěz. A to je přesně to, co pohyb cen akcií ukázal. (Foto: bizjournals.com)
Spíše si IAG spočítala, že může v tuhle chvíli nakoupit velice výhodně letadla, vzhledem k tomu, že do 5-10 let bude muset obměňovat. To, že cena bude pro Boeing se ziskem např. 0-5% je taky celkem jasné. No a taky to, že výrobců letadel zase tolik není. Nebo se snad někdo chystá nakoupit Suchoje?
Na druhou stranu na to jak velký problém nastal, tak v porovnání s Dieselgate se toho moc neděje. Zatím.
Trochu mě mrrí, že se tu z toho začíná stávat bulvární rubrika a lovení senzací.
Titulek asi mluví za vše...
3 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Colby: mozna se s nami muzete podelit o to, proc je zprava bulvarni. Je videt, ze investori IAG povazuji obchod za nevyhodny. Na rozdil od vas, oni do IAG vlozili penize.
A k cemu budou vsechny sve existujici A320, 92 A320neo jiz objednanych a k tomu dalsich 200 737 MAX potrebovat? Hlavne kdyz jim Ryanair bere zakazniky.