Boeing ukončí výrobu populárních 737 NG

  • 2019-06-13 08:00

Boeing ukončí výrobu populárních letadel typu 737 NG. Posledních několik kusů letounů 737 NG bude dodáno zákazníkům do konce června či během července, čímž se završí úspěšná éra výroby nejprodávanějšího moderního dopravního letadla. Boeing 737 NG získal celkem 7070 objednávek, letadla byla vyrobena a dodána v období 22 let od roku 1997. Nejlépe se prodávala letadla 737-800, celkem 4991 letadel, naopak nejméně 737-900 s produkcí pouhých 52 letadel. Málo se prodával i modelu 737-600, kterých bylo vyrobeno jen 69. Boeing 737 NG byl nástupcem klasických Boeingů 737, kterých bylo v Rentonu vyrobeno takřka 2000. Boeing 737 NG je mimořádně povedený, spolehlivý a komerčně úspěšný typ, populární u provozovatelů i cestujících.

Nový model 737 MAX, nástupce 737 NG, naneštěstí rozhodně pokračovatelem úspěchu 737 NG není. Problémy 737 MAX ukazují, že úspěch původního typu nelze do nekonečna prodlužovat. Boeing původně ani MAX neplánoval, spíše uvažoval o vývoji nového letadla. Ale když American Airlines ohlásily v roce 2011 rozhodnutí koupit A320, donutily konkurenční tlaky Boeing na výzvu Airbusu reagovat. Vývoj Boeingu 737 MAX byl oznámen v srpnu 2011, tedy se zpožděním více než jednoho roku po Airbusu. Probíhající vyšetřování po katastrofě dvou letadel 737 MAX jasně dokládá, že nové letadlo se rodilo ve spěchu, s nebezpečnými improvizacemi a kompromisy. A ještě k tomu v situaci, kdy Boeing měl plné ruce práce s řešením technických problémů Dreamlineru (požár baterií, únik paliva z nádrží, atd.) a finanční prostředky na vývoj byly vyčerpány výrazným překročením rozpočtu na vývoj Dreamlinerů.  

Naproti tomu Airbus A320neo prokázal, že je modernějším strojem s velkou rezervou pro další modernizace. Původní Airbus 320, přejmenovaný následně na A320ceo (current engine option), který je „vrstevníkem“ 737 NG, byl uveden do komerční služby v roce 1988 a zatím zůstává ve výrobě paralelně s A320neo. Z 8139 objednaných strojů zbývá dodat ještě asi 127, takže ceo se má vyrábět pravděpodobně ještě v roce 2021 a 2022. Ve výrobě se tak podle všeho udrží déle než 737 NG.

Výroba Boeingů 737-100 a 737-200 byla zahájena v roce 1967. V roce 1984 byl vyroben první 737-300. První 737-400 byl vyroben 26. ledna 1988 a zahajovacím zákazníkem byly Piedmont Airlines. První 737-500 byl vyroben 28. února 1990 pro Southwest Airlines.


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



milhaus (...188.164...)
2019-06-13 21:42
To Vojtěch

Zatím si evidentně objednávku z MAX na NG nezměnil..ono než se vyrobí celé letadlo tak to od výroby prvních dílú trvá tak dva roky. A do té doby snad budou problémy maxů vyřešeny.

Vojtech (...79.55...)
2019-06-13 14:32

Joo to ja tomu rozumim, spis jsem to myslel s ohledem na soucasnou situaci s MAXem - jestli by spis nesly na odbyt starsi spolehlivy Skodovky nez novy, se kterejma jsou problemy :-)

Komárek - unsigned guest (...42.239...)
2019-06-13 14:01

to Vojtěch: To je jako kdyby Škodovka ještě 10 let po vydání nového modelu vyráběla ten starý v souběhu.

M_V (...231.19...)
2019-06-13 13:21
P-8 Poseidon

Těmi posledními dodanými NG během června a července myslí autor článku jen civilní typy? V nevyřízených objednávkách vidím ještě 41 kusů typu 737-800A, což jsou podle mě Poseidony. A ty se nejspíš budou vyrábět ještě léta. Nebo si teď do zásoby vyrobí hrubé stavby a pak je postupně budou dovybavovat protiponorkovou výzbrojí a dodávat zákazníkům?

jirp (...48.53...)
2019-06-13 12:49
konec NG

Uz nejsou objednavky, takze neni pro koho vyrabet. Vsechny dalsi jsou na MAX. MAX je takova ztrata reputace, ze uz nikdy nedosahne oblibenosti NG.

Vojtech (...79.55...)
2019-06-13 12:32

No drzim jim palce :-)

Tomh66 (...24.60...)
2019-06-13 11:34

Stačí se podívat na knihu objednávek a dodávek a pochopíte tento krok k ukončeni výroby NG. Problém s MAXem se dořeší a půjde opět o spolehlivé a úsporné letadlo.

Vojtech (...79.55...)
2019-06-13 10:49

Dokazal by nekdo vysvetlit, co Boeing k tomuto kroku vedlo? 737NG je podle vseho jediny Boeing, ktery ma ziskovy potencial, tak tomuto kroku uplne nerozumim.

8 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details