První prototyp Boeingu 777X se podle všeho chystá v červnu k prvnímu letu

  • 2019-06-06 17:00

První prototyp Boeingu 777X (N779XW) se zřejmě připravuje ke svému prvnímu zkušebnímu letu již v červnu. Letoun opustil výrobní závod v Seattlu a zahájil první zkoušky na zemi. Další dva prototypy jsou ve fázi finální montáže.

Boeing 777X je největším novým letadlem Boeing poté, kdy před 50 lety absolvoval svůj první let Boeing 747. Boeing 777X bude vyráběn ve dvou variantách. Verze -8 má délku 69,8 m a –9 délku 76,7 m. Letadlo má unikátní rozkládací koncovky křídel, které dávají letounu rozpětí 72,75 m, zatímco ve sklopeném stavu je rozpětí 64,82 m. Podle Boeingu by mělo toto unikátní řešení přispět ke 12% úspoře paliva proti Airbusu A350. Verze -8 má kapacitu 350 až 375 cestujících a ceníkovou cenu 410 mil. USD, verze -9 pro 400 až 425 cestujících pak 442 mil. USD. Letadlo pohání motory GE9X.

Boeing věří, že 777X bude dominovat segmentu „mini-jumbo“, o který se utká s Airbusem A350-1000. Zatím však zájem o letadlo, které se prodává již od roku 2013, zůstává hluboko za očekáváními.

Boeing 777X měl nastoupit do komerční služby v polovině příštího roku. S ohledem na nedůvěru regulátorů k certifikaci 737 MAX a faktu, že regulátoři nejsou připraveni automaticky přijmout certifikační výrok FAA, je takřka jisté, že certifikace 777X bude delší a složitější, než se původně předpokládalo. Boeing původně prezentoval 777X pouze jako „update“ 26 let starého letadla 777. Boeing tedy použil stejnou logiku jako v případě 737 MAX. Akceptovat tuto logiku bude však pro regulátory nyní těžko stravitelné.

Experti jsou přesvědčeni, že Boeing naplánuje z marketingových důvodů první let 777X na období konání pařížské letecké přehlídky. Původně měl být 777X předveden přímo v Paříži, ale různá zpoždění tuto možnost vyloučila. (Foto: CNN.com, Boeing).


Article photographs



Related articles

Comments



lukash (...28.81...)
2019-06-06 18:54
Neviděl bych to tak růžově

Viz dnešní článek na Aviationweek.com: "The already delayed first flight of the Boeing 777-9, currently targeted for the end of June, looks set to be pushed back again after an ‘anomaly’ was detected in a General Electric GE9X engine undergoing pre-delivery factory tests."

https://aviationweek.com/commercial-aviation/ge9x-engine-anomaly-likely-delay-boeing-777x-first-flight

1 record

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details