Poslední let Tu-134 na pravidelné lince v Rusku

  • 2019-05-24 08:00

Dne 22. května se uskutečnil poslední let Tu-134 na pravidelné lince v Rusku. Letoun Tu-134B-3 (RA-65693) společnosti Alrosa přeletěl z letiště Mirnyj v Jakutsku na letiště Nosobirsk, kde se stal exponátem Muzea historie letectví. Tam se tento Tupolev připojil k Tu-154 (RA-85628), který Alrosa věnovala muzeu vloni. Posledními komerčními lety tohoto Tu-134B byl dne 18. května let z letiště Mirnyj do Irkutska, 20. května zpět. Následoval poslední přelet do Novosibirska (https://ok.ru/video/1605263428109). Na svém posledním letu přepravil Tupolev 72 cestujících, zejména leteckých fanoušků, novinářů, bloggerů a pracovníků leteckých společností. V Novosibirsku letadlo vítala slavobrána.

Tentokráte se jednalo o definitivně poslední let. Jeden poslední let totiž tento Tupolev absolvoval vloni 6. října, následně však společnost ještě Tupolev vrátila do komerčního provozu. Údajně se totiž pro letadlo podařilo zajistit motor, který neměl vyčerpaný resurs. Důvodem pro vyřazení letadla byly vysoké náklady, které by si vyžádalo další prodloužení letové způsobilosti takřka 40 let starého stroje. Platnost stávajícího certifikátu končí 24. května 2019.

Alrosa byla jako uživatel s Tupolevy (Tu-154 a Tu-134) spokojená, neboť letadla spolehlivě snášela i extrémní severské klima. Letoun sám o sobě má zajímavou historii, neboť v letech 1998 a 1999 sloužil jako bizjet slavné sovětské (a ruské) zpěvačce Alle Pugačevové (viz foto 2). Letoun byl vyroben v Charkově a do komerční služby nastoupil 28. května 1980. Nalétal přes 31 tisíc hodin.

Nejedná se přitom o poslední Tupolev Tu-134 v Rusku. Tento typ stále slouží v armádě, ministerstvu pro mimořádné události a dalších nekomerčních institucích nebo jako VIP bizjet. (Foto: RIA Novosti, Alrosa, planes.cz) 


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



Jirka. (...228.68...)
2019-05-26 00:02

Na některých detailních fotkách je vidět že s dolétáním se už počítalo déle a investice by asi nebyly malé, na druhou stranu je to strašná škoda, ekonomicky myslím že by to taky nebyl až takový nesmysl, najde se hodně leteckých fanoušků co by za letenky slušně zaplatili.

jirp (...24.57...)
2019-05-24 09:03
Tu-134

Jednalo se o pravidelny let. Alrosa letala s Tu-134 pravidelne lety do Irkutsku a Novosibirsku.
Ve srovnani s dnesnimi letadly byl komfort pro cestujiciho fantasticky. Urcite to nebylo ekonomicke letadlo, ale pohodlne bylo. A melo svou eleganci.

Rampa - unsigned guest (...24.140...)
2019-05-24 08:50

Jestli to dobře chápu, tak poslední let na pravidelné lince byl 20.5. (Irkutsk - Mirnyj). Přelet do Novosibirsku byl podle všeho speciálně vypravený charter.

Jinak na to letadlo rád vzpomínám z dob, kdy jsem jako dítě chodil na terasu. Ty burácející motory a kouřová stopa byly nezaměnitelné. Tehdy ovšem běžný typ, jehož přítomnost na letišti málokoho vzrušovala.

3 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details