U Boeingu došlo k prvním personálním změnám. Do vyšetřování vstupuje FBI. Upravený software 737 MAX budou testovat piloti American Airlines.

  • 2019-03-25 08:00

Boeing uvolnil z funkce vicepresidenta a hlavního inženýra Johna Hamiltona. Ten se bude nadále věnovat pouze funkci hlavního inženýra. Jeho prvořadým úkolem je pracovat na odhalení příčin katastrofy obou letounů 737 MAX. Lynne Hopper, která původně vedla Testovací a vyhodnocovací laboratoř, byla jmenována do funkce vice president pro Engineering v divizi Boeing Commercial Airplanes. Jedná se o první personální změnu po nedávné katastrofě letu ET302.

 

K vyšetřování okolností, za kterých americký Úřad pro letectví FAA certifikoval 737 MAX, se přidal FBI.

FBI bude vyšetřovat zejména vztah FAA a Boeingu s cílem zjistit, zda v procesu certifikace nehrála roli korupce nebo zaujatost. Podle deníku The Seattle Times totiž někteří pracovníci FAA vypověděli, že agentura údajně tlačila na to, aby certifikace byla udělena rychle. Pracovníci FAA si rovněž stěžovali, že byli pod stálým tlakem a nabádáni, aby co nejvíce certifikačních úkonů delegovali na pracovníky Boeingu. Na rychlé certifikace Boeingů (nejen 737 MAX) tlačili u FAA podle zjištění deníku The Wall Street Journal také lobbisté.

Vzhledem k vysoké podobnosti mezi katastrofou letu Lion Air JT610 a Ethiopian Airlines ET302 se vyšetřovatelé zaměřují na systematickou závadu v řízení letadla. Dalším problémem je výcvik pilotů, neboť pro 737 MAX je platný rating 737-800, a to přesto, že oba letouny se od sebe liší. To logicky vede k otázce, proč FAA takovou věc umožnila. Za těchto okolností nejsou piloti nutně připraveni řešit kritickou situaci při řízení letadla.  

Typ 737 MAX představuje asi 80 % nevyřízených objednávek Boeingu a jeho prodej je zásadní z hlediska vytváření zisku.

 

Piloti American Airlines nyní získají možnost ověřit upravený software MCAS (Manoeuvring Characteristics Augmentation System) letadel 737 MAX. Úpravu softwaru si vyžádaly dvě katastrofy letadel 737 MAX, při nichž zahynulo 346 osob.

K testovaní letadel dojde během zkušebních letů z továrního letiště v Rentonu. Southwest Airlines a United Airlines sice neposílají piloty, zato vyšlou do Rentonu odborníky, aby postup prací sledovali. Zástupci zmíněných tří společnosti nyní revidují s Boeingem rozsah nutných úprav software.

Nezávislou revizi software uskuteční rovněž kanadský regulátor a evropská EASA.

(The Seattle Times, AFP, American Airlines, planes.cz)


Article photographs


Related photos


Related articles

Comments



Ondra - unsigned guest (...159.92...)
2019-03-25 22:58
Změny

Vzpomeňte na má slova. Najdou pár obětních beránků a jinak to zametou pod koberec. Přeci jenom jde o mnoho a mnoho miliard USD.

BENDA - unsigned guest (...176.232...)
2019-03-25 15:21
Max

Jen blazen do tohoto nepovedeneho "apgrejtu" kakp cestujici nastoupi!

MK. (...84.252...)
2019-03-25 11:34

opraveno

olsei - unsigned guest (...242.70...)
2019-03-25 10:57
Lynne

Jak křestní jméno napovídá, Lynne Hopper je žena: https://www.boeing.com/company/bios/lynne-hopper.page

jirp (...87.128...)
2019-03-25 10:44
vysetrovani

Pripada mi to jako logicke reseni. Vyhodili ho jako vice-presidenta, ale chteji ho mit pod kontrolou. On se ted bude hodne snazit, aby neskoncil spatne. Ted uz je to vedeno jako trestny cin.

atlas - unsigned guest (...168.37...)
2019-03-25 10:19

Spravne citam ze clovek co to vsetko schvaloval, a asi aj davno o probleme vedel, ide vysetrovat sam seba?

6 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details