Belgie předloží Evropské komisi návrh uvalit daně na civilní leteckou dopravu. Švédsko studuje uzákonění biopaliv v letecké dopravě.

  • 2019-03-05 13:00

Vlády Belgie, Francie a Nizozemí předloží Evropské komisi návrh na zdanění civilní letecké dopravy, jak uvádí deník Le Soir. Může se jednat o uvalení daně na palivo nebo na přímo na letenky. Obojí by znamenalo značné zvýšení ceny letenek a pro některé společnosti by nejspíš bylo likvidační. Uplatnění DPH by bylo natolik citelné, že není možné nikterak očekávat, že by mohlo být absorbováno leteckými společnostmi, které již nyní pracují s velmi malými maržemi nebo jsou již nyní ve ztrátách.   

K diskusi o přeloženém návrhu má dojít na Radě ministrů pro životní prostředí v úterý. Bod byl zařazen na pořad jednání na podnět belgického ministra životního prostředí Koena Van den Heuvela. Ministr argumentuje tím, že „je nutné spravedlivě korigovat dopady civilní letecké dopravy na životní prostředí a upřednostnit více ekologické způsoby dopravy“.

Návrh iniciovala Francie a Nizozemí, což je paradoxní zejména ve světle faktu, že tyto vlády drží přibližně 30% vlastnický podíl ve skupině Air France-KLM. Skupina je přitom již nyní ve ztrátách, takže je záhadou, jak by se s dodatečným zdaněním vyrovnala. Obě vlády se také podílí na programu Airbus.   

Rozhodnutí neuplatnit DPH na letecké palivo sahá do období 2. světové války, kdy se Spojené státy rozhodly pro nulové zdanění s cílem podpořit rozvoj civilní letecké dopravy.

Švédská vláda zase začala zkoumat možnost nařídit leteckým společnostem používání biopaliv. Pokud výsledek šetření bude pozitivní, bude tento požadavek zakotven v zákonech. Švédská vláda předpokládá, že biopaliva by snížila emise produkované leteckou dopravou. V roce 2021 by podle některých představ podíl biopaliva mohl dosáhnout 1 % a zákon by uvalil přísnější pravidla na leteckou dopravu v roce 2025. Představa je, že do roku 2030 by emise měly být sníženy o 30 %. (Foto: Smithsonian Magazin, Scandinavian Airlines, Alaska Airlines, planes.cz)


Article photographs



Comments



MK. (...113.228...)
2019-03-06 16:14

Letecka doprava je samozrejme zdanena jinymi zpusoby (to si samozrejme staty nenechaly ujit). Napriklad priletovou/odletovou/tranzitni taxou pro pasazery.

Problem se zdanenim paliva je ten, velmi snadno muzete poskodit vlastni dopravce. Ostatne proto Belgie, Francie a Nizozemi chteji udelat panevropskou dan, ze ktere by nebylo uniku. V opacnem pripade samozrejme hrozi, ze by to vyrazne poskodilo (minimalne tranzitni) byznys jejich narodnich sampionu.

Petr - unsigned guest (...139.140...)
2019-03-06 14:52
Proč by mělo letectví mít proti jiným režimům dopravy výhody?

Nechme bokem otázku, zda má stát získávat svoje prostředky z daní nebo nějak jinak; ta s tématem nesouvisí a nechci se zaplétat do libertariánských utopií. Takže položím jinou otázku - přijde vám v pořádku, že letecká doprava jako jediná má nezdaněné palivo? Proč? Proč je špatně tuto nefér výhodu odstranit?

Dominik - unsigned guest (...135.108...)
2019-03-06 02:01

No kruci, soudruzi v Bruselu se zase jednou rozhodli utáhnout šrouby. Snad nezačnou danit i cyklistiku..

3 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details