Katastrofa Lion Air JT610 vyvolává další otazníky

  • 2018-11-18 08:30

Unáhlené soudy a obecné mínění po nedávné katastrofě Boeingu 737MAX LionAir JT610 směřovalo k chybě posádky nebo údržby letadla. Letadlo bylo přitom dodáno Lion Air pouhých 11 týdnů před katastrofou 29.10. a posádka byla bezesporu zkušená. Postupně se však objevují nová fakta a s nimi se vina přinejmenším částečně přesouvá k Boeingu. Bezprostředně po katastrofě vydal americký úřad pro letectví FAA nouzovou direktivu, která ukládá provozovatelům v USA do 3 dnů seznámit posádky s fungováním nové funkce automatického systému řízení letadla MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System). Ta má předejít problémům při vysokých úhlech náběhu nebo nebezpečném poklesu rychlosti. Tím však úřad implicitně potvrdil, že posádky MAX neměly nutně k dispozici některé důležité informace o letadle. Piloti American Airlines a Southwest vyjádřili rozhořčení, že o zabudované změně, která funguje na pozadí a mění letové charakteristiky letadla ve srovnání s předchozí generací 737, nebyli nijak informováni. Chování systému není popsáno v provozní příručce. Informace o systému MCAS se nedostala ani k pracovníkům údržby. Po vydání direktivy FAA American Airlines vyslala pilotům informaci, která kromě jiného shrnuje hlavní odlišnosti v ovládání 737MAX proti dřívějším 737. Naopak na obranu Boeingu vystoupili piloti United, kteří připouští, že nemusí být nutně informování o všem, co dělá automat. Ve čtvrtek 15.11. se Tim Canoll, prezident americké ALPA (asociace pilotů leteckých společností), obrátil na FAA s tím, že je „znepokojen, že potenciálně existují velké bezpečnostní nedostatky“. Vyšetřovací úřad Indonesian National Transportation Safety Committee získal během vyšetřování indikace, že letové počítače mohly dostat od snímače úhlu náběhu (AOA) chybný údaj o úhlu náběhu, který automatika interpretovala jako kritický úhel náběhu a reagovala přestavením horizontálního stabilizátoru tak, že ten poslal letadlo do strmého klesání končícího smrtí 189 lidí v Jávském moři. Definitivní výsledky vyšetřování však bude obsahovat až závěrečná zpráva.


Article photographs



Comments



atr (...30.64...)
2018-11-19 23:52

Asi je to taky překvapilo co nového MAXík umí. Ale jako už tu nejsou fotky mimořádných událostí, tak tu rovněž nebudou komentáře na novou "hračku" jejich zaměstnavatele.

DT - unsigned guest (...113.55...)
2018-11-18 16:17
CZ-MAX

Co na to říkají čeští piloti MAXíka ?

2 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details