O vyproštění havarovaného nákladního airbusu v Bratislavě se postarali letištní hasiči z Ruzyně a Mošnova

V pátek 16. 11. 2012 se v časných ranních hodinách stala na bratislavském letišti nehoda, při které došlo k vyjetí nákladního Airbusu A-300B4-203 /F, provozovatele Air Contracors, který s ním lety vykonával pod hlavičkou společnosti DHL, z dráhy 22 zhruba 800 m po přistání. Letounu, směřujícímu do Bratislavy z německého Lipska na letu č. QY-6321 dle dostupných informací selhalo zajištění předního podvozku, jenž se sklopil zpět pod trup. Stroj se tak stal neovladatelným a vybočil doleva, po nose sjel do trávy vedle RWY. Naštěstí k selhání podvozku došlo v malé rychlosti, pokud by se toto stalo ihned po touch-downu, následky mohly být katastrofální.

Při nehodě se naštěstí nikdo nezranil a ani nebyl poškozen náklad. K události se okamžitě sjely hasičské a záchranné složky letiště a na výpomoc přijeli i jejich kolegové z Hasičského a záchranného útvaru hl. m. SR Bratislavy, neboť toto nastane vždy, když je hlášená havárie letounu či stav tísně již ve vzduchu. Posádka se z letounu za asistence letištních hasičů evakuovala na zem.

Nutno poznamenat, že záchranné složky na místě mimořádné události neměly prakticky žádnou práci. Z jejich strany byla provedena asistence při evakuaci tří členů posádky, dále zajištění nehody, preventivní opatření proti možnému vzniku požáru a později i měření možné radiace, neboť airbus převážel součásti zdravotnického zařízení se zářiči. Toto se však ukázalo jako liché, naměřená hodnota byla lehce vyšší přímo u letadla, ale stále ještě v běžných mezích. Pro novináře a televizi to bylo velké sousto, o čemž svědčila spousta palcových titulků se slovem radioaktivita.

Provoz na letišti nehoda také nijak zásadně neochromila, začala se používat druhá ranvej a lety byly odbavovány, resp. vypravovány dle letového řádu. Problém nastal v okamžiku, kdy se začalo přemýšlet, jak se poškozený letoun odstraní z místa, kde po kolapsu podvozku zůstal zabořený, prvotní postup, jenž byl schválen DHL, se následně změnil, neboť došlo ke změně majitele letadla, a ten si přizval své smluvní partnery v podobě BCG Aircraft Recoveries BV. 

Pojistitel letadla, potažmo nizozemská firma BCG Aircraft Recoveries BV, spolupracující s jak s pojišťovnou, tak i DHL/Air Contractors proto oslovila letištní hasiče (HZSL) v České republice, konkrétně z Ostravy a následně Prahy, kteří disponují potřebnou vyprošťovací technikou a jsou k podobným zásahům a činnostem vycvičeni. Vzhledem k tomu, že se nejednalo o žádné nebezpečí z prodlení, přijeli se na místo události den poté zástupci letištních hasičů z ČR nejprve podívat a vyhodnotit možné provedení a možnosti vyproštění havarovaného nákladního letadla.

V pondělí, 19. 11. 2012 přišla oficiální žádost o pomoc a den nato se dostavily jednotky pražských a ostravských hasičů na bratislavské letiště, kde bylo vše již předem připraveno, pohyb, vstupní dokumenty a další potřebné zajištění. Z Ruzyně vyrazilo celkem devět hasičů v čele s Karlem Moravcem, což je zástupce velitele jednotky HZS Letiště Praha. Jelo se přímo do Bratislavy, kam se rovněž přesunula ostravská jednotka HZS, která sebou vezla veškerou potřebnou techniku v podobě pneumatických nízko i vysokotlakých vaků a také vyprošťovací havarijní podvozek na přepravu, o toto se logisticky i materiálně postaral externí subjekt. Cesta na území Slovenské republiky byla koordinována s operačními středisky tamních krajských ředitelství Hasičského a záchranného zboru (HaZZ).

Než začali hasiči vyprošťovací práce, musela být z letounu odstraněna veškerá obvod trupu přesahující zařízení. Celé velení akce měl na starosti zástupce BCG Aircraft Recoveries BV, velitel pražských letištních hasičů byl v roli tlumočníka a styčné osoby pro rozdělování úkolů a koordinace činnosti HZS letiště Ostrava a HZS letiště Praha a také sloveské firmy International Rescue System.

První den se v začátku nesl ve znamení příprav na vyprošťovací práce. Bylo nutné vymyslet přesný postup, protože vyprostit nákladní letoun z bahna není jako vyprostit osobní automobil z příkopu. Vše muselo být konzultováno se zástupcem provozovatele airbusu a také s pracovníkem pojišťovny, bez jeho vědomí nešlo dělat nic. Pojišťovna se stala praktickým vlastíkem stroje a BCG Aircraft Recoveries BV je s ní smluvně vázána na spolupráci.

Na RWY22 byla ustavena technika hasičů a také dalších pomocných subjektů. Vzhledem k tomu, že se airbus nacházel zabořený přídí v rozbahněné trávě, musela se nejprve provést terénní úprava, aby bylo možné připravit pneumatické vaky, které nadzdvihnou trup. Po jejich částečném nafouknutí se musel vytvořit prostor pro podvlečení popruhů jeřábu, který bude letoun držet, aby byla zátěž vaků co nejmenší. Tato činnost byla náročná a muselo se při ní postupovat pomalu s notnou dávkou obezřetnosti.

Když se podařilo letoun nadzdvihnout, nastoupila opět lehká stavební mechanizace, aby upravila terén pod ním. Poté byl airbus uložen na dřevěné trámy a opět nastala chvíle pro další srovnání a zejména zpevnění terénu tak, aby na něj mohly být položeny desky Q-mat, které vytvoří cestu pro techniku a samotné použití havarijního přepravního podvozku. Než se však započalo s jeho instalací, musel být z letounu nejprve vyložen náklad. Toto se dělo ještě během úterních pozdních večerních hodin, kdy dvojice manipulátorů provedla vyložení kontejnerů z horní paluby, hned potom i z dolní paluby.

Jakmile se podařilo usadit letadlo na havarijní podvozek, šlo se spát a načerpat nové síly. Nutno podotknout, že první den mírně selhávalo týlové i logistické zabezpečení v místě. Vázla strava pro zasahující hasiče, vázla spolupráce s externími subjekty, toto však bylo dohnáno entuziasmem všech hlavních složek. Druhý den byl zcela opačný, zainteresované osoby dostihl pocit rutiny a stále přetrvával problém s externím subjektem, vyvstala např. potřeba přeparkovat nějaký automobil či mechanizaci, najednou od toho nikdo neměl klíče či nebyl přítomen řidič, nebyl k dispozici kvalitní materiál pro zpevnění podloží a další podobné maličkosti, zdržující práci hasičů a samotné vyprošťování. Na ničem z toho však nenese vinu bratislavské letiště, na něm pouze k nehodě došlo.

Jakmile se podařilo instalovat na zpevněné podloží desky na pojezd, byl vymyšlen postup vytahování letadla na ranvej. Ten musel být několikrát přepracován a hlavně schválen zástupcem pojišťovny, u které byl airbus smluvně vázán a v době vyprošťování byl de facto jejím majetkem. Současně bylo provedeno dovyložení nákladu ze spodní paluby. Když se rozhodlo o konečném řešení, začalo se letadlo velmi pomalu vytlačovat z rozbahněné trávy. Tato operace trvala několik hodin, protože se postupovalo prakticky centimetr po centimetru.

Airbus byl konečně vyproštěn, na ranveji proběhla očista hlavního podvozku od bahna, o kterou se postarali mimo jiné letištní hasiči a jejich cisterna. Ti dali k dispozici také další techniku. Letiště poskytlo rovněž vše potřebné, zejména kvalitní mobilní osvětlovací agregát na nasvícení místa nehody, čímž bylo umožněno zasahujícím hasičům a osobním pokračovat v práci i za tmy. Subjektem, který s HZSL úzce spolupracoval, byla slovenská firma International rescue system.

Akce se podařila i přes výše popsané problémy dobře. Jednalo se o první „ostré“ použití vyprošťovacích přípravků mimo výcvik a také se zde prověřila smlouva o vzájemné spolupráci hasičů z pražského letiště s kolegy z Mošnova.

Stručná historie havarovaného A300B4-203/F

Vyroben v roce 1983 pro společnost Indian Airlines, první let vykonal 31. 5. 1983 pod testovací registrací F-WZMU, dále byl provozován u Continental Air Lines s imatrikulacemi N970C, resp. N10970, a to až do druhé poloviny 90. let, než byl odstaven, aby byl v roce 1998 přestavěn na nákladní verzi pro společnost Air Contractors a získal registraci EI-EAC, pod kterou létal až do nehody v Bratislavě. Prakticky celou svojí „nákladní kariéru“ operoval lety pro DHL a to i během svého působení u EAT, kdy několik let létal jako OO-DLT. V této podobě se objevil i na LKPR. Jestli se ho podaří dát zpět do provozu, je hádanka bez odpovědi. Pojišťovna by si to jistě přála.

 

Foto a info: HZS Letiště Praha, Letiště Bratislava



Related categories

Comments



Petr - unsigned guest
2013-03-15 20:14
Co bude ?

Letadlo je stále na BTSi, jak jsem včera viděl. Máte někdo info o jeho dalším osudu ?

JGR - unsigned guest
2013-01-12 14:40
2 B Homola

když řeknete A tak řekněte B
prosím jaký nepřesnosti??

papas - unsigned guest
2013-01-12 09:41
osud letadla

Nemyslim, ze by toto letadlo jeste nekdy vzletlo. Letoun opravdu dosluhoval, vetsina A300B4 byla jeste naposled vyuzivana v predvanocnim spickovem provozu, aby se 22.12 vydala na svuj pravdepodobne posledni let do Tarbes-Lourdes (EI-OZD,E,F,H) k uskladneni (recyklaci?). V soucasne dobe letaji posledni dva nebo tri kusy (EI-DHL,SAF,?) a temer vsechny posadky se jiz dopreskolujou na A300-600, kterym se tato letadla nahrazuji (16 ks).

2013-01-11 17:17
Branislav Homola

Ja velmi dekuji, mate tam odpoved.

Branislav Homola - unsigned guest
2013-01-11 16:56
Pavel a Václav Porkát

Pavel, lietadlo sa po odtiahnutí nachádza na stojánke, ktorá je určená pre "smutné osudy" lietadiel :) Momentálne je stále v pôvodnom stave po nehode, ale zrejme ho čaká postupné rozoberanie použiteľných častí a zariadení. Ten zvyšok nám dúfam zostane na výcvik..

Václav, odpovedal som Vám na email..

2013-01-11 14:45
Hasiči z Ostravy

denouš:to není o omluvě.Já jezdím u dobráků a nikdy by mě s hasičským autem nenapadlo,předvádět něco takovýho.Pak to má vypadat,blbečci,co byli nejdál u závory od letiště kazí reputaci těm hasičům,co jsou na silnicích denně.Pak potřebuješ pustit s cisternou a každej se na tebe vys**e.
Kolik tak asi museli nas*at a vystresovat řidičů,než do toho Mošnova dojeli...

2013-01-11 12:36
Branislav Homola

Zdravim, zaslal jsem vam mail, uvitam dalsi informace, cerpal jsem z nekolika ceskych i slovenskych zdroju. Diky.

Branislav Homola - unsigned guest
2013-01-11 10:35
Nepresnosti

..článok obsahuje nepresnosti, ktoré zásadným spôsobom menia spôsob zdolávania uvedenej nehody. Celé to bolo trošku inak. Večer alebo cez víkend rád doplním infošky, ktoré ozrejmia skutočný priebeh tejto udalosti.

Branislav Homola/Oddelenie krízového riadenia BTS

denouš - unsigned guest
2013-01-10 22:48
jo jo

to víš, naši kluci ještě nikdy nic pořádnýho nedělali, tak trochu machrovali. jestli ti to bude stačit, tak se za ně omlouvám

2013-01-10 19:45
Hasiči z Ostravy

Měl jsem to potěšení pozorovat vracející se mošnovský borce z Blavy na dálnici u Hustopeč,zabrali levej pruh,rychlost s bídou 100 km/h a srali na všechny za sebou i vedle sebe..Bacha,jedem,ostatní padnite na řitě,my jsme borci největší,neuhneš,tak se na tebe nacpu a dělej si co chceš.Jaká paráda.Upozorňuju,bez vrzů.

13 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details