Letadlová loď Intrepid - část 3

Dnes vám představím letadla, která na letadlových lodích operovala. Vybral jsem jich šest, která jsou podle mého názoru nejzajímavější: Gruman S 2 Tracker, Douglas EA–3 Skywarior, McDonnell F4 Phantom, North American – Vigilante, Grumman WF Tracer a Supermarine Scimitar.

Nejdříve několik slov k naší lodi samotné: vyrobena byla v loděnicích Newport News ve Virginii a na vodu byla spuštěna 26.4.1943. Do služby nastoupila o čtyři měsíce později. Hned zamířila do války a byla nasazena u Marshallových ostrovů, kde útočila na japonské základny v Mikronésii. V začátku svého bojového nasazení byla zasažena torpédem, asi pět metrů pod čárou ponoru. Než se ji podařilo opravit, bylo obtížné udržovat směr plavby. K udržení přímého směru bylo nutné přesunout letadla na příď a ještě tam umístnit provizorní plachtu.

Po opravě byla nasazena na Filipínách, kde se střetla s japonskými plavidly. A byla to právě Intrepid, která potopila nepřátelskou loď Musashi a těžce poškodila několik dalších lodí. Netrvalo to dlouho a na naší letadlovou loď zaútočil úspěšně pilot kamikadze, poškodil jí ale jen nepatrně. Horší to bylo asi za měsíc, kdy japonská letadla zaútočila nanovo. Během několika minut byla zasažena dvěma piloty kamikadze najednou, ale požár se podařilo uhasit. Loď mohla pokračovat v boji.

Když se poškození z bojů nashromáždilo víc, nastoupila cestu do doků do San Franciska, kde byla důkladně opravena. Do bojů se vrátila v roce 1945 na japonskou Okinawu. Zde byla opět zasažena, a to sestřeleným letadlem, které při dopadu na palubu velkou škodu nezpůsobilo. Zde se dočkala konce druhé světové války.

Intrepid ale do výslužby nešla, byla ještě nasazena při konfliktu ve Vietnamu. Významnou úlohu sehrála ještě při orbitálním projektu NASA, kde sloužila jako záchranné plavidlo pro posádky kosmických letů v rámci programu Mercury a Gemini.

Když v roce 1974 odešla do civilu, bylo rozhodnuto rozřezat ji do šrotu. Díky masivní kampani veřejnosti se tomu podařilo zabránit a zachovat ji až do dnešních dní. Byla prohlášena za národní historickou památku a slouží jako muzeum. Při útocích na dvojčata sloužila jako dočasné ústředí FBI.

V současné době můžeme navštívit pět letadlových lodí : 1. Yorktown – Mont Pleasant, Jižní Karolina; 2. Intrepid – New York; 3. Hornet – Alameda, Kalifornie; 4. Lexington – Corpus Christi, Texas; 5. Midway – San Diego, Kalifornie.

Zde bych měl svoje vyprávění o letadlové lodi Intrepid ukončit. Přesto mi prosím dovolte pár slov: když jsem poprvé přišel na tuto loď, byl jsem jí doslova uchvácen. To, co jsem tam viděl, a ta nádherná atmosféra, na to se nedá zapomenout. Jsem fanda do letadel, stejně rád fotografuji. A tak jsem zíral, poslouchal a fotil. Všechny fotky, které jsem zde uvedl, jsou z mojí dílny. Tato loď mě zaujala natolik, že jsem se tam několikrát vrátil a celkem tak strávil 26 hodin. Třikrát jsem navštívil kino v podpalubí, kde se promítaly filmy, které natočili váleční zpravodajové a kameramani. Dokonce tam byly i scény z napadení lodi, o kterých píšu.

Velmi zajímavé bylo i moje setkání s veteránem, který na lodi sloužil v době, kdy pracovala jako záchranná pro americký kosmický program. Byl to lodní důstojník Willy Parker. Když viděl můj obrovský zájem, provedl mě celou lodí, jak s oblibou říkám, od sklepa až po půdu. Na jeho vyprávění se nedá zapomenout. U makety lodi mi názorně předváděl, jak vše fungovalo při bojové akci. Někomu se může zdát, že se tam „motá“ hodně letadel. Ale ono to tak vskutku bylo. Startovalo se v intervalu jedné minuty, a po dvaceti minutách už se jiná letadla po splnění úkolu vracela.

Ano, při bojové akci letadla současně startovala i přistávala. Byl to válečný, bojový provoz, a ten se nedá s ničím srovnávat. Piloti byli vycvičeni pro přistání jak na loď v klidu, tak i v pohybu. Obojí perfektně ovládali, a tvrdit, že při startu a přistání musela loď rychle plout, je mylné. Mohla, ale nemusela.

Byla válka a napadení mohlo přijít, a také přicházelo, kdykoliv. I v době, když loď zrovna kotvila. A na nenadálý útok se muselo odpovědět ihned. Čekat až se loď rozjede, aby mohla letadla startovat, to už by mohlo být po válce.

Za připomínku děkuji Honzovi, který mě upozornil, že od mojí návštěvy už uplynulo mnoho let, a že už je to dnes trochu jinak. Skutečně. Když jsem viděl současný stav (na fotkách), bylo mi z toho trochu smutno.

Tenkrát jsem na loď šel po stejném můstku jako námořníci, když na ni nastupovali. Nyní je tam jakási budova, do které vlezete a ani nevíte že jdete na loď. Jednotlivá letadla jsou obehnána provazem, aby se k nim nikdo nepřibližoval. Na mých fotkách vidíte, že u letadla tenkrát byly dokonce schůdky, aby se mohlo nahlížet do pilotní kabiny. Inu, je jiná doba,a tak to musíme brát.

Použité prameny:
Ivo Pejčoch – Modernizace letadlových lodí třídy Essex
Ivo Pejčoch, Zdeněk Novák, Tomáš Hájek – Válečné lodě 4
Ing. René Grégr – Vládcové oceánů
Encyklopedie letadel
Wikipedia

 

Supermarine Scimitar - jednomístné stíhací a bombardovací letadlo. Jako zvláštní znak je možné uvést záporné vzepětí výškových ploch, a vztlakové klapky, obtékané vzduchem od kompresoru motoru. Na některých byly umístěny kamery na přídi a kontejnery pro tankování ze vzduchu.

 

Gruman S–2 Tracker - na lodi byl určen pro stíhání ponorek. Používal se jako pozemní, ale i námořní hlídkovací letadlo. Ve vybavení byl radar, detektor magnetických anomálií a akustický systém. Disponoval radiolokačním systémem AEW (včasná výstraha).

 

Douglas EA-3 Skywarior - tento stroj sloužil jako nosič jaderných bomb pro válečné námořnictvo a byl nejtěžším bojovým strojem na světě, využívaným pro letadlové lodě. Ve vybavení měl radar s předním a bočním vyzařováním. V přední části, bývalé pumovnici, měl výbavu pro elektronický boj,. V zadní části bylo zařízení pro tankování paliva za letu.

 

McDonnel F-4 Phantom - velmi známý typ. Jedná se o dvoumístné stíhací a bombardovací letadlo, jak se říkalo, „do každého počasí“. Díky dvěma výkonným motorům, dosahuje rychlost M = 2.1 ve výšce 12 000 m. Je vybaven radarem pro řízení palby.

 

Grumman WF Tracer - zajímavý pohled na tento stroj. Upoutá zvláště kryt antény na trupu letadla, ve kterém je umístěna anténa kontrolního radiolokátoru, sloužícího pro elektronický boj. Je to jedno z letadel včasné výstrahy. Další zajímavostí je, že nebyl vyzbrojen. U námořníků byl znám pod přezdívkou „Willi Fudd“ podle služebního označení WF.

 

North American A-5 Vigilante - zde se jako novinka objevily automaticky regulovatelné vstupní kanály přívodu vzduchu k motorům. Ocasní plochy byly plovoucí, vodorovné se používaly k řízení letadla jako křidélka. Do pumovnice se někdy vkládaly přídavné nádrže pro zvýšení doletu. Ten pán, co podpírá letadlo pod kabinou posádky, to jsem prosím já.
Author: Karel Málek



Related categories

Comments



2011-06-21 16:49
...fajne...

...prima....fotky jsou pecka!

2011-06-21 12:38
Opr.

toraidhe: Diky, opraveno.

toraidhe - unsigned guest
2011-06-21 09:37
Tracker

Dovolim si poprosit o jednu opravu:
Disponoval radiolokačním systémem ASW (včasná výstraha).
ASW je protiponorkovy boj (antisubmarine warfare). Vcasna vystraha je AEW (airborne early warning).
Dakujem za krasne fotky!

3 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details