Informace o letounu, posádce a cestujících B747 KLM
Kapitán Jacob Veldhuyzen van Zanten
První důstojník Klaas Meurs
Palubní inženýr Schreuder
Informace o letounu, posádce a cestujících B747 Pan Am
Kapitán Victor Grubbs
První důstojník Robert Bragg
Informace o letišti Los Rodeos, Tenerife
Schéma letiště Los Rodeos, Tenerife, červená hvězdička označuje místo střetu
Srážka
První důstojník však na mapce letiště viděl, že pouhých 200 metrů dále je odbočka C4, která je pod úhlem 45°, což je pro Boeing ideální. Posádka se proto rozhodla, že popojede ještě o 200 metrů dále. Boeing opět pomalinku pojížděl směrem k odbočce C4. Na druhém konci dráhy zatím posádka dokončila obrat a byla připravena k letu. Letiště v této době nedisponovalo pozemním radarem a viditelnost klesla pod 800 metrů, takže dispečeři z věže nedohlédli na runway a proto nevěděli, kde se letadlo Pan Am přesně nachází. Kapitán van Zanten věděl, že dohlednost 800 metrů je na tomto letišti již spodní hranice, při které se může letiště zcela uzavřít. Poprosil proto věž o povolení ke vzletu. Ta mu však udělila pouze povolení ATC (povolená letová dráha po startu). Zanten si myslel, že věž mu dala zároveň povolení ke startu, proto bez váhání zvýšil výkon motorů a rozjel se po runwayi. Zde udělal kapitán van Zanten jednu z největších chyb, jakých se může pilot dopustit, která také přímo souvisela s nehodou. Palubní inženýr se sice zeptal, zda Pan Am již opustil dráhu a oba piloti ho ujistili, že ano. Posádka Pan Amu již našla výjezd C4 a začali stáčet letadlo. V tu chvíli si Robert Bragg, první důstojník Pan Amu, všiml přistávacích světel Boeingu KLM. Kapitán Pan Amu okamžitě zvýšil tah motoru, což nejspíš zachránilo život lidí v přední části letadla. Pár sekund před střetem dosáhl B747 KLM startovní rychlosti V jedna (300 km/h). Zatáhl za ,,páky" a snažil se vzlétnout. Zde se však projevilo dotankování nádrží. Letoun plný paliva se nakonec vznesl, ale spodní částí zavadil o B747 Pan Amu, čímž odtrhl část stropu, včetně ovládání v pilotní kabině. Zničený letoun KLM dopadl cca 150 metrů od Pan Amu a klouzal se ještě dalších asi 300 metrů. Poté vybouchly i palivové nádrže, což okamžitě zabilo všechny na palubě letadla KLM. Piloti z poškozeného letounu Pan Am nemohli vypnout motory, protože zapínání/vypínání motorů se ovládalo na stropě, který utrhlo nizozemské letadlo. Hrozil proto výbuch motorů. Posádka (čítající i se zachráněnými stewardy 7 lidí) a dalších 54 cestujících se dostalo ven z vraku a utíkalo do bezpečí. Po chvilce se výbuch donesl i na věž. Dispečeři poslali na místo záchranné složky, které však nemohly na neštěstí takového rozměru stačit. Záchranáři objevili jako první letadlo KLM, kde už byli všichni mrtvi, a okamžitě začali s hašením požáru. Po cca půlhodině se vydalo pár vozů k dalšímu zdroji kouře, který považovali za část trupu letadla KLM. Zjistili však, že se jedná o další Boeing 747. K tomuto letadlu se proto přesunuly i ostatní jednotky a začaly s hašením Pan Amu. Avšak lidem, kteří přežili náraz, ale zůstali uvězněni v letadle, už pomoci nedokázali. Sanitky nestačily odvážet zraněné, proto pomohli i místní obyvatelé, kteří svými vozy odváželi zraněné do nemocnic. Přežilo celkem 61 lidí (včetně sedmi členů posádky Pan Am), zemřelo pak 583 lidí.
Počítačová simulace srážky Boeingu 747 Pan Am a KLM
Vyšetřování
Nehodu nikdo neviděl, proto mohli vyšetřovatelé pracovat pouze s černými skříňkami, které naštěstí silný požár nezničil. Experti zpočátku nevylučovali žádnou teorii, až později vyřadili například možnost teroristického útoku, protože se objevily dvě zásadní nesrovnalosti: Boeing Pan Amu se nacházel před odbočkou C4, zatímco měl vyjet odbočkou C3, a na nahrávce není slyšet povolení ke startu pro KLM.
Jako snad u každé letecké nehody, i tady šlo o řetězec událostí. Projevilo se zde například tzv. runway incursion, což označuje chybné vjetí na runway, v tomto případě setrvání na runwayi a, pokud by k tomu došlo, chybné vyjetí z runwaye. To však mělo jen nepřímý vliv na nehodu. Nejzásadnější chybou se ukázal nepovolený start nizozemského letadla. Dalšími příčinami bylo počasí, chybná komunikace mezi věží a posádkami a dotankování paliva do letadla KLM. Letiště mělo k dispozici pouze jednu frekvenci, proto když promluvilo více lidí najednou, bylo slyšet pouze pískání. Kapitán van Zanten proto slyšel pouze část vysílání, tedy se mohl domnívat, že dispečer mu udělil povolení ke vzletu. Tento nedostatek technického vybavení letiště měl opět pouze nepřímý vliv na nehodu.
Část záznamu z černých skříněk
Následná doporučení pro zvýšení bezpečnosti letecké dopravy
Podle všeho to vypadá, že za to mohl hlavně van Zanten a nemalý podíl na tragédii měli i dispečeři. Pokud byl van Zanten takovej debil, jak se říká, tak nechápu jak je možný, že vůbec lítal.
To by platilo v případě že by letecký provoz používal FM modulaci. Ale právě aby se toto nemohlo stát, používá se AM modulace, tudíž je slyšet oba hovory přes sebe.
Myslím, že nádledující komentář jednoho z diváků na Youtube nepotřebuje další komentář :) :
My grandfather worked for KLM b/w 1955 and 1982, and he actually knew the KLM pilot personally. He told me that this video doesnt even do him justice. "Van Zanten was a bigger asshole than this documentary gives him credit for."
Na článku se mi líbí právě ta vyváženost, která chybí některým komentářům k diskusi. Každý tuhle událost přece "zná" z Vteřin před katastrofou, každý ji přece "zná" z popisu na wikipedii. Každý přeci "viděl", jak nesympaticky se choval ten holandský kapitán, jak se arogantně tvářil do kamery a jak se utrhoval na všechny ostatní členy posádky v té televizi. Každému je přeci jasné, že takhle nesympatický člověk prostě musí být viníkem havárie. Každý to přece viděl na vlastní oči. - Co myslíte tím, že to byl jen herec a televnizní dramatizace události?
Měli jednu frekvenci, tím je míněno, že na ní byl prostě zmatek, protože všechna komunikace šla tam. Kdyby bylo víc frekvencí (delivery, ground, tower,…), tak by se to rozdělilo a nebylo by to tak hrozný. Ale je to jenom jeden z těch drobných kamínků, které se musely sejít najednou, aby z toho vznikla celá mozaika této tragédie.
Problém je, že KLM neslyšel celou odpověď, ale pouze OK a nečekal a odpálil to, protože byl prostě polobůh a všichni museli stranou, když on letí - pochyby ostatních na palubě byly proti jeho auře geroje nicotné. Zároveň PanAm v mlze minul správnou odbočku a jel až na další. Jejich varování, že jsou ještě na dráze KLM neslyšeli, protože se na frekvenci už cpal někdo další, takže tam bylo slyšet jenom to pískání. Ten kdo vysílá o tom ale neví, protože při vysílání je vypnutý poslech.
Pan Am roloval po dráhe, pretože mal štartovať hneď po KLM. Nemohol prejsť popri obsadenej stojánke, preto ju mal obísť a na odbočke sa vrátiť na rolovačku.
Nechápu větu: "Letiště mělo k dispozici pouze jednu frekvenci, proto když promluvilo více lidí najednou, bylo slyšet pouze pískání."
Tyto věci přeci nesouvisejí. Pokud je naladěna konkrétní frekvence (Clearance Delivery, Ground, Tower, Departures...atd.), tak je jedno, kolik dalších frekvencí se používá, a podle pravidel (tuším JAA, ale stopro jistý si nejsem) je POVINNÝ readback, takže se nemůže stát, aby "promluvilo více lidí najednou"...
Ono to v článku tak úplně vysvětleno není. Let PanAm přistál na Los Rodeos o něco dřív než let KLM. Vzhledem k přetížení letiště byla obě letadla umístěna na odstavné ploše tak, že ji musely uvolnit v opačném pořadí a navíc pojížděním po VPD, protože pojížděcí dráha byla rovněž plná čekajících letadel.
Aha, pardon, už je mi to jasný, omylem jsem přeskočil jeden odstavec:))
13 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Fotka kapitana a prvni dustojnika
PanAm je prehozena.