Scilly – St. Mary‘s

Nejzápadnější letiště Anglie se nachází na jednom z pěti obydlených ostrovů Scilly – St. Mary‘s. Je vstupní leteckou branou na souostroví, sestávající ze 145 ostrůvků různé velikosti. Zápis v Guinessově knize rekordů si drží tamní Bishop Rock Lighthouse, který je nejmenším ostrovem se stavbou na světě – úzký maják stojí na skále o ploše 46x16 metrů. Samotný St. Mary‘s má rozlohu 6,3 km2 a asi 1600 stálých obyvatel. Poměrně čilý ruch na malém letišti je nejen kvůli cestám místních na 45 kilometrů vzdálenou cornwallskou pevninu (jihozápadní Anglie), ale i díky živému zájmu turistů o populární anglickou destinaci v Atlantském oceánu.

 

Letiště st Mary´s

Tři celoroční přímá pravidelná letecká spojení vedou do Newquay, Penzance a Lands End. Od dubna do října se létá přímo i do Bristolu, Southamptonu a Exeteru. Nejatraktivnější, dvacetiminutový let vede obvykle 10x denně do Penzance (jednosměrná letenka 85 liber). Linku obsluhuje helikoptéra Sikorsky S-61N British International Helicopter. Do jejích útrob se vejde 28 osob, včetně stevardky. Ale ta žádné občerstvení na palubě nepodává, v reflexní vestě a stále se sluchátky s mikrofonem vítá při letu pasažéry na palubě poté, co pomohla a dohlédla při jejich výstupu a nástupu.

V očekávání nových cestujících

Vrtulník totiž při svých desetiminutových otočkách pro vystoupení a nastoupení cestujících a vyložení a naložení zboží (na domácí základně v Penzance i pro plnění) ani nevypíná rotor. Vše probíhá velmi rychle, povinná instruktáž nouzových a bezpečnostních pokynů se proto koná na heliportech/letištích, kde jsou cestující před odletem sezváni do odletového východu k shlédnutí instruktážního videa. Pro úplnost dodávám, že British International Helicopter provozují se svým vrtulníkem také 4x denně skoky z Penzance na heliport na ostrově Tresco.

Odbavení helikoptéry v St. Mary´s

Nejvíce pohybů letadel, nejméně 10 denně, mají na St. Mary‘s osmimístná letadla Britten-Norman Islander společnosti Isles of Scilly Skybus Ltd. Ta létají z Lands End, malého letiště na břehu jihozápadního cípu Anglie. Jednosměrná letenka stojí zhruba 63 liber, zpáteční jednodenní výlet z pevniny je možné pořídit za 86 liber, rodinný (2 dospělí a 2 děti) za 235 liber. Stejná společnost zajišťuje s o něco větším DHC-6 také pětadvacetiminutový let z/do Newquay. Základní letenka stojí v jednom směru zhruba 75 liber (denní zpáteční 96, rodinná 258 liber). Při cestě na ostrov je nutné počítat s pětilibrovým „rozvojovým“ příplatkem, který letiště v Newquay vybírá od každého cestujícího na místě. Žádná společnost jej nemá zahrnutý v cenách svých letenek. Devatenáctimístný DHC-6 Twin Otter létá 2-3 lety dopoledne a stejný počet odpoledne. Newquay je jediné letiště, celoročně spojené se St. Mary‘s, přes které se dá letecky tranzitovat na další místa v Británii a Irsku. Na všech zmíněných linkách se kromě cestujících využívá volná kapacita i k přepravě urgentního nákladu.

Po přistání míří letadla nejbližší cestou po trávě ke stojánce, betonovou pojížděčku nepotřebují

Soukromé letiště St. Mary‘s je v majetku samosprávy (Council of the Isles of Scilly); malá budova, otevřená v dubnu 1975, nabízí 2 odletové východy (kina pro ukázku bezpečnostních postupů na palubě), 2 pulty odbavení, čekárnu a letištní občerstvení s deseti stoly. Ruka přísných bezpečnostních regulí sem zatím nedosáhla, odbavená zavazadla a cestující se tudíž nemusí podrobovat rentgenovým nebo ručním kontrolám před odletem. Nehraje se ani na zákaz tekutin a gelů. Jelikož je ve všech typech létajících do St. Mary‘s na palubách omezený prostor, jsou dovolena jen malá kabinová zavazadla o rozměrech do 15x15x30 centimetrů, obvykle kabelka, fotoaparát, potažmo kabát. Jednoduchá manipulace s bagáží naštěstí téměř vylučuje jejich ztrátu a poškození. Křehké a tvar nedržící věci se v helikoptéře přepravují v plastikových krabicích, eliminujících tlaky na tyto předměty. Skončil v ní například můj batoh s notebookem. Letiště se nachází na kopci (47 metrů) v jihozápadní části ostrova. Má 3 dráhy. Hlavní asfaltová 15/33 má rozměry 600x23 metrů. Obvykle užívaná dráha 15 začíná již ve svahu a na prvních 100 metrech stoupá v úhlu 1:32 gardient (3,1 %). Twin Otter se silnými motory ovšem problémy s rozjezdem do kopce určitě nemá. V opačném směru je prvních 300 metrů pod úhlem 1:33 (3,3 %). Zajímavostí je dráha 09/27 o rozměrech 523x18 metrů, po jejíž délce je 287 metrů asfalt, zbytek tráva. Pokud by jí chtěl někdo využívat, musí počítat s různými brzdnými účinky podle povrchu. Na kopcovitém terénu vede prvních 100 metrů dráhy 09 vzhůru pod úhlem 1:20 (5 %), z opačné strany 1:23 (4,3 %). Konečně nejkratší, travnatá, „pomyslná“ dráha 18/36 je dlouhá 420 a široká 45 metrů. Používá ji většinou vrtulník. Na ploše jsou 4 stojánky. Letiště přijímá VFR (vizuální) i IFR (přístrojové) lety, cestující ale musí počítat s tím, že slabší přístrojové vybavení letiště, a hlavně typů, které tam létají, znemožňuje provoz při špatných povětrnostních podmínkách. Problémy jsou zejména při nižší základně oblačnosti.

Nelétá se...

Takovéto nabourání plánů je prý podle pracovníků letiště výjimečné. Pravidlo poskytování občerstvení se uplatňuje ve výši 2,5 libry při zpoždění letu více než 2 hodiny (sýrový sendvič stojí 2,60 GBP). Pokud se nezačne létat do 14:30 a nejsou vyhlídky na zlepšení situace, cestující jsou odvezeni na loď Scillonian III z roku 1977, která odjíždí jako poslední v 16:30 na pevninu. V neděli a v noci je letiště uzavřeno. Není tam také k dispozici žádné palivo pro doplnění letadel a helikoptér.

Islander na finále dráhy 15

Ke všem příletům a odletům jezdí z ostrova minivany (3,50 GBP jedna cesta; 6,50 zpáteční), alternativou je taxi nebo půlhodina chůze do centra ostrovního městečka St. Mary‘s. Veřejná doprava na letiště nejezdí. Spottery bude jistě zajímat benevolence ochranných složek letiště a možnosti focení. Žádná zásadní omezení nejsou uplatňována. Nepřístupný areál letiště je od budovy situován k mořským útesům, ale fotografování vedle budovy (se sluncem v zádech odpoledne) i z druhé strany za první čtvrtinou dráhy 15/33 (dopoledne) je téměř na dosah letícího, pojíždějícího či stojícího objektu možné.

Anglický St. Maarten v menším měřítku

V historii letiště St. Mary‘s se střídají 4 základní typy: De Havilland Dragon-Rapid (1937-1970), Sikorsky S-61 (1964-dodnes), Britten Norman Islander (1972-dodnes) a De Havilland Twin Otter (1974-dodnes). Dalšími zajímavými letadly v dopravě na ostrov jsou například jediný vyrobený létající člun Short N.3 Cromarty (během své krátké životnosti 1921-1922 létal na námořní základnu Tresco; De Havilland Gipsy Moth (první letadlo, které přistálo v roce 1929 na ostrovní pevnině; Wright-Bellanca (1930 přistával při transatlantickém letu na Pentle Bay, Tresco); Westland IV >Wessex (v roce 1935 testoval při přistávání na golfovém hřišti životaschopnost komerčních letů s cestujícími). Historicky zajímavá je i oprava britského hlídkového a protiponorkového hydroplánu Short Saunderland na městké pláži St. Mary‘s v roce 1942.

Údaje o množství letů vycházejí ze situace v dubnu 2010, v létě je počet vyšší.

Author: Daniel Vašut



Related categories

Comments



Twiggy - unsigned guest
2011-08-10 11:37
TAzAqOuePn

Good job mkaing it appear easy.

MartinT - unsigned guest
2010-05-10 11:58
Scilly doporucuju !

Na Isles of Scilly jsem byl pred 4 roky cely tyden a jednoznacne doporucuju ! Je to uzasne misto s neuveritelnou atmosferou, jakoby clovek byl v uplne jine dobe. Krasna a velmi neobvykla priroda - clovek by neveril, ze neco takoveho muze videt v Anglii. Prelet letadelkem z Land's End na St. Mary's je taky zazitek, zvlast kdyz jsme museli nejdriv 8 hodin cekat az se rozpusti mlha a z prvniho pokusu o start jsme se museli vracet :-) Pokud by nekdo mel zajem, muzu nekam dat i fotky.

Michal - unsigned guest
2010-05-10 11:30
Super článek

Moc hezké, jen bych se taky přimlouval o pár řádek o tom, co se tam mimo letiště a letadel dá vidět.

Michal - unsigned guest
2010-05-09 22:16
A co vlastne na tech ostrovech je? :-)

Co presne se tam da (krome pozoruhodneho letiste :-) ) vlastne videt? Ostruvky v mori?

Richard - unsigned guest
2010-05-08 09:01
já chci takyyy! :-)

tak to poklona, skvělý výlet i článek :-)

Pepa T. - unsigned guest
2010-05-05 08:35
Bezva Dane.

Tak to se ti opět povedlo, bezva napsáno, podáno....Díky.

Vlasta - unsigned guest
2010-05-04 23:35
Prima

Lepsi clanek napsany nez v reklame od cestovky :-)

7 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details