Velká letadlová loupež

25. května 2003 se stala na letišti v Luandě v Angole na první pohled dost neuvěřitelná věc. Bylo zde odcizeno letadlo. Nejednalo se o nic menšího než Boeing 727. Tajné služby ihned zbystřily pozornost, vždyť takové letadlo může posloužit teroristům k útokům, podobným těm z 11.9.2001! Letadlo bylo před krádeží předěláno do cisternové úpravy a mohlo by se stát v rukách teroristů létající bombou. Přes všechnu snahu nebylo vypátráno a nejsou o něm už víc než devět měsíců žádné ověřené zprávy.

Unesené letadlo bylo vyrobeno v roce 1975 pod výrobním číslem 20985/1123. Naposledy létalo u společnosti American Airlines pod registrací N844AA. Ta ho odprodala koncem roku 2001 za necelý milion dolarů americké leasingové firmě Aerospace Sales&Leasing, sídlící na Floridě. U této firmy bylo zaregistrováno 3.1.2002. Tato společnost letadlo prodala angolské společnosti Air Angol. Datum jeho přeletu do Angoly není známo, jisté je pouze to, že v době únosu zde stálo již 14 měsíců. Angolské správě letišť za něj Air Angol dlužila již přes 50 000 dolarů za poplatky.

Klíčem k zmizení letadla by mohl být Američan Ben Charles Padilla. Tento letecký mechanik byl vyslán firmou Aerospace Sales & Leasing do Angoly, aby vrátil letadlo do provozuschopného stavu a vrátil je zpět firmě. Do Angoly přiletěl dva měsíce před jeho zmizením. Aby mohl na letadle začít pracovat, musel uhradit Správě letišť dluh za poplatky. Majitel firmy Aerospace Sales & Leasing Maury Joseph poslal Padillovi 43 000 dolarů na uhrazení dluhů. Ten dluh zaplatil a údajně poslal Josephovi faxem kopii účtenky. Nutno podotknout, že Maury Joseph byl v roce 1997 obviněn v USA z finančních podvodů. Dva týdny před zmizením letadla se objevil v Angole, aby zkontroloval, jak probíhá oprava letadla. V den únosu byl Padilla spatřen, jak nastupuje společně s konžským mechanikem, kterého předtím najal, do letadla. Do letadla bylo načerpáno 55 000 l paliva. Krátce poté nastartovalo a uletělo, aniž by navázalo kontakt s věží. Rodina Padilly věří v to, že byl unesen. Padilla neměl kvalifikaci pro pilotování Boeingu 727, byl pouze mechanik, navigátor a palubní inženýr. Jeho bratr vypověděl, že měl v Angole najmout piloty pro přelet letadla zpět. Po zmizelém pilotovi pátrá i FBI na svých webových stránkách.

Po zmizení letadla se začaly objevovat zprávy, které informovaly o tom, že letadlo bylo spatřeno; žádná se však nepotvrdila. Asi měsíc po zmizení toto letadlo údajně požádalo o povolení k přistání na Seychellských ostrovech. Letadlo zde však nikdy nepřistálo a tak vznikly spekulace, že spadlo do Indického oceánu. Brzy byla tato informace vyvrácena, když bylo identifikováno letadlo, které o povolení k přistání vskutku žádalo, ale nakonec na Seychelly neletělo. Další informace uvádějí, že letadlo je nyní v provozu mezi Guineí a Libanonem a převáží mezi těmito zeměmi blíže neurčené zboží. Jako nejvěrohodnější se zdálo tvrzení kanadského pilota Boba Strothera, který letadlo údajně spatřil 28.6.2003 na letišti v Conakry (Guinea) s novou registrací 3X-GOM. Pod novým nátěrem stále prosvítaly poslední znaky z původní americké registrace. Později bylo i toto svědectví zpochybněno, jelikož se údajně jednalo o jiný stroj, který dříve létal u American Airlines. Letadlo z Conakry odletělo neznámo kam a tudíž nebylo možné tuto informaci vyvrátit ani potvrdit. Registrace 3X-GOM však oficiálně neexistuje.

25.12.2003 se zřítil krátce po startu v africkém Cotonou ve státě Benin Boeing 727. Krátce po nehodě se objevily informace, že by mohlo jít právě o unesené letadlo z Angoly. Během vyšetřování však bylo zjištěno, že letadlo, které se v Beninu zřítilo do moře, bylo výrobního čísla 21089/1263, které létalo pod registrací 3X-GDM a tudíž se jedná o jiný stroj.

Důvodů k odcizení letadla mohlo být více, nejen možnost jeho využití k teroristickému činu, ale i pojišťovací podvod, nebo prostě eventualita, že někdo potřeboval letadlo a nechtěl za ně platit. Na africkém kontinentu je v tomto ohledu možné vše. Otázka, kde se toto letadlo nachází nyní, proto zůstává stále otevřena a je možné, že nebude nikdy zodpovězena.

Author: JB



Related categories

Comments



Peter - unsigned guest
2006-06-14 06:49
Info

Pre upresnenie imatrikulacky a vyrobneho cisla lietadla v predposlednom odstavci:
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20031225-0&lang=en

1 record

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details