Za Boeingem 707 do Iránu

V Iránu létají na pravidelných linkách pro cestující tři poslední Boeingy 707 (EP-SHE, SHU, SHV) v takovémto provozu na světě. Letadla patří společnosti Saha Airlines, která je vlastně transportní společností armády Iránské islámské republiky a jež tyto typy provozuje na linkách z Teheranu do Mashadu, Asaloyeh a na ostrov Kish. Snem každého fandy do létání snad musí být Boeing 707 vyzkoušet. Za pomoci kamarádů se mi to na sklonku životnosti tohoto typu podařilo.

Boeing 707 Saha

Vše začalo naším nápadem navštívit letecký den na iránském ostrově Kish, který se měl konat na konci listopadu 2004. Fotit a vidět letadla z těchto končin je vždy velmi těžké a návštěva airshow, konaného pro veřejnost, nám přišla jako skvělá možnost k proniknutí do tajů letectví v Iránu. Když jsme zjistili, že získání iránských víz není již takovým problémem jako dříve, cena letenky z Prahy do Teheránu nešplhá do desetitisíců a pobyt v Iránu patří mezi velmi levné záležitosti, rozhodli jsme se tuto zemi navštívit. Při této příležitosti jsme nemohli vynechat let s Boeingem 707. Začali jsme tedy zkoumat, jak to v Iránu s vnitrostátní leteckou dopravou vlastně chodí.

Bývalý Fokker 27 Iran Aseman Airlines, nyní vystavený v Teheránu

Letecká doprava v Iránu je vzhledem ke své nízké ceně využívána celkem masově. Mnoho zahraničních turistů vůbec netuší, že je možné ji využít a to za docela směšný peníz. Ceny letenek v Iránu jsou na naše poměry opravdu lidové. Zajímavé je, že všechny letecké společnost navíc mají stejné ceny z bodu A do bodu B, takže je jedno, u které společnosti letenku kupujete; vždy zaplatíte stejnou sumu. Pro lidi „ujeté“ do letadel se jedná o úplný letecký ráj, i vzhledem k tomu, jakými stroji je možné v Iránu létat. Pokud se někomu jedná opravdu jen o to, dopravit se z jednoho města do druhého, stačí mu zajít do jakékoliv cestovní kanceláře u nás (např.Global Express, Asiana), prodávající letenky. V ČR je totiž možné zakoupit letenky na vnitrostátní lety Iran Airu. Zaměstnanec CK, který vám bude letenky vystavovat, se bude asi divit ceně, případně si bude myslet, že systém nefunguje a ukazuje mu cenu špatnou, ale musíte trvat na svém, že chcete letenku vystavit. Namátkou uvádím cenu letenky z Teheránu do Isfahánu, platnou v zimním letovém řádu 2004/2005. Letenka stojí 195 000 íránských riálů, což je pevná cena bez ohledu na to, kdy letíte, kterým letem nebo jak dlouho v místě zůstanete. To při kurzu 1 USD = 8500 riálů znamená, že v českých korunách za ni cestující zaplatí asi 596,- Kč. V létě 2003 tato letenka stála dokonce jen 420 Kč. V Iránu se neplatí žádné letištní taxy, tudíž se jedná o cenu konečnou. Pokud je však člověk letecký nadšenec, neuspokojí se pouze lety s Iran Airem, ale chce využít možnosti proletět se s exotičtějšími leteckými společnostmi a letadly. Pak ovšem musí zdolat několik překážek, než se dobere výsledku. První překážkou bylo zjistit co kdy a kam létá. V současné době mají ze všech leteckých společností, které v Iránu létají, aktualizované webové stránky jen Iran Air (na těchto stránkách se také dají zjistit ceny letenek), Mahan Air a Iran Aseman Airlines. Kish Air stránky sice má, ale na těch se již nic nezměnilo asi dva roky. Taktéž Iran Air Tours sice stránky má, ale jsou již minimálně rok v rekonstrukci. Ostatní společnosti stránky nemají a zjistit jejich letový řád je věc vcelku náročná. Při prohledávání webu se nám podařilo najít stránky Organizace civilního letectví v Iránu, kde relativně funguje letový řád zahrnující všechny letecké společnosti. Když píši relativně, tak myslím opravdu relativně, jelikož ne vždy se tento letový řád shoduje s letovými řády, které uvádějí letecké společnosti na svých stránkách. Taktéž lety jsou do tohoto on line letového řádu doplňovány nějak průběžně (podle jakého klíče se nám nepodařilo zjistit) a tak je potřeba je kontrolovat častěji. Na stránkách je možné však třeba najít on line přílety i odlety z teheránského letiště, což považuji za malý zázrak. Dalším problémem je kde letenky koupit. Toto je možné vyřešit přes nějakou iránskou cestovní kancelář, kterých se na internetu prezentuje docela dost. Toto řešení má ale dva háčky. Za prvé, Iránci nebudou naprosto chápat, proč trváte na tom letět tou a tou konkrétní společností, navíc třeba nějakým nepopulárním Tupolevem, když můžete letět pohodlným moderním letadlem Iran Airu. A za druhé si za zprostředkování samozřejmě něco naúčtují. Při emailovém průzkumu, na kolik by letenky přes iránskou cestovní kancelář přišly, se zjistilo, že za 4 letenky (Teherán-Kish-Shiraz-Isfahan-Teherán) s pevnou cenou 120 USD za jednu osobu si CK řekla 200 USD. Tudíž bychom zaplatili o 80 USD zbytečně navíc. Na druhou stranu 80 USD není tak moc vzhledem k cenám letenek, takže pokud není jiná možnost, je to docela snesitelné. Možné je dále navštívit kancelář některé iránské letecké společnosti ve světě. V Německu sídlí například Mahan Air. Jak se ale zjistilo z uskutečněného dopisování, tato zahraniční zastoupení vnitrostátní letenky neprodávají.My jsme mohli nakonec tento problém vyřešit přes kamaráda v Iránu, který se letenky pro nás jal shánět. Ne každý má však někoho známého v Iránu, takže v tomto případě nezbude než využít služeb iránských CK. Dalším problémem je kdy letenky koupit. Vzhledem k tomu, že pro cestu do Iránu jsme se rozhodli asi v polovině května, začali jsme se po letenkách shánět ihned. Na Iran Air je bylo možné koupit v Praze, ale my jsme chtěli hlavně letenky na společnosti, které jsou pro nás vzácné a nedostupné. Ještě předtím, než bylo jasné, že letenky koupíme prostřednictvím iránského kamaráda, jsme si chvíli dopisovali s cestovními kancelářemi z Teheránu. Ty napsaly, že lety na listopad 2004 se začnou prodávat až v říjnu 2004, 30 dní před odletem. Nervozitu uklidňovaly jen e-maily od kamaráda, který téměř každý týden psal, že byl v cestovní kanceláři a že lety stále ještě v prodeji nejsou... Navíc v CK, kterou k nákupu letenek využívá mu bylo sděleno, že na let letecké společnosti Saha není možné letenky koupit... Zavolal tedy přímo do Sahy, kde mu řekli, že let je sice skutečně charterový, ale letenky mu prodají. Tak se také stalo a my jsme se mohli začít na let s Boeingem 707 na lince IRZ 170 Teherán – Kish Island s odletem v 17:00 dne 23.11. těšit. Cena letenky na tomto 1,5 hodiny trvajícím letu byla 452 000 riálů (1200 Kč)!!

Vystavený RC500S Iranian Air Force 5-2502

Kýžený den nastal. Před odjezdem na teheránské letiště se chceme ještě zastavit na oběd v restauraci, která se nachází poblíž letiště a je zřízena v již nepoužívaném letadle Boeing 707. Vysvětlujeme tedy taxikáři, že chceme sice na letiště, ale ne tak úplně, že potřebujeme k restauraci, co je v letadle u letiště. Taxikář vůbec netuší, že něco takového existuje, naštěstí máme u sebe vytisknutou stránku z internetu s fotografiemi tohoto Boeingu 707. Poté kýve hlavou, že ví. Nezbývá nám, než mu věřit. Přijíždíme k restauraci v Boeingu 707. Napravo od 707 se nachází jakýsi park-muzeum s letadly.

Boeing 707 sloužící jako restaurace

Viděli jsme předtím pár fotografií na internetu, ale vůbec jsme netušili, zdali je tento areál volně přístupný civilistům a kde se přesně nachází. Zjištění, že se nachází zde, nás potěší. Park hlídají jacísi strážci, kteří po nás požadují zaplacení vstupného. Platíme a vtrháváme mezi vystavené exponáty. Nejzajímavější je asi Fokker 27, který sloužil u Iran Aseman Airlines, registrace EP-SNA a DHC5 Buffalo Iranian Air Force. Jinak jsou zde většinou malá letadla, u kterých jsme zaznamenali registrace EP-AHH, EP-ABD, EP-AHU, EP-AKB, EP-AKA, EP-KID, EP-JBA, 5-2502, 5-2504, EP-PAH a DC3 bez registrace (ex EP-TWB). Poté se přesunujeme do restaurace v B707 (ex EP-IRJ, Iran Air). Zjišťujeme ale, že restaurace je zavřená. Poprosíme jakéhosi pána, který se kolem motá, zdali nemá od 707 klíče a nemohl by nás pustit se podívat dovnitř. Kupodivu klíče má a je tak hodný, že nás dovnitř pouští a nechává nás letadlo si nafotit. Říká, že se bude restaurace otevírat příští týden, což se nám nezdá vzhledem ke stavu, v jakém je třeba kuchyňka.

Restaurace uvnitř Boeingu 707

Poté se necháváme odvézt na domácí odlety na mehrabádském letišti. Ještě než vystoupíme z auta před terminálem nám nad hlavou asi jako symbolický pozdrav odstartuje jeden ze tří B707 Sahy. Po příchodu do haly hledáme přepážku, kde bude náš let odbavován. Náhodou stojíme téměř před přepážkou, kde se za pár minut nápis Saha rozsvítí, takže se přesunujeme jen o pár metrů. Iránci se nás snaží docela drze předbíhat, ale my se nedáme. Odbavujícího agenta prosíme o místa vzadu u okýnek. Vše se dělá manuálně, k dispozici má samolepky se seatingem letadla, které lepí na palubní vstupenky. Pracovník odbavení má zřejmě pro naši úchylku pochopení a ochotně nám přiděluje vyžádaná místa, a vypadá i že chápe naší radost a těšení se na let s exotickým letadlem.

Tabule nad odbavovací přepážkou v Teheránu

Odlet Sahy na Kish Island je plánován na 17.hodinu. Bohužel těsně před pátou zapadá slunce, a proto víme, že jestli budeme mít sebemenší zpoždění, nic nevyfotíme. Naše obavy se bohužel naplňují. K letadlu se má jet autobusem (každá společnost má autobusy ve svých barvách), do kterého nastupujeme asi v 16:45. Zde čekáme asi 10 minut, když je nám řečeno, že máme zase vystoupit a vrátit se do terminálu. Již je nám jasné, že za světla neodletíme. Asi po čtvrthodině nastupujeme do autobusu znova a tentokrát nás již k letadlu veze. Po cestě k "našemu" letadlu vidíme na ploše mnoho zajímavých letadel: A300 Mahan Air (EP-MHF), Falcon 20 Iranian Air Force (5-3021), Tu154 Iran Air Tours (EP-HMN), Fokker 100 Iran Air (EP-CFE), 2x B727-200 Iran Aseman Airlines (EP-ASA a EP-ASB), další Fokker 100 Iran Air (EP-IDG), MD83 Kish Air (LZ-LDZ), A320 Mahan (EP-MHJ) a A321 Mahan/Blue Wings (D-ANJA).

Servis na palubě Boeingu 707 letícího z Teheránu na Kish

A konečně: B707 Saha Airlines, registrace EP-SHE, kterou poletíme. Ten těsně před naším příjezdem přijíždí na stojánku z vojenských stojánek na opačné straně dráhy, kde Boeingy 707 parkují. Pokoušíme se u letadla vyfotit, ale fotky jsou vzhledem k našemu rozrušení a tmě dosti rozmazané. Ještě před nástupem do letadla nám nad hlavami zahřmí motory startující Tu154. Pak již nastupujeme na vytoužený let. Přední část letadla má jednotné potahy sedaček - zelené, zadní část má místy oranžové. Mezitím se již úplně setmělo. Všichni cestující jsou usazeni, ale letadlo stále nestartuje. Již začínáme mít obavy, abychom nebyli požádáni o vystoupení, když asi po dvaceti minutách v 18:04 konečně odstartujeme. Iránci to ocení potleskem. Při startu nad sedačkami o několik řad před námi vypadly kyslíkové masky, ale nikdo se tím nevzrušuje.

Jídlo podávané na vnitrostátní lince z Teheránu na Kish

Letušky začaly podávat večeři. Na letu se podává teplé jídlo, což je milé překvapení. Pokoušíme se vyfotit letušku, jak servíruje jídlo. Sekne po nás pohledem, který kdyby zabíjel, tak už tu nejsme. Užíváme si let a v 19:37 přistáváme v Perském zálivu na ostrově Kish.

Sedačky v B707 Saha

Je zde velmi teplý a vlhký vzduch. Na letišti nevidíme vůbec žádné letadlo. Po vyzvednutí zavazadel se ještě pokoušíme vyfotit přes plot naše letadlo, ale tma a vzdálenost to téměř znemožňují. Vydáváme se tedy do hotelu, který se nachází jen pár kilometrů od letiště. Při vyjednávání o ubytování nám nad hlavou hřmí motory našeho Boeingu 707, který po startu nabírá směr zpět na Teherán a symbolicky se tak s námi loučí…

Boeing 707 po přistání na ostrově Kish

Author: DV a JB



Related categories

Comments



Petr Liška - unsigned guest
2005-02-15 00:33
Perfektní

Nejlepší článek v planes.cz i L+K dohromady za poslední léta. Kombinace dobrodružného cestopisu se zprávami z letecké dopravy z atraktivní země + dobré fotky. Děkuji mnohokrát!!!

1 record

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details