Konec IL 62 / IL 62M v Čechách

Poslední díl trilogie o IL 62 / IL 62M bude věnován provozu těchto letadel po ukončení činnosti u ČSA a převzetí dalšími dopravci.
Jak bylo již uvedeno v prvním díle, poslední oficiální let IL 62M u ČSA byl 29.10.1994 z Bruselu do Prahy (OK-OBL). Jak se však říká... není všem dnům konec, a tak i u ČSA došlo k celkem kuriózní situaci, kdy byl po vyřazení jeden stroj opět nasazen na pár letů do provozu (v roce 1995). V té době byl jeden Boeing 737-400 na týden uzemněn z důvodu výměny motoru a tak plánované lety za tento letoun létal právě OK-OBL. IL 62M jsou ještě stále v majetku ČSA a byl tak vlastně nasazen vlastní mateřský typ. V té době již ČSA nemělo vlastní posádky, tudíž si na tyto lety muselo půjčit posádku od SLÚ MV ČR. Po těchto letech IL 62M definitivně u ČSA končí.

foto: Daniel Vašut

A jaký byl další osud vyřazených strojů od ČSA? Původní IL 62, vyřazované od začátku osmdesátých let, vesměs postihl neradostný úděl sešrotování (OK-YBB, OK-ZBC, OK-DBE); dva stroje skončily nejdříve jako výletní restaurace a posléze byly taktéž sešrotovány (OK-YBA a OK-ABD). Letoun OK-DBF byl jako jediný ztracen při havárii v syrském Damašku v roce 1975. OK-EBG byl ke konci roku 1991 odprodán do leteckého muzea v USA v Maxton - Laurinburg v Severní Karolíně a přes kanadský Montreal tam 26.11.1991 odlétá. Bohužel následná nepéče o tento stroj z něj udělala do dnešních dní žalostný vrak, občas doplňovaný o díly z jiných strojů. Skutečný stav věcí je popsán v článku p. Čecha "IL 62 v boji proti terorismu".

Dva poslední letouny staré verze, OK-FBF a OK-GBH, byly v roce 1993 odprodány nově vzniklé české charterové společnosti Espe Air. Ta zahajuje lety s OK-FBF 11.5.1993 inaugurační linkou do řecké Soluně (kpt. Ježek). Zpět se letadlo vrací po 24 hodinovém stání v SKG druhý den večer. Od úterý 25.5. se na této trati střídá OK-FBF s OK-GBH. Všechny lety Espe Air jsou ovšem vedeny jako linky ČSA včetně volacího znaku. Společnost má jepičí život a po letní sezoně 1993 ukončuje svoji činnost a mizí z leteckého nebe. Oba letouny jsou následně na podzim roku 1993 převzaty další českou společností - Georgia Air Prague. U té létají převážně charterové linky do Španělska, Řecka a Turecka. Nejzajímavější linka vedla 8.4.1994 do kazašské Almaty (17.4. zpět). Po sezoně tohoto roku byly oba letouny přelétnuty na dlouhodobé uskladnění na letiště Mošnov v Ostravě. Letadlo OK-FBF bylo později prodáno do sběrných surovin a sešrotováno. OK-GBH bylo pozemní cestou odvezeno na česko-rakouský hraniční přechod v Hatích, kde bylo přeměněno na restauraci.

foto: Daniel Vašut

Po ukončení provozu v roce 1994 se následující rok s letadly IL 62M nedělo až na pár uvedených letů OK-OBL nic a vyřazené stroje stály v Praze, letištní hantýrkou řečeno ,,na kanále". Ovšem již další rok 1996 je pro Iljušiny podstatně zajímavější, neboť v předešlém roce vzniklá společnost Bemoair odkupuje od ČSA dva stroje a zahajuje s nimi charterovou dopravu do středomořských letovisek. V předešlém roce tato firma létala s pronajatým strojem IL 62M reg. RA-86552 od Domodedovo Airlines (17.6.-3.10.1995). První jde do vzduchu OK-OBL, a to formou záletů 2.5. a 4.5.96. Na první let s rekreanty se vydává jako BMI 761/2 v neděli 5.5. na trati Praha - Djerba - Monastir - Praha. OK-JBJ je zalétnut 23.5. a první svoji linku u Bemoiru si odbývá na stejné trati (26.5.). Následuje rutinní provoz do prázdninových letovisek, např. na Korfu, do Soluně, Monastiru, Palma de Mallorcy, Volosu, Kavaly, Burgasu, Rhodosu, Malagy, Heraklionu apod. Plány letecké společnosti Bemoair byly velice ambiciózní, hovořilo se dokonce o letech do Vietnamu a na Kubu, ovšem realita byla nakonec poněkud prostší a zůstalo u tradičních letů do Středomoří. V zimě 1996 - 97 zůstaly pouze dvě linky, a to v pondělí do Hurghady a v pátek na Tenerife. V roce 1997 vzniká česká letecká společnost Travel Service a její razantní vstup na letecký trh ovlivnil i četnost letů Bemoairu. V létě 1997 je jich již méně a ekonomická situace nakonec vede v říjnu k definitivnímu ukončení provozu a krachu společnosti. Obě letadla se opět dostávají na tzv. ,,kanál", kde stojí až do 19.5.1998. V ten den jsou po předešlém odprodeji ke společnosti Air Cess přelétnuty z Prahy do Sharjah. Na novém působišti vykonají občas skoky v rámci Perského zálivu, avšak ani zde jejich působení nemá dlouhého trvání a dochází k dalšímu prodeji kambodžské společnosti Yana Airlines. 24.1.1999 je letoun OK-JBJ přeregistrován na XU-299 a OK-OBL na XU-229. Opět následuje přelet do nového působiště, a to kupodivu ne do Kambodže, ale do thajského Utapaa. Osud společnosti Yana Airlines je bohužel neznámý, ale již 5.8.1999 jsou oba letouny zpět v Sharjah, kde jsou odstaveny a později přelétnuty do dalšího letiště ve Spojených arabských emirátech - Ras Al Khaimah. Zde jejich společný osud končí. Bývalý stroj OK-JBJ je přeregistrován na 3C-QQZ, stále však stojí na výše zmíněném letišti. 3.3.2002 je opět pod registrací XU-299 přelétnut do mauretánského Nouakchottu. 18.8.2003 následuje přelet do Nigeru na letiště Niamey. Bývalý OK-OBL zůstává na letišti Ras Al Khaimah a je dokonce spatřen na letišti v Dubaji (21.7.2000). Registrace stále zůstává kambodžská a letoun stojí do dnešních dnů na tamním letišti (prosím čtenáře tohoto článku, aby omluvili případné nepřesnosti v osudu těchto dvou strojů, neboť informace jsou získávány velice střípkovitě).

foto: Daniel Vašut

Další z Iljušinů, OK-PBM, zůstal po vyřazení také v Praze. Technickým přeletem se vydává s půjčenou posádkou od SLÚ MV ČR 19.2.1996 jako OK 9200 na moskevské letiště Šeremeťjevo. Zde je odstaven a dlouhou dobu se s ním nic neděje. Teprve v roce 2000 prochází nezbytnou revizí a již jako RA-86935 přechází 1.4.2000 ke společnosti Rusavia, která ho využívá pro charterové lety, především do Spojených arabských emirátů. Od 1.1.2002 přechází ke společnosti Aerofracht, sídlící na letišti Moskva - Domodědovo. Většina letů směřuje opět do Sharjah. Nyní (od 1.1.2003) patří letadlo Vim Airlines z moskevského Vnukova. Zde dle dostupných informací letoun nemá velké využití. V poslední době byl spatřen např. 1.4.2004 na čínském letišti Tianjin. Do dnešních dnů je bývalé PéBéeMko až na drobné úpravy nátěru v podstatě v tradičních starých barvách ČSA.

OK-JBI měl po ukončení činnosti u ČSA osud stání na ,,kanále" do léta roku 1996, kdy si ho pronajala česká charterová společnost Georgia Air Prague, která s ním létala tři letní měsíce do středomořských letovisek. Přes zimu opět stojí bez využití v Praze. 24.6.1997 přechází k nově utvořené letecké společnosti IDG Technology. První let není ovšem pro tuto společnost, ale v jejich barvách letí Iljušin jako charterová linka ČSA do Dubaje. Letadlo tam pobývá 4 dny (kpt. Fridrich). Následuje rutinní létaní do dovolenkových letovisek. Po sezoně je stroj opět odstaven a na podzim odprodán do Ruska. 4.11.1997 definitivně opouští Prahu technickým přeletem na letiště Vnukovo v Moskvě (kpt. Buksa). Tam následuje stejně jako v případě OK-PBM odstavení a teprve 1.2.2003 je letoun převzat společností Vim Airlines (RA-86597). U té létá do dnešních dnů. Před jeho dodáním Vim Airlines dochází k revizi a ke změně nátěru do nových barev.

foto: Daniel Vašut

Nejsmutnější osud měly stroje OK-KBK a OK-KBN. OK-KBK byl sešrotován v první polovině devadesátých let na pražském letišti a stejný úděl měl i OK-KBN. U toho proběhlo sešrotování za hangárem E od 10. do 25. února 1997.

IL 62 / IL 62M byly stroje, které svého času vykonaly v Československu a následně v České republice poctivý kus práce a je mnoho lidí, kteří si rádi vzpomenou na toto letadlo. Vývoj a posun techniky nejde zastavit, a tak jednou přijde situace, kdy budeme vzpomínat například na letadla Boeing staré generace nebo ATR a určitě někdo opět napíše pár řádek o těchto strojích. Ale o tom až někdy za hodně dlouho...

Author: VM



Related categories

Comments



P.cz - unsigned guest
2006-01-08 16:49
re: letadlo

http://www.planes.cz/lite/inzerce.php

Kos Karel - unsigned guest
2006-01-07 21:04
letadlo

Mám zájem koupit nějaké provozuschopné letadlo nejlépe Čmeláka - ten je myslím na naftu, né ?
/Nebo Dakotu/ Nevíte o něčem ?

Dan - unsigned guest
2005-08-13 10:23
OK-FBF/OK-GBH - oprava

Na Hatich je OK-FBF, ktere nebylo sesrotovano. OK-GBH slouzi t.c. jako restaurace v rakouskem Heidenreichsteinu

3 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details