Historie ČSA – letový řád Léto 1956

Na tomto místě by planes.cz chtělo svým čtenářům čas od času (v nepravidelných intervalech) přiblížit historii našeho vlajkového a největšího leteckého dopravce, ČSA, tak jak ji má možnost sběratel a příznivec civilního letectví zachytit z historických letových řádů. Jedná se o pohled velmi zajímavý, z letových řádů je možné vysledovat nejen aktuální lety v určitém období, směrování linek, vývoj flotily dopravce, ale například i vliv domácích a světových politických událostí na leteckou dopravu a na pohyb cestujících letadly. V neposlední řadě je velmi zajímavý i vývoj grafické úpravy letových řádů, máme tak dokumentován vývoj dobové grafiky a výtvarné zpracování, v němž každá časová etapa zanechala svůj charakteristický otisk. Zároveň prosím případné pamětníky o trochu shovívavosti, 50. a 60. léta vzhledem ke svému věku nepamatuji, informace, tak jak tu budou prezentovány, byly vytištěny v letovém řádu, který samozřejmě z různých důvodů nemusel přesně souhlasit s realitou; jak známo papír snese všechno. Samozřejmě uvítám upřesnění formou komentářů.

Na začátek jsem vybral letní letový řád ČSA z roku 1956, 2. vydání, platné od 1. června 1956. Pro ČSA rok 1956 nebyl rozhodně obdobím největší slávy a rozmachu, právě naopak. Nástup komunismu po roce 1948, politické procesy v 50. letech a zpřetrhání obchodních vazeb se Západní Evropou se projevily na hustotě sítě linek ČSA i na hustotě provozu. Jediná tři letecká spojení ČSA do Západní Evropy směřovala do Paříže, Vídně a přes Berlín do Skandinávie. Zároveň však v tomto období zahraniční letecké společnosti obstarávaly velmi exotická dálková spojení, se Super Constellationem Air India se dalo doletět bez přestupu do Bombaje a Air France dle letového řádu plánovala otevření linky z Paříže přes Prahu, Bejrút, Karáčí, Dillí, Bangkok a Saigon do Hong Kongu. Zda byla tato linka v létě 1956 opravdu provozována nevím, poznámka v zápatí uvádí: zahájení bude oznámeno dodatečně. Bylo to období těsně před nástupem proudové techniky u ČSA a tak páteř flotily tvořily stroje DC3 a IL12.

Níže je uveden přehled směrování linek ČSA s čísly letů, letovými dny a typy letadel:

Směrování letu: Číslo letu: Letové dny: Typ letadla:
Praha – Berlín – Kodaň – Stockholm OK 560 Po, St, So DC3
Stockholm – Kodaň – Berlín – Praha OK 559 Út, Čt, Ne DC3
Praha – Berlín – Kodaň – Stockholm – Helsinky OK 576 Út, Pá DC3
Helsinky – Stockholm – Kodaň – Berlín – Praha OK 575 St, So DC3
Praha – Vídeň OK 591 Po, Út, Čt DC3
Vídeň – Praha OK 592 Po, St, Pá DC3
Praha – Berlín OK 588 Po, St, Pá DC3
Berlín – Praha OK 587 Út, Čt, So DC3
Praha – Vilnius – Moskva OK 594 Denně IL12
Moskva – Vilnius – Praha OK 593 Denně IL12
Praha – Varšava OK 564 Po, Ne DC3
Varšava – Praha OK 563 Po, Út DC3
Praha – Strasbourg* - Paříž OK 551 Čt, Pá, So IL12
Paříž – Praha OK 552 Pá, So, Ne IL12
Praha – Strasbourg* - Paříž OK 549 So IL12
Paříž – Praha OK 550 So IL12
Praha – Budapešť + - Bělehrad OK 595 Út, Pá DC3
Bělehrad – Budapešť + - Praha OK 596 St, So DC3
Praha – Budapešť – Bukurešť OK 568 Po, St DC3
Bukurešť – Budapešť – Praha OK 567 Út, Čt DC3
Praha – Budapešť – Sofie OK 557 Pá, So DC3
Sofie – Budapešť – Praha OK 558 So, Ne DC3
Praha – Budapešť – Sofie OK 568 St DC3
Sofie – Budapešť – Praha OK 567 Čt DC3
* = technické mezipřistání + = místní doprava v úseku Praha – Budapešť – Praha není povolena

Vnitrostátní linky bohužel nejsou v tomto letovém řádu uvedeny, dle mapky však byly provozovány tyto lety: Praha – Brno, Praha – Ostrava, Praha – Holešov, Praha – Bratislava – Košice, Praha – Košice, Praha – Sliač – Tatry, Bratislava – Sliač a Bratislava – Prešov.

Zajímavé jsou lety zahraničních společností, opět uvádím směrování linek, frekvence letů a typy letadel:

Směrování letu: Společnost: Letové dny: Typ letadla:
Berlín – Praha – Budapešť – Sofie Deutsche Lufthansa (NDR) Po, St IL14
Sofie – Budapešť – Praha – Berlín Deutsche Lufthansa (NDR) Út, Čt IL14
Berlín – Praha – Budapešť – Bukurešť Deutsche Lufthansa (NDR) So IL14
Bukurešť – Budapešť – Praha – Berlín Deutsche Lufthansa (NDR) Ne IL14
Moskva – Vilnius – Varšava – Praha Aeroflot Denně IL12
Praha – Varšava – Vilnius – Moskva Aeroflot Denně IL12
Varšava – Praha – Varšava LOT Čt, Pá, So DC3
Paříž – Praha – Paříž Air France Po, Út, St DC4
Paříž – Praha – Bejrút – Karáčí – Dillí – Bangkok – Saigon – Hong Kong Air France Út# Sup.Const.
Hong Kong – Saigon – Bangkok – Dillí – Karáčí – Bejrút – Praha – Paříž Air France Ne# Sup.Const.
Bukurešť – Budapešť – Praha – Berlín Tarom Po, So LI2
Berlín – Praha – Budapešť – Bukurešť Tarom Út, Ne LI2
Sofie – Budapešť – Praha – Berlín Tabso (Bulharsko) Po, Pá LI2
Berlín – Praha – Budapešť – Sofie Tabso (Bulharsko) Út, So LI2
Sofie – Budapešť – Praha – Berlín Malév St LI2
Berlín – Praha – Budapešť – Bukurešť Malév Čt LI2
Bukurešť – Budapešť – Praha – Berlín Malév LI2
Berlín – Praha – Budapešť Malév So LI2
Curych – Praha – Curych Swissair Denně DC4/Conv.Metrop.
Brusel – Praha – Brusel Sabena Po, Čt, So DC4
Brusel – Praha – Brusel Sabena St, Pá DC3
Amsterdam – Praha – Mnichov – Athény – Bejrút – Káhira KLM Út DC6
Káhira – Bejrút – Athény – Mnichov – Praha – Amsterdam KLM St DC6
Amsterdam – Norimberk – Mnichov – Praha KLM Út Convair 240
Praha – Amsterdam KLM Út Convair 240
Amsterdam – Praha KLM St Convair 240
Praha – Mnichov – Amsterdam KLM St Convair 240
Amsterdam – Praha – Amsterdam KLM Convair 240
Bombay – Káhira – Řím – Praha – Londýn Air India St Sup.Const.
Londýn – Praha – Řím – Káhira – Bombay Air India Sup.Const.
# = zahájení bude oznámeno dodatečně

Author: MV



Related categories

Comments



J.Pospíšil - unsigned guest
2008-04-24 15:27
Letové řády - vnitrostatní linky

Měl bych prosbu o nasměrování k nějakému zdroji s hist. řády vnitrostátních linek všech let, kdy se létalo na letiště Holešov. Mimo to uvítám i jakékoliv jiné dokumenty - textové, grafické, foto týkající se letiště Holešov a letů a ledadel na nich. S díky Jirka P.

haha - unsigned guest
2008-03-29 09:43
DC-3

¨Jak vidím drive byly DC-3 ob. letadlem dneska je to vzacnost a lita to jen na vyhlidkove nebo historicke lety (Innsbruck, berlin INTL. airport apod)

PH - unsigned guest
2005-12-01 11:06
af AD LADISLAV

Možná, že se mýlím ale mám pocit, že když byl první let 26.6 a letoun se vracel zpět až za 4 dny, že celý úsek nebyl prolétáván najednou ale někde byla noční přestávka,
což bylo před WW naprosto obvyklé a ještěi po válce tak řada linek létala. Možná, že byly přestávky 2. Víc by nám asi řekl letový řád AF z té doby.

ladislav - unsigned guest
2005-11-30 16:01
Paříž - Hong Kong a zpět

Přátelé, není mez Vámi někdo, kdo by věděl jak mohl být takový let zajišťován posádkami? Jestliže Connie prolétal Prahou v úteý tam a v neděli nazpět, pak se do Paříže vracel asi po 130 hodinách. Cestou absolovoval 13 mezipřistání a ve vzduchu mohl být tak asi 2 x 40 - 45 hodin. Přičemž se střídaly úseky kratší a dlouhé. Určitě to bylo zajímavé. Díky

David Černík - unsigned guest
2005-11-29 18:02
Omluva

Omlouvám se, ze se muj dotaz zobrazil nekolikrat, chybu v IE jsem už opravil...

David Černík - unsigned guest
2005-11-29 17:59
KLM

Chci se jen zeptat let Amsterdam -- Praha -- Mnichov -- Athény je podle mapy trochu zig-zag, neletělo se spíš Amsterdam -- Mnichov-- Praha -- Athény?

MV - unsigned guest
2005-11-29 15:43
Děkuji

..za upřesnění.

PH - unsigned guest
2005-11-29 10:11
a je to tady

stačilo se doma podívat do mnou !! :))
napsaného katalogu.
Air India Bombay-Praha-Londýn
první let 4.4.1956, zpátky 6.4.1956
Air France linka vedena:
Paříž-Prg-Bejrut-Karáčí-New Delhi-Bangkok-Saigon-Hong Kong
první let z Paříže 26.6.1956, zpět
1.7.1956
Tak co Vy na to?

MV - unsigned guest
2005-11-29 09:06
KLM

To David Černík: nikoliv, opravdu je to v LŘ uvedeno jako AMS-PRG-MUC-ATH, zřejmě proto měli své důvody, obchodní práva etc.

David Černík - unsigned guest
2005-11-28 16:34
KLM

Chci se jen zeptat let Amsterdam -- Praha -- Mnichov -- Athény je podle mapy trochu zig-zag, neletělo se spíš Amsterdam -- Mnichov-- Praha -- Athény?

15 records

Partners


Advertisement
This website uses cookies to ensure you get the best experience on our website. Further details