Na tomto místě by planes.cz chtělo svým čtenářům čas od času (v nepravidelných intervalech) přiblížit historii našeho vlajkového a největšího leteckého dopravce, ČSA, tak jak ji má možnost sběratel a příznivec civilního letectví zachytit z historických letových řádů. Jedná se o pohled velmi zajímavý, z letových řádů je možné vysledovat nejen aktuální lety v určitém období, směrování linek, vývoj flotily dopravce, ale například i vliv domácích a světových politických událostí na leteckou dopravu a na pohyb cestujících letadly. V neposlední řadě je velmi zajímavý i vývoj grafické úpravy letových řádů, máme tak dokumentován vývoj dobové grafiky a výtvarné zpracování, v němž každá časová etapa zanechala svůj charakteristický otisk. Zároveň prosím případné pamětníky o trochu shovívavosti, 50. a 60. léta vzhledem ke svému věku nepamatuji, informace, tak jak tu budou prezentovány, byly vytištěny v letovém řádu, který samozřejmě z různých důvodů nemusel přesně souhlasit s realitou; jak známo papír snese všechno. Samozřejmě uvítám upřesnění formou komentářů.
Na začátek jsem vybral letní letový řád ČSA z roku 1956, 2. vydání, platné od 1. června 1956. Pro ČSA rok 1956 nebyl rozhodně obdobím největší slávy a rozmachu, právě naopak. Nástup komunismu po roce 1948, politické procesy v 50. letech a zpřetrhání obchodních vazeb se Západní Evropou se projevily na hustotě sítě linek ČSA i na hustotě provozu. Jediná tři letecká spojení ČSA do Západní Evropy směřovala do Paříže, Vídně a přes Berlín do Skandinávie. Zároveň však v tomto období zahraniční letecké společnosti obstarávaly velmi exotická dálková spojení, se Super Constellationem Air India se dalo doletět bez přestupu do Bombaje a Air France dle letového řádu plánovala otevření linky z Paříže přes Prahu, Bejrút, Karáčí, Dillí, Bangkok a Saigon do Hong Kongu. Zda byla tato linka v létě 1956 opravdu provozována nevím, poznámka v zápatí uvádí: zahájení bude oznámeno dodatečně. Bylo to období těsně před nástupem proudové techniky u ČSA a tak páteř flotily tvořily stroje DC3 a IL12.
Níže je uveden přehled směrování linek ČSA s čísly letů, letovými dny a typy letadel:
Směrování letu: | Číslo letu: | Letové dny: | Typ letadla: |
Praha – Berlín – Kodaň – Stockholm | OK 560 | Po, St, So | DC3 |
Stockholm – Kodaň – Berlín – Praha | OK 559 | Út, Čt, Ne | DC3 |
Praha – Berlín – Kodaň – Stockholm – Helsinky | OK 576 | Út, Pá | DC3 |
Helsinky – Stockholm – Kodaň – Berlín – Praha | OK 575 | St, So | DC3 |
Praha – Vídeň | OK 591 | Po, Út, Čt | DC3 |
Vídeň – Praha | OK 592 | Po, St, Pá | DC3 |
Praha – Berlín | OK 588 | Po, St, Pá | DC3 |
Berlín – Praha | OK 587 | Út, Čt, So | DC3 |
Praha – Vilnius – Moskva | OK 594 | Denně | IL12 |
Moskva – Vilnius – Praha | OK 593 | Denně | IL12 |
Praha – Varšava | OK 564 | Po, Ne | DC3 |
Varšava – Praha | OK 563 | Po, Út | DC3 |
Praha – Strasbourg* - Paříž | OK 551 | Čt, Pá, So | IL12 |
Paříž – Praha | OK 552 | Pá, So, Ne | IL12 |
Praha – Strasbourg* - Paříž | OK 549 | So | IL12 |
Paříž – Praha | OK 550 | So | IL12 |
Praha – Budapešť + - Bělehrad | OK 595 | Út, Pá | DC3 |
Bělehrad – Budapešť + - Praha | OK 596 | St, So | DC3 |
Praha – Budapešť – Bukurešť | OK 568 | Po, St | DC3 |
Bukurešť – Budapešť – Praha | OK 567 | Út, Čt | DC3 |
Praha – Budapešť – Sofie | OK 557 | Pá, So | DC3 |
Sofie – Budapešť – Praha | OK 558 | So, Ne | DC3 |
Praha – Budapešť – Sofie | OK 568 | St | DC3 |
Sofie – Budapešť – Praha | OK 567 | Čt | DC3 |
Vnitrostátní linky bohužel nejsou v tomto letovém řádu uvedeny, dle mapky však byly provozovány tyto lety: Praha – Brno, Praha – Ostrava, Praha – Holešov, Praha – Bratislava – Košice, Praha – Košice, Praha – Sliač – Tatry, Bratislava – Sliač a Bratislava – Prešov.
Zajímavé jsou lety zahraničních společností, opět uvádím směrování linek, frekvence letů a typy letadel:
Směrování letu: | Společnost: | Letové dny: | Typ letadla: |
Berlín – Praha – Budapešť – Sofie | Deutsche Lufthansa (NDR) | Po, St | IL14 |
Sofie – Budapešť – Praha – Berlín | Deutsche Lufthansa (NDR) | Út, Čt | IL14 |
Berlín – Praha – Budapešť – Bukurešť | Deutsche Lufthansa (NDR) | So | IL14 |
Bukurešť – Budapešť – Praha – Berlín | Deutsche Lufthansa (NDR) | Ne | IL14 |
Moskva – Vilnius – Varšava – Praha | Aeroflot | Denně | IL12 |
Praha – Varšava – Vilnius – Moskva | Aeroflot | Denně | IL12 |
Varšava – Praha – Varšava | LOT | Čt, Pá, So | DC3 |
Paříž – Praha – Paříž | Air France | Po, Út, St | DC4 |
Paříž – Praha – Bejrút – Karáčí – Dillí – Bangkok – Saigon – Hong Kong | Air France | Út# | Sup.Const. |
Hong Kong – Saigon – Bangkok – Dillí – Karáčí – Bejrút – Praha – Paříž | Air France | Ne# | Sup.Const. |
Bukurešť – Budapešť – Praha – Berlín | Tarom | Po, So | LI2 |
Berlín – Praha – Budapešť – Bukurešť | Tarom | Út, Ne | LI2 |
Sofie – Budapešť – Praha – Berlín | Tabso (Bulharsko) | Po, Pá | LI2 |
Berlín – Praha – Budapešť – Sofie | Tabso (Bulharsko) | Út, So | LI2 |
Sofie – Budapešť – Praha – Berlín | Malév | St | LI2 |
Berlín – Praha – Budapešť – Bukurešť | Malév | Čt | LI2 |
Bukurešť – Budapešť – Praha – Berlín | Malév | Pá | LI2 |
Berlín – Praha – Budapešť | Malév | So | LI2 |
Curych – Praha – Curych | Swissair | Denně | DC4/Conv.Metrop. |
Brusel – Praha – Brusel | Sabena | Po, Čt, So | DC4 |
Brusel – Praha – Brusel | Sabena | St, Pá | DC3 |
Amsterdam – Praha – Mnichov – Athény – Bejrút – Káhira | KLM | Út | DC6 |
Káhira – Bejrút – Athény – Mnichov – Praha – Amsterdam | KLM | St | DC6 |
Amsterdam – Norimberk – Mnichov – Praha | KLM | Út | Convair 240 |
Praha – Amsterdam | KLM | Út | Convair 240 |
Amsterdam – Praha | KLM | St | Convair 240 |
Praha – Mnichov – Amsterdam | KLM | St | Convair 240 |
Amsterdam – Praha – Amsterdam | KLM | Pá | Convair 240 |
Bombay – Káhira – Řím – Praha – Londýn | Air India | St | Sup.Const. |
Londýn – Praha – Řím – Káhira – Bombay | Air India | Pá | Sup.Const. |
¨Jak vidím drive byly DC-3 ob. letadlem dneska je to vzacnost a lita to jen na vyhlidkove nebo historicke lety (Innsbruck, berlin INTL. airport apod)
Možná, že se mýlím ale mám pocit, že když byl první let 26.6 a letoun se vracel zpět až za 4 dny, že celý úsek nebyl prolétáván najednou ale někde byla noční přestávka,
což bylo před WW naprosto obvyklé a ještěi po válce tak řada linek létala. Možná, že byly přestávky 2. Víc by nám asi řekl letový řád AF z té doby.
Přátelé, není mez Vámi někdo, kdo by věděl jak mohl být takový let zajišťován posádkami? Jestliže Connie prolétal Prahou v úteý tam a v neděli nazpět, pak se do Paříže vracel asi po 130 hodinách. Cestou absolovoval 13 mezipřistání a ve vzduchu mohl být tak asi 2 x 40 - 45 hodin. Přičemž se střídaly úseky kratší a dlouhé. Určitě to bylo zajímavé. Díky
Omlouvám se, ze se muj dotaz zobrazil nekolikrat, chybu v IE jsem už opravil...
Chci se jen zeptat let Amsterdam -- Praha -- Mnichov -- Athény je podle mapy trochu zig-zag, neletělo se spíš Amsterdam -- Mnichov-- Praha -- Athény?
..za upřesnění.
stačilo se doma podívat do mnou !! :))
napsaného katalogu.
Air India Bombay-Praha-Londýn
první let 4.4.1956, zpátky 6.4.1956
Air France linka vedena:
Paříž-Prg-Bejrut-Karáčí-New Delhi-Bangkok-Saigon-Hong Kong
první let z Paříže 26.6.1956, zpět
1.7.1956
Tak co Vy na to?
To David Černík: nikoliv, opravdu je to v LŘ uvedeno jako AMS-PRG-MUC-ATH, zřejmě proto měli své důvody, obchodní práva etc.
Chci se jen zeptat let Amsterdam -- Praha -- Mnichov -- Athény je podle mapy trochu zig-zag, neletělo se spíš Amsterdam -- Mnichov-- Praha -- Athény?
15 records
Copyright © 1999-2024 planes.cz | CMS
Měl bych prosbu o nasměrování k nějakému zdroji s hist. řády vnitrostátních linek všech let, kdy se létalo na letiště Holešov. Mimo to uvítám i jakékoliv jiné dokumenty - textové, grafické, foto týkající se letiště Holešov a letů a ledadel na nich. S díky Jirka P.