Typ letadla: | L39 |
Letiště: | Neznámé |
Společnost: | Aero Vodochody (AOD) |
Registrace: | 3902 |
Autor: | peletak |
Datum pořízení: | 07/1973 |
Počet hodnocení: | 2× |
Počet zobrazení: | 6513× |
Vzlet jednoho z prototypů L-39 Albatros z rychlostní silnice R10 na rovném úseku vedle motorestu U čtyř kamenů. Z neověřených informací se jednalo o pilota Juraje Šouce, který zde provedl dva lety jako nácvik před přistáním na D1, odkud byl potom letoun pozemní cestou přepraven na Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně. Zřejmě to bylo jediné využití tohoto úseku pro přistání jakéhokoliv letounu. Fotografie pochází z mého archivu, bohužel je dnes už autor neznámý. Mělo by se jednat o rok 1973, kdy Albatros získal na veletrhu zlatou medaili.
Jen si dovolím malé doplnění: ještě se hovořilo o třetím úseku na nynější dálnici D5 v místech letiště Rokycany. Travnatý pás (s ocelovým podkladovým roštem) byl určen už před stavbou dálnice jako záloha (tak jako na mnoha jiných místech například Erpužice, Kralovice/Kožlany, Moravský Krumlov/Jamolice, Žatec - Čeradice/Macerka, Horšovský Týn-Meclov/Mašovice atp....mám na mysli pouze travnatá záložní letiště), jenže byl trochu mimo osu dálnice a tak když se dálnice stavěla, bylo od toho upuštěno (i vzhledem k tomu, že se změnily politické poměry a záložní dálniční letiště směrem na západní hranici už nebylo potřeba (rokycanské letiště bylo obnoveno po roce 1993 s novou dráhou, která už není určena jako záloha (byla nejdřív jen pro ULL, dnes už je opět vnitrostátní)... a jen ještě drobnost, když jsem do magazínu ten materiál dával v roce 2009, psal jsem tam, že při plánované rekonstrukci dálnice D-1 má dojít i k rekonstrukci úseku Měřín/Stránecká Zhoř. A jak vím, tak opravdu v rámci rekonstrukce došlo i k opravě tohoto dálničního úseku a i nadále je určen pro případné potřeby vojenského letectva (stejně jako Vyškov)....a kdosi se zde někde dole ptal na využití úseku Měřín/Stránecká Zhoř (mimochodem tam bylo záměnné vojenské travnaté letiště už ve 30.letech), tak vyšel o tom článek před třemi měsíci (včetně toho o čem jsem právě psal) tak jen sem posílám odkaz, abych se nerozepisoval: www.jihlava.idnes.cz/letadla-na-d1-dosedala-jen-dvakrat-presto-dalnice-letistem-zustane-p95-/jihlava-zpravy.aspx?c=A141023_2110196_jihlava-zpravy_mkk
Je to kompletně popsané dole na linku od Syrdy, zajímavé počtení.
Michal: možná že cesta po silnici z D1 byla jednodušíí než z letiště. Vystaviště je nedaleko D1, z brněnského letiště je to přes celé město. Také to mohl být propagační, nebo cvičný důvod...
pan Popelář : a to dálniční letiště u Měřína pamatuji, rozšířená dálnice, bez středových svodidel, jen odstranitelné zábrany a na obou stranách úseku obrovské parkoviště na odstavení letadel, ve směru na Prahu je myslím motorest. Ví někdo, kolikrát bylo použité? na nácvik?
Proč by před veletrhem přistával na D1? V Brně je tuším normální letiště?
Válečná letiště - záložní plochy na D 1 byly Měřín a Vyškov.
údajně kus dálnice před Brnem byl určen jako válečné letiště pro Migy 21 a několikrát tak vyzkoušen?
Škodovku vyměnil za Albatrosa..krásný dokument !
U čtyř kamenů jsem se stavoval s několika parašutisty na oběd cestou z Mnichova Hradiště do Letňan na podzim r. 1976. Andulu (OK-KHC) jsem zaparkoval v odstavném pruhu, aby na parkovišti motorestu nepřekážela... :-)
Tomu říkám rarita!
Celkem 12 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
arteye- co si pamatuji ,tak brněnský letecký pluk se účastnil v létě 85.
Leč bohužel jen vojáci z povolání,takže toto mi bylo odepřeno.Tipnul bych to,že to jsou poslední dvě fotky z toho odkazu dole/stříbrné jednadvacítky/ .Ty fotky předtím budou asi Budějováci..