Typ letadla: | L39 |
Letiště: | Mimo letiště |
Společnost: | Aero Vodochody (AOD) |
Registrace: | 3902 |
Autor: | peletak |
Datum pořízení: | 07/1973 |
Počet hodnocení: | 4× |
Počet zobrazení: | 5655× |
Vzlet jednoho z prototypů L-39 Albatros z rychlostní silnice R10 na rovném úseku vedle motorestu U Čtyř kamenů. Z neověřených informací se jednalo o pilota Juraje Šouce, který zde provedl dva lety jako nácvik před přistáním na D1, odkud byl potom letoun pozemní cestou přepraven na Mezinárodní strojírenský veletrh v Brně. Zřejmě to bylo jediné využití tohoto úseku pro přistání jakéhokoliv letounu. Fotografie pochází z mého archivu, bohužel je dnes už autor neznámý. Mělo by se jednat o rok 1973, kdy Albatros získal na veletrhu zlatou medaili.
Podle toho mostu bych si dovolil říct, že to bylo na rozestavěné dálnici do Boleslavi, kdy byly později vybudována i betonová stání. Dnes je všechno zarostlé náletovými dřevinami a z hangáru je sklad vojenského materiálu. V osmdesátých létech se tento úsek dálnice používal pro obranu proti imperialistům. Je to úsek dálnice asi dvacet kilometrů od Prahy, v těch místech je prodej armádních přebytků.
Mirku máte pravdu. Ale vzhledem k tomu ze je vše u Rosic dnes jinak, uvedl jsem pro zjednodušení D1. Stejně tak dnes již není R10, ale D10 Zde odkaz na zřejmě vámi zmiňovaný pěkný článek :
www.letistecr.cz/aktuality/letiste-u-tetcic-nikoli-jen-jedno-pristani-v-roce-1973.aspx
To přistání nebylo na D1,ale na čtyřproudé silnici z Rosic na Brno právě jako jediné možnosti dostat Albíka na veletrh pozemní cestou.Někde na netu je dohledatelný scan článku z L+K z té doby.Četl jsem a viděl i fotky.
Copak vzlet ze silnice, to je relativně jednoduché. Zato ale přistání na takové silnici, to už musí být daleko zajímavější kafé vyžadující skutečné pilotážní umění. O tom se ale nikdo nikde nezmiňuje.
Velka rarita, pekne!
Celkem 6 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Tento most je na Exitu 17 ( Hlavenec ) z D10 ( 50.225688, 14.720177 ). Betonová stání pokud myslíte pro letouny tam nikdy vybudována nebyla. Tento úsek nikdy nebyl uvažován pro provoz letadel. Silnice tam byla v roce 1973 již čtyřproudá, ale nebyla označována jako dálnice nebo silnice pro motorová vozidla. Pro přistání letounu byly všechny patníky ohnuty. V té době ještě L-39 bez přídomku Albatros ( jméno mu bylo vybráno o něco později ) sedal od Staré Boleslavi a po dojezdu pod most se otočil a startoval opačně. Zkušební lety byly provedeny dva. Vedle tohoto úseku je v bývalých vojenských prostorech ( v lese ) umístěna firma STV GROUP a.s. zábavní pyrotechnika. Pokud si já jen matně pamatuji tak kdysi po revoluci při přeletu nad tímto prostorem jsme viděli sila raket ( zřejmě protivzdušná obrana Prahy ), ale to už bych nechal na těch kteří o tomto vojenském prostoru vědí víc.