Typ letadla: | Saunders Roe A.19 Cloud |
Letiště: | Praha - Kbely (LKKB) |
Společnost: | Preserved |
Registrace: | OK-BAK |
Autor: | Martin Kotek (KLF) |
Datum pořízení: | 24.04.2010 |
Počet hodnocení: | 0× |
Počet zobrazení: | 5844× |
24.04. Dnes bylo po obvyklé zimní přestávce opět otevřeno Letecké muzeum Praha-Kbely. Obojživelný letoun Saunders Roe A.19 Cloud je nově vystavovaným exponátem.
Osobně bych se přikláněl spíš k tomu,že šel přímo k ČSA .Ale abych to mohl říci najisto tak to určitě nemohu. Nezdá se mi ale pravděpodobné, že pokud by ho skutečně nejprve koupil Baťa unikla by tato informace jak pánům Němečkovi tak následně Krumbachovi či Rajlichovi.Ani jeden z nich se o tom nezmiňuje.Ostatně i samotný Baťa by tak atypický letoun v reklamě určitě nevynechal. I zahraniční webové stránky udávají ČSA. Ikdyž internetové stránky považuji většinou jen za určité vodítko ale hodně z nich obsahuje značné nepřesnosti.
Na stránkách VHÚ také není o Baťovi ani slovo:
www.vhu.cz/cs/stranka/letecke-muzeum/fotogalerie-kbelys
to Bata:Díky za zajímavou informaci . To znamená, že ho ČSA mělo v pronájmu? Říkal jsem si, že třeba Baťa byl dovozcem do ČSR, ale když až v roce 1937 podle těchto pramenů přešel k ČSA. A přitom ti ho nasadily již v roce 1935. Nevíte z čeho čerpají Vámi uvedené stránky? Britský letecký rejstřík bohužel udává pouze převod do ČSR.Pomůže někdo objasnit tuto nesrovnalost?
Ondrej: Formerly G-ACGO, it was imported in July of 1934 for the Bata Shoe Company, and acquired by CSA in 1937 ?
www.edcoatescollection.com/ac5/ROW%20Europe/OK-BAK.html
To Martin: Kde jste přišel na to, že Saunders Roe A.19 Cloud v.č.5 zakoupil Baťa? Nikde v literatuře ani archivech jsem na to nenarazil . Pátý vyrobený A.19 byl zalétán pod značkou G-ACGO v červenci 1933 a již 5.8.1933 přistál během evropského turné na Kbelském letišti.O rok později ho pro "Jadranský expres" koupily ČSA, od 16.8.1934 do 21.3.1939 je veden jako OK-BAK a na lince Záhřeb Sušak létal již od roku 1935 až do roku 1938, tedy v době kdy podle Vás byl ještě ve vlastnictví firmy Baťa. Ani mezi Baťovými letouny nikde uváděn není.
Víťa: Je to sice na hlavní stránce ,ale dám to sem .
Do Československa se z Británie dostal v roce 1934 pro firmu Baťa, ČSA jej koupily o 3 roky později. Poté létal na exkluzivní trati, zvané Jadranský expres, Praha - Brno - Bratislava – Záhřeb - Sušak, dnešní Rijeka. Jednalo se o první zahraniční linku ČSA, otevřenou v roce 1930, rozšířenou ze Záhřebu o přistání na jugoslávském moři v následujících letech (později létal Saro Cloud také do Splitu a dočasně i do Dubrovníku). Po válce fungoval jako „hausbót“ na Vltavě, dokud nebyl získán Vojenským historickým ústavem, zrekonstruován a zařazen do sbírek.
To je to, co používali ČSA k lince na Jadran?
Super!
Před pár lety jsem si ho prohlížel skrze klíčovou dírku :-D
Už se na něj těším ;-)
No dyť jo, akorát že ta loď uměla i lítat!
Ostatně, tenhle trup sloužil léta na Vltavě jako hausbót... :-) a díky to mu se vlastně zachoval.
Celkem 11 záznamů
Copyright © 1999-2024 planes.cz | Redakční systém
Vazeni, nejsem znalec letecke historie ani soucasnosti. Avsak o vikendu jsem byl na oslave narozenin babicky me pritelkyne a vecer u vinka jsem babicku poprosil, zda nema nejake foto vnucky z minulosti. No, a babicka vytahla krabici plnou cernobilych fotek. U jedne z fotek - "tohle byl nas hausbot, vubec jsme v te dobe nevedeli, co mame v ruce. Az kdyz jsme to prodali, ukazalo se, co byl nas hausbot zac :-) Jo, babicka si v minulosti lebedila na Saro Cloudu :-)))